EWHA, THE FUTURE WE CREATE

EWHA Portal

Ewha W.UEwha W.U

Open Search
Search
Open Mobile Menu

Ewha W.U

Search
nav bar
 
Ewha University

College of Education

Jaesam Chung Professor

Department of Educational Technology

정재삼 프로필 사진
Prof. Jaesam Chung is at the Department of Educational Technology. His research interests are in the areas of instructional design, program evaluation, human resource development, learning-performance consulting. He received his Ph.D. (Instructional Systems Technology) from Indiana University, USA. He has been involved in the major projects of instructional design and human resource development in the government and corporate settings. He took the leadership as a president or vice-president in the professional organizations such as Korean Society for Learning and Performance (KSLP), Korean Society for Educational Technology (KSET), and Korean Academy of Leadership (KAL). He published over 100 articles and books focused on instructional design, educational technology, human resource development, and performance technology. 
  • Education Building B #366
  • 02-3277-2815
  • Office hours
    • 화요일 9:00~13:00 by appointment
  • Research Interests
Research Record
  • 메타버스 사용지속의향에 영향을 미치는 사용자의 개인적 특성 요인들 탐색 및 상호작용성의 조절효과 교육공학연구, 2023, v.39 no.3, 787-814
    KCI dColl.
  • 국내 HR Analytics 연구에서 활용한 데이터와 분석방법에 대한 체계적문헌고찰 한국콘텐츠학회 논문지, 2022, v.22 no.9, 614-627
    KCI dColl.
  • 적응형 온라인 학습환경에서 학습자 특성 및AI튜터 추천문항 학습활동의 학업성취도 예측력 탐색 한국IT서비스학회지, 2021, v.20 no.4, 129-1140
    KCI dColl.
  • 마이크로 러닝을 동반한 기업교육에서중간관리자의 변화준비성, 변화실행역량 및변화실행의지간의 관계 연구 기업교육과인재연구, 2018, v.20 no.3, 103~132
    KCI dColl.
  • 교사의 테크놀로지 활용 영향 변인 간의 교사의 테크놀로지 활용 영향 변인 간의구조적 관계 및 조절 효과 검증 교육공학연구, 2017, v.33 no.1, 35~73
    KCI dColl.
  • 진성리더십과 변혁적 리더십이 잡크래프팅에 미치는 영향: 긍정심리자본과 조직동일시의 매개효과를 중심으로 리더십연구, 2017, v.8 no.4, 21~60
    KCI dColl.
  • An Inquiry into the Impact of Technostress on End Users: Research Trends and Future Directions 교과교육학연구, 2016, v.20 no.6, 511
    KCI dColl.
  • 대학생 대상 프로젝트 기반학습에서 팀 리더십, 팀 프로세스, 팀 효과성의 구조적 관계 분석 교육공학연구, 2015, v.31 no.4, 909-948
    KCI dColl.
  • 스마트러닝 솔루션 평가도구 타당화 연구 학습자중심교과교육연구, 2015, v.15 no.11, 891-916
    KCI dColl.
  • 진성리더십이 학습조직 구축수준과 조직유효성에 미치는 영향 교육과학연구, 2014, 제45권 4호, 65-86
    KCI dColl.
  • 최근 10년간 한국 교육공학 연구 동향 비교 분석: ‘교육공학연구’와 ‘교육정보미디어연구’를 중심으로 교육정보미디어연구, 2014, 제20권 2호, 137-159
    KCI dColl.
  • [학술지논문] A Study on Factors Affecting Adult Users’ Intention to Continue Using the Metaverse and the Moderating Effect of Interactivity 교육공학연구, 2023, v.39 no.3 , 787-814
    KCI
  • [학술지논문] Utilizing Metaverse for HRD in the Era of Artificial Intelligence: Implications of Facilitating Learning and Improving Performance 기업교육과인재연구, 2023, v.25 no.3 , 65-97
    KCI
  • [학술지논문] An Inquiry into Prediction of Learner’s Academic Performance through Learner Characteristics and Recommended Itemswith AI Tutors in Adaptive Learning 한국IT서비스학회지, 2021, v.20 no.4 , 129-1140
    KCI
  • [학술지논문] 마이크로 러닝을 동반한 기업교육에서중간관리자의 변화준비성, 변화실행역량 및변화실행의지간의 관계 연구 기업교육과인재연구, 2018, v.20 no.3 , 103-132
    KCI
