Ewha W.UEwha W.U

Open Search
Search
Open Mobile Menu

Ewha W.U

Search
nav bar
 
Ewha University

Yoonjung Choi Professor

Department of Social Studies Education

최윤정 프로필 사진
Yoonjung Choi, Ph.D is a Professor of Social Studies Education in the Department of Social Studies in the College of Education at Ewha Womans University. She received her Ph. D. in Teaching of Social Studies from Columbia University. After serving as an Assistant Professor of Education at the University of Maine at Farmington, Dr. Choi came to Ewha in 2014. She served as a Director of the Office of Teaching Profession, and is currently working as an Associate Vice President for Admissions.
Her research interests include social studies curriculum and instruction, multicultural/global education, teacher education, and curriculum studies. She published a range of scholarly articles in SSCI journals, including Critical Studies in Education, British Journal of Education, Race Ethnicity and Education, etc., and chapters in co-authored books, including International Encyclopedia of Education. Dr. Choi loves engaging with students in the classroom. She was honored as the 2024 Excellent Lecturer at Ewha Womans University.
  • Associate Vice President for Admissions(Admissions Information)
  • Education Building A #523
  • 02-3277-2723
  • Office hours
    • by appointment
Research Record
  • 학교현장실습학기제를 위한 교원양성기관의 역할과 과제-미국 사범대학 다중사례분석을 중심으로 교원교육, 2025, v.41 no.1, 141-166
    KCI dColl.
  • 고교학점제 도입에 따른 사회교육의 현황, 쟁점, 과제: 사회교사 대상 FGI 연구 사회과교육, 2023, v.62 no.3, 5-23
    KCI dColl.
  • 고교학점제 시범 도입과 경제교육의 변화: 고교학점제 연구·준비학교 사회교사 대상 FGI 연구 시민교육연구, 2023, v.55 no.2, 119-145
    KCI dColl.
  • 고교학점제 연구·준비학교에서의 경제 영역 과목 개설·운영 현황 분석 경제교육연구, 2023, v.30 no.2, 57-82
    KCI dColl.
  • 고등학교 사회⋅예술 융합 수업 ‘핑크와 블루, 경계를 넘다’ 사례를 통한 사회과 창의교육 수업의 효과 사회과교육, 2023, v.62 no.1, 5-26
    KCI dColl.
  • 국제 교과특성화학교의 국제 계열 전문교과 교육과정 운영 현황 분석: 세계시민교육에의 시사점 탐색 국제이해교육연구, 2023, v.18 no.2, 43-82
    KCI dColl.
  • 중등 사회과 교사들의 성평등교육 수업 실천 유형화: 다양성과 맥락성 시민교육연구, 2023, v.55 no.1, 173-200
    KCI dColl.
  • 지역 연계 노동인권교육의 방향성: 서울 초·중·고 교사 대상 FGI를 중심으로 열린교육연구, 2023, v.31 no.6, 73-92
    KCI dColl.
  • 해외 국가들의 공식 교육과정에 담긴 세계시민교육 담론 및 이념적 접근에 대한 주제범위 문헌고찰 열린교육연구, 2023, v.31 no.2, 113-141
    KCI dColl.
  • 교사의 세계시민교육 인식 및 실천에서 나타난 이데올로기와 맥락성: 국내외 경험적 연구 대상 체계적 문헌고찰 국제이해교육연구, 2022, v.17 no.3, 1-42
    KCI dColl.
  • 성평등 교육 실천 경험을 통해 형성된 중등 사회과 ‘여’교사들의 입장성 연구 시민교육연구, 2022, v.54 no.1, 107-130
    KCI dColl.
  • 중등 사회과 예비교사들의 글로벌 이슈에 대한 교수 선호도 연구 사회과교육, 2022, v.61 no.2, 27-50
    KCI dColl.
  • 초임 사회교사들의 코로나 팬데믹 상황 속 원격수업 실천: 변화주도자로서의 가능성과 한계 사회과교육, 2022, v.61 no.3, 39-60
    KCI dColl.
  • 아프리카 세계시민교육의 동향과 비전: 탈식민주의 시각에서 묻고 답하다 국제이해교육연구, 2021, v.16 no.3, 39-76
