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Ewha University

사회과학대학

육성빈(陸聖彬) 조교수

커뮤니케이션·미디어학부 /아동미디어융합전공[대학원]

육성빈 프로필 사진
육성빈 교수(PhD, University of California, Santa Barbara)는 이화여자대학교 커뮤니케이션‧미디어학부에서 메시지 처리와 설득 이론을 연구하고 있다. 실험, 계산 기반 분석(computational methods), fMRI, 시선추적(eye tracking) 등 심리생리학적 방법을 활용하여 설득 효과와 도덕적 판단을 이끄는 메커니즘을 규명하고자 한다. 학제 간 연구를 지향하며, 정교한 방법론을 바탕으로 이론적 발전을 이루고 이를 커뮤니케이션‧미디어 문제 해결에 적용하는 “이론–방법–실천(Theory–Method–Practice) 삼각형”을 핵심 연구 철학으로 삼는다. 석학 및 학생 연구자들과의 협업을 통해 엔터테인먼트 콘텐츠, 건강 커뮤니케이션, 인간–기계 상호작용 등 새로운 미디어 환경을 분석하고, 책임 있는 미디어 이용을 촉진하여 커뮤니케이션 연구가 사회적 가치 창출에 기여할 수 있도록 힘쓰고 있다. 육 교수는 UC Santa Barbara에서 우수 강의상을 수상했으며, International Communication Association을 비롯한 국제학회에서 연구 우수성을 인정받아 다수의 수상 실적을 보유하고 있다.

Sungbin Youk (PhD, University of California, Santa Barbara) is an assistant professor in the Division of Communication and Media, where he studies media message processing and persuasion theories. His research mainly investigates the mechanisms behind persuasive effects and moral judgment using experimental, computational, and psychophysiological methods, including functional magnetic resonance imaging (fMRI) and eye tracking. Committed to interdisciplinary inquiry, he advances communication scholarship through what he calls the “theory–method–practice triangle,” which emphasizes theoretical contributions grounded in rigorous methodologies and applied to resolving real-world communication issues. For instance, in collaboration with colleagues and students, he examines entertainment content, health communication, and human–machine interaction, striving to promote more informed and responsible media engagement and to ensure that communication research meaningfully contributes to societal well-being. He has been recognized with teaching awards at the University of California, Santa Barbara, and research awards at international conferences, including those organized by the International Communication Association.
  • 이화·포스코관 303호
  • 02-3277-3290
  • 연구관심분야
    • 설득 및 도덕적 판단, 커뮤니케이션‧미디어 이론, 심리생리학적 연구방법(fMRI, 시선추적), 엔터테인먼트 미디어 콘텐츠, 미디어 테크놀로지와 건강
연구실적
  • The Extended Morality as Cooperation Dictionary (eMACD): A Crowd-Sourced Approach via the Moral Narrative Analyzer Platform COMMUNICATION METHODS AND MEASURES, 2025, v.19 no.3, 201-231
    SSCI Scopus dColl.
  • Measures of Argument Strength: A Computational, Large-Scale Analysis of Effective Persuasion in Real-World Debates Communication Methods and Measures, 2024, v.18 no.1, 7-29
    SSCI Scopus dColl.
  • Refining esports: A quantitative cartography of esports literature Entertainment Computing, 2023, v.47, 100597
    SCIE Scopus dColl.
  • Where and what do they publish? Editors’ and editorial board members’ affiliated institutions and the citation counts of their endogenous publications in the field of communication Scientometrics, 2019, v.120 no.3, 1237-1260
    SCIE SSCI Scopus dColl.
  • Exploring Neural Idiosyncrasies in Response to Autonomous Sensory Meridian Response Videos: Naturalistic Functional Magnetic Resonance Imaging Study of Stress and Sensory Processing JOURNAL OF MEDICAL INTERNET RESEARCH, 2025, v.27, e68586
    Scopus dColl.
  • Mapping the Landscape of Health Communication Technologies: A Scientometric Analysis 헬스커뮤니케이션연구, 2025, v.24 no.1, 61-88
    KCI dColl.
  • Beyond the Screen: Exploring Moral Understanding via User Comments on YouTube Short Films Journal of Media Psychology, 2024, v.36 no.4, 231-243
    SSCI Scopus dColl.
  • A calculus of probability or belief? Neural underpinnings of social decision-making in a card game Neuropsychologia, 2023, v.188, 108635
    SCIE SSCI Scopus dColl.
  • Who Is (Communicatively More) Responsible Behind the Wheel? Applying the Theory of Communicative Responsibility to TAM in the Context of Using Navigation Technology Human-Machine Communication, 2023, v.6, 203-230
    Scopus dColl.
  • Apologies combined with other crisis response strategies: Do the fulfillment of individuals' needs to be heard and the timing of response message affect apology appropriateness? Public Relations Review, 2021, v.47 no.1, 102002
    SSCI Scopus dColl.
  • How to Communicate in the Peer Review Process: A Gentle Guideline for Novice Researchers Asian Communication Research, 2019, v.16 no.3, 179-202
    KCI dColl.
  • [학술지논문] Trust in AI Doctors: How Credibility and Message Richness in AI-Based Providers Influence Patient Adherence Advances in Human-Computer Interaction, 2025, v.2025 no.1 , 1-13
    Scopus
강의
  • 2025-2학기

    • 커뮤니케이션과사회

      • 학수번호 36029분반 01
      • 1학년 ( 3학점 , 3시간) 수 3~3 (포) , 금 2~2 (152)
      • 전공필수,영어강의
    • 커뮤니케이션이론

      • 학수번호 G11557분반 01
      • 학년 ( 3학점 , 3시간) 화 8~9 (포351)
      • 강의실변경
    • 커뮤니케이션의이해

      • 학수번호 MC127분반 01
      • 학년 ( 3학점 , 3시간) 수 8~9 (포365)
  • 2025-1학기

    • 1학년세미나(사회대)

      • 학수번호 10848분반 12
      • 1학년 ( 1학점 , 1시간) 월 7~7 (포565)
      • 과학적 사고로 설명하는 미디어 현상
    • 커뮤니케이션과사회

    • 커뮤니케이션연구방법론

      • 학수번호 G13794분반 01
      • 학년 ( 3학점 , 3시간) 목 8~9 (포151)
    • 디지털전략커뮤니케이션

      • 학수번호 MC173분반 01
      • 학년 ( 3학점 , 3시간) 월 8~9 (포362)
  • 2024-2학기

    • 커뮤니케이션과사회

      • 학수번호 36029분반 01
      • 1학년 ( 3학점 , 3시간) 월 4~4 (포252) , 목 5~5 (포252)
      • 전공필수,영어강의
    • 커뮤니케이션이론

      • 학수번호 G11557분반 01
      • 학년 ( 3학점 , 3시간) 수 4~5 (포358)
    • 인간심리와미디어

      • 학수번호 MC129분반 01
      • 학년 ( 3학점 , 3시간) 수 8~9 (포161)
  • 2024-1학기

    • 매스커뮤니케이션이론

    • 커뮤니케이션과사회

      • 학수번호 36029분반 01
      • 1학년 ( 3학점 , 3시간) 화 3~3 (포) , 목 2~2 (153)
      • 전공필수,영어강의
학력

University of California, Santa Barbara Ph.D.(Communication)