  • [학술지논문] 교사의 테크놀로지 활용 영향 변인 간의 교사의 테크놀로지 활용 영향 변인 간의구조적 관계 및 조절 효과 검증 교육공학연구, 2017, v.33 no.1 , 35-73
    KCI
  • [학술지논문] 진성리더십과 변혁적 리더십이 잡크래프팅에미치는 영향: 긍정심리자본과 조직동일시의매개효과를 중심으로 리더십연구, 2017, v.8 no.4 , 21-60
    KCI
  • [학술지논문] An Inquiry into the Impact of Technostress on End Users: Research Trends and Future Directions 교과교육학연구, 2016, v.20 no.6 , 511-520
    KCI
  • [학술지논문] 진성리더십이 학습조직 구축수준과 조직유효성에 미치는 영향 교육과학연구, 2014, v.45 no.4 , 65-86
    KCI
  • [학술지논문] An Analysis on Undergraduate Students' Perception of Core Competencies and Educational Needs 교육방법연구, 2010, v.22 no.4 , 1-20
  • [학술지논문] Developing an Assessment Tool for the Construction Level of Learning Organization 교육공학연구, 2009, v.25 no.4 , 243-264
  • [저역서] 교육-인재개발을 위한 프로그램평가의 과정 교육과학사, 2022, 450
  • [저역서] 모두를 위한 인재개발(12장) 교육과학사, 2022, 495
  • [저역서] 모두를 위한 인재개발(1장) 교육과학사, 2022, 495
  • [저역서] 모두를 위한 인재개발(6장) 교육과학사, 2022, 450
  • [저역서] 모두를 위한 인재개발(9장) 교육과학사, 2022, 495
  • [저역서] 모두를 위한 인재개발(편저) 교육과학사, 2022, 495
  • [저역서] 교육공학 용어해설 학지사, 2020, 460
  • [저역서] 리더십개론 교육과학사, 2019, 741
  • [저역서] Analytics for Human Capital 이화여자대학교, 2016, 59
  • [저역서] Technostress: Theoretical Foundation and Field of Reaserch 이화여자대학교, 2016, 91
  • [저역서] Transfer Desogn: Improving Individual and Organizational Perforance 이화여자대학교, 2015, 162
  • [저역서] Leadership 교육과학사, 2013, 877
  • [저역서] The Instructional Design Knowledge Base 학지사, 2012, 407
  • [저역서] Evaluation in Educational Technology , 2010, 135
  • [저역서] Transfer of Learning and Knowledge , 2010, 100
  • [저역서] 교육공학: 정의와 논평 , 2009, 475
  • [저역서] 수행공학의 이해(개정판) , 2006, 387
  • [학술발표] <기조연설> 노년교육과 교육테크놀로지(Educational Technology)의 만남 한국노년교육학회 추계학술대회, 대한민국, 서울, 2019-11-02 한국노년교육학회 추계학술대회 자료집, 2019
  • [학술발표] New Approaches for Evaluating Education and Training Program International Conference for Educatonal Technology, 대한민국, 서울, 2018-05-26 Proceeding of International Conference for Educational Technology, 2018
  • [학술발표] 공공기관 HRD 프로그램 평가 사례 2018 공공 HRD 페스티벌, 대한민국, 과천, 2018-10-25 2018 공공 HRD 페스티벌 발표자료집, 2018, 147-167
  • [학술발표] A study on the current status of SNS for educational use in enterprises 2016 AECT Intenational Convention, 미국, Las Vegas, 2016-10-19 2016 AECT Convention Proceeding, 2016
  • [학술발표] Structural relationship among variables concerning perceived outcomes in Korean elementary school environment using digital textbook 2016 AECT International Convention, 미국, Las Vegas, 2016-10-19 2016 AECT Convention Proceeding, 2016
  • [학술발표] Evaluation of an instructional solution for smart learning 2015 AECT Convention, 미국, 인디애나폴리스, 2015-11-05 2015 AECT Convention Proceeding, 2015
  • [학술발표] Formative Research on the traditional Human Perfprmance Technology Model KSET International Conference, 대한민국, Seoul, 2011-05-21 2011 KSET International Conferemce Proceeding, 2011, 101-104
  • [학술발표] Learning into the FutureL Advances in Technology-Based Education Global HR Forum, 대한민국, Seoul, 2011-11-02 Global HR Forum 2011: Smart Education, Reinventing the Future, 2011, 59-61
  • [학술발표] 공조직에서 "벽 없는 조직" 워크숍 개발운영 사례 한국기업교육학회 춘계학술대회, 대한민국, 서울, 2010-06-05 HRD와 Technology의 통합: E-HRD를 지향하며, 2010, 183-198
Courses
  • 2024-1st