    KCI dColl.
  • 학교 노동인권교육에 관한 전문가의 인식과 실천 유형화: 학교 안과 밖 그 경계에서 교과교육학연구, 2021, v.25 no.2, 79-93
    KCI dColl.
  • Deconstructing neoliberalism in global citizenship discourses: an analysis of Korean social studies textbooks CRITICAL STUDIES IN EDUCATION, 2020, v.61 no.4, 464-479
    SSCI Scopus dColl.
  • 중등 사회과 교사의 창의교육 실천 양상과 교사 전문성 함양에 대한 사례연구 사회과교육, 2020, v.59 no.3, 151-168
    KCI dColl.
  • 직업계 고등학교의 노동인권교육에 관한 텍스트 마이닝 분석: 성공적인 직업생활, 통합사회 교과서를 중심으로 사회과교육, 2020, v.59 no.4, 63-82
    KCI dColl.
  • 사회과 예비교사의 한국어(KSL)-사회과 교수효능감 영향 요인 연구 교과교육학연구, 2019, v.23 no.1, 1-15
    KCI dColl.
  • GLOBAL CITIZENSHIP, MIGRATION AND NATIONAL CURRICULUM: A TALE OF TWO NATIONS BRITISH JOURNAL OF EDUCATIONAL STUDIES, 2018, v.66 no.4, 477-496
    SSCI Scopus dColl.
  • 싱가포르 금융교육 사례 연구 경제교육연구, 2018, v.25 no.1, 65~95
    KCI dColl.
  • 초·중·고등학교 금융교육 현황 인식 및방향성 제안에 대한 전문가 델파이 조사 사회과교육, 2018, v.57 no.3, 15~34
    KCI dColl.
  • 2009 개정 교육과정 경제 교과서에 나타난 세계화 관련 내용의 비판적 담화 분석 시민교육연구, 2017, v.49 no.1, 41~67
    KCI dColl.
  • 2014-2016학년도 일반사회 중등 교원 임용시험 문항 분석 교과교육학연구, 2017, v.21 no.4, 275~289
    KCI dColl.
  • Global Citizenship Education: New Pathways in Practice 교과교육학연구, 2016, v.20 no.3, 169~172
    KCI dColl.
  • Korean American social studies teachers’ perceptions and experiences of teaching profession in multicultural urban high schools Race Ethnicity and Education, 2016, 21, 105-117
    SSCI Scopus dColl.
  • 교육실습, 이상과 현실의 괴리 - 사회과 예비교사의 교육실습 경험에 대한 연구 시민교육연구, 2016, v.48 no.3, 159~184
    KCI dColl.
  • Rethinking the hermit kingdom: US social studies teachers’ cross-cultural professional development in South Korea Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 2015, 9 Jul 2015
    SSCI Scopus dColl.
  • Teaching Global Citizenship in Social Studies - A Case Study of an Exemplary U.S. High School Teacher - 교과교육학연구, 2015, v.19 no.3, 669-690
    KCI dColl.
  • 금융 이해력 향상을 위한 경험중심 경제교육 -미국 고등학교 금융교육 수업 사례연구 시민교육연구, 2015, v.47 no.1, 217-245
    KCI dColl.
  • 한국 사회과교육에서의 세계시민교육 관련 경험적 연구 분석: 1993-2015 사회과교육, 2015, v.54 no.4, 35-48
    KCI dColl.
  • 글로벌 매체 활용과 시사·논쟁문제 탐구를 통한 사회과 교사교육 : 미국 사범대학 수업 사례연구 교과교육학연구, 2014, 제18권 4호, 847-867
    KCI dColl.
  • [학술지논문] An Analysis of Remote Teaching Competencies and Influencing Factors of Social Studies Teachers in Seoul 시민교육연구, 2025, v.57 no.1 , 43-73
    KCI
  • [학술지논문] 잠재프로파일 분석을 통한 중등 사회과 교사의 사회과 연계 AI 융합교육에 대한 인식 유형 사회과교육, 2025, v.64 no.1 , 189-211
    KCI
  • [학술지논문] Gender Equality Education Practices of Male Secondary Social Studies Teachers: Meanings and Dilemmas 열린교육연구, 2025, v.33 no.2 , 129-155
    KCI
  • [학술지논문] 학교현장실습학기제를 위한 교원양성기관의 역할과 과제-미국 사범대학 다중사례분석을 중심으로 교원교육, 2025, v.41 no.1 , 141-166
    KCI
Courses
  • 2025-1st