    • Educational Technology

      • Subject No 21789Class No 01
      • 1Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 3~3 (EDU-) , Wed 2~2 (256)
    • Digital & AI Education 강의 계획서 상세보기

      • Subject No 39324Class No 01
      • Year ( 1Credit , 1Hour) Fri 3~3 (EDU-)
    • Exploring Educational Technology

      • Subject No G12702Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 5~6 (EDU-)
    • Exploring Educational Technology

      • Subject No EH201Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 8~9 (EDU-)
  • 2023-2nd

  • 2023-1st

  • 2022-2nd

    • Educationl Methods and Educational Techonlogy

      • Subject No 20004Class No 01
      • Year ( 2Credit , 2Hour) Tue 2~3 (ECC)
    • Educational Practicum

      • Subject No 36937Class No 03
      • 4Year ( 2Credit
    • ET/HRD Internship I

      • Subject No 36957Class No 01
      • Year ( 1Credit
    • ET/HRD Internship II

      • Subject No 36958Class No 01
      • Year ( 2Credit
    • Development of Curriculum Resources & Teaching Methods

      • Subject No 37075Class No 01
      • 3Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 6~6 (EDU-) , Wed 5~5 (151)
      • Major Requisite
    • Informal Learning and Media

      • Subject No 38815Class No 01
      • 3Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 6~7 (EDU-A410)
    • Trends in HRD Research

      • Subject No G12793Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 5~6 (EDU-)
    • Evaluation of Educational Program

      • Subject No EH354Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 8~9 (EDU-)
  • 2022-1st

    • Evaluation of Educational Program

      • Subject No 35520Class No 01
      • 3Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 4~4 (EDU-A406) , Fri 5~5 (EDU-A406)
    • Human Resource and Organizational Psychology

      • Subject No G12764Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 3~4 (-)
    • Exploring Human Resource Development

      • Subject No EH206Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 8~9 (EDU-)
  • 2021-2nd

    • Development of Curriculum Resources & Teaching Methods

      • Subject No 37075Class No 01
      • 3Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 6~6 (EDU-) , Wed 5~5 (151)
      • Major Requisite
    • Research in Training Program Evaluation

      • Subject No G13011Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 8~9 (EDU-A207)
  • 2021-1st

    • Educational Technology

      • Subject No 21789Class No 01
      • 1Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 3~3 (EDU-A406) , Wed 2~2 (EDU-A406)
    • Strategic Human Resource Development

      • Subject No G12786Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Thu 8~9 (EDU-)
    • Exploring Human Resource Development

      • Subject No EH206Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 8~9 (EDU-)