    • Seminar with the Specialists and Activists of Multicultural Studies

      • Subject No G17994Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Sat 2~3 (EDU-A414)
  • 2024-2nd

    • Teaching Practice

    • Material Development and Teaching Methods in Social Studies 강의 계획서 상세보기

      • Subject No 35547Class No 01
      • 3Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 6~6 (EDU-) , Fri 4~4 (461)
      • Major Requisite
    • Teaching Practice

    • Teaching Practice

    • Educational Practicum

    • Educational Practicum

    • Teaching Aptitude·Personality Test Ⅰ

    • Teaching Aptitude·Personality Test Ⅰ

    • Teaching Aptitude·Personality Test Ⅰ

    • Teaching Aptitude·Personality Test Ⅰ

    • Teaching Aptitude·Personality Test Ⅰ

    • Teaching Aptitude·Personality Test Ⅰ

    • Teaching Aptitude·Personality Test Ⅰ

    • Teaching Aptitude·Personality Test Ⅰ

    • Teaching Aptitude·Personality Test Ⅰ

    • Teaching Aptitude·Personality Test Ⅰ

    • Teaching Aptitude·Personality Test Ⅱ

    • Teaching Aptitude·Personality Test Ⅱ

    • Teaching Aptitude·Personality Test Ⅱ

    • Teaching Aptitude·Personality Test Ⅱ

    • Teaching Aptitude·Personality Test Ⅱ

    • Teaching Aptitude·Personality Test Ⅱ

    • Teaching Aptitude·Personality Test Ⅱ

    • Teaching Aptitude·Personality Test Ⅱ

    • Teaching Aptitude·Personality Test Ⅱ

    • Teaching Aptitude·Personality Test Ⅱ

    • Teaching Aptitude·Personality Test Ⅰ

    • Teaching Aptitude·Personality Test Ⅱ

    • Introducton to Multicultural Education

    • Instructional Methods of Social Studies

      • Subject No SS102Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 8~9 (EDU-)
  • 2024-1st

    • First-Year Seminar 강의 계획서 상세보기

      • Subject No 10857Class No 15
      • 1Year ( 1Credit Wed 7~7 (EDU-)
    • Teaching Practice

    • Teaching Practice

    • Teaching Practice

    • Teaching Practice

    • Teaching Practice

    • Teaching Practice

    • Teaching Practice

    • Teaching Practice

    • Practicum in kindergarten

    • Social Problems and Social Studies Education

    • Field Training for Nutrition Teacher

    • Teaching Practice

    • Teaching Practice

    • Teaching Practice(Health Education & Nursing)

    • Literacy in Social Studies 강의 계획서 상세보기

      • Subject No 36948Class No 01
      • 4Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 2~2 (EDU-) , Fri 3~3 (461)
      • Major Requisite
    • Educational Practicum

    • Teaching Aptitude·Personality Test Ⅰ

    • Teaching Aptitude·Personality Test Ⅱ

    • Teaching Aptitude·Personality Test Ⅰ

    • Teaching Aptitude·Personality Test Ⅱ

    • Instructional Design in the Social Studies

      • Subject No G13576Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 8~9 (EDU-A410)
    • students Teaching II

    • students Teaching II

    • students Teaching II

    • students Teaching II

    • students Teaching II

    • students Teaching II

    • students Teaching II

    • students Teaching II

    • students Teaching II

    • students Teaching II

    • students Teaching II

    • students Teaching II

    • students Teaching II

    • students Teaching II

    • students Teaching II

    • students Teaching II

    • students Teaching II

    • students Teaching II

    • students Teaching II

    • students Teaching II

  • 2023-2nd

  • 2023-1st

  • 2022-2nd

    • Material Development and Teaching Methods in Social Studies 강의 계획서 상세보기

      • Subject No 35547Class No 01
      • 3Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 4~4 (EDU-) , Fri 5~5 (461)
      • Major Requisite
    • Educational Practicum

    • Introducton to Multicultural Education

  • 2022-1st

    • First-Year Seminar

    • Social Problems and Social Studies Education

      • Subject No 35945Class No 01
      • 4Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 4~4 , Fri 5~5
    • Literacy in Social Studies

      • Subject No 36948Class No 01
      • 4Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 5~5 , Thu 6~6
      • Major Requisite
    • Social Studies Education for Creativity and Convergence

      • Subject No G18235Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 8~9 (-)
    • students Teaching II

Academic Background

Teachers College, Columbia University Ph.D.(Teaching of Social Studies)

Work Experience

Associate Vice President for Admissions(Admissions Information) 2025-02-01 ~ 2027-01-31

Director, Office of Teaching Profession 2023-08-01 ~ 2025-01-31

Department Chair, Department of Social Studies Education 2018-08-01 ~ 2020-01-31

Department Chair, Joint Major of Integrated Social Studies 2018-08-01 ~ 2020-01-31