Hye Young Chung Professor
Department of Elementary Education
Prof. Hye Young Chung is an expert on the research of EFL education for elementary school, teaching practicum, and teacher education. She got her B.A. and M.A at Ewha, and she studied at the Univ. of Southern California and earned her second Master's degree on TESOL and the doctoral degree on teacher education at USC. She has an interest of research on the areas of EFL teaching, creativity and flow of students' school experiences, the process of professional development for preservice and inservice teachers. She has been published more than 50 articles on the major journals including Journal of Creative Behavior. She also wrote several books and translated a couple of books into Korean.
- Education Building B #562
- 02-3277-3405
- Office hours
- 월 11-12시, 수 11-12시
- Research Interests
Research Record
- AI 챗봇 및 메타버스를 활용한 초등학교 6학년 영어 프로그램이 영어 교과 요인 및 창의성 요인 신장에 미치는 영향 교과교육학연구, 2024, v.28 no.1, 1-15
- 텍스트마이닝을 활용한 수석교사의 연구동향 분석 초등교육연구, 2024, v.37 no.4, 359-382
- 초등학교 교무부장이 인식하는 업무 특성과 경험 탐색: 온라인 단체대화방 내용을 중심으로 교과교육학연구, 2023, v.27 no.5, 452-466
- 초등학교 교사들이 경험한 갈등상황과 대응방안 탐색 초등교육연구, 2023, v.36 no.2, 155-181
- 예비교사의 수업전문성 함양을 위한 교육실습 지도교수 (수퍼바이저)의 경험 탐색: 미국 사례를 중심으로 초등교육연구, 2022, v.35 no.4, 95-121
- 초등학생이 지각한 긍정적 양육태도와 자아존중감, 학업열의 간의 구조적 관계 분석 초등교육연구, 2021, v.34 no.3, 19-44
- 플립러닝을 활용한 프로젝트 기반 인공지능교육 프로그램이 인공지능 윤리의식과 창의적 문제해결력에 미치는 영향 교과교육학연구, 2021, v.25 no.5, 359-368
- Comparison between Novice and Experienced English Teachers’ Perspectives and Teaching Strategies for Underachieving Students 교과교육학연구, 2020, v.24 no.3, 286-295
- 디자인 사고 과정에 기반한 초등 해커톤의 개발 및 적용 교육과학연구, 2020, v.51 no.1, 159-185
- 초등교사의 ‘영어수업의 어려움’에 대한 영어교육 경력별 대응방식 연구 학습자중심교과교육연구, 2020, v.20 no.4, 321-342
- 모바일 및 VR 기술과 창의적 사고를 결합한 초등 영어과 창의 교육 프로그램의 개발과 적용 교과교육학연구, 2019, v.23 no.2, 147-161
- 온라인 교사학습공동체를 통한 초등 영어교사 전문성 개발 탐색: 인디스쿨 사례연구 교과교육학연구, 2018, v.22 no.5, 339~353
- 초등교사가 인식하는 ‘영어수업의 어려움’ 연구 학습자중심교과교육연구, 2018, v.18 no.20, 53~73
- 초등학교 임상장학에서의 멘토링 경험 연구 초등교육연구, 2018, v.31 no.3, 27~50
- 초등학교 교사의 1급 정교사 자격연수 경험에 대한 자기 성찰 학습자중심교과교육연구, 2017, v.17 no.12, 53~72
- 초등학교 소프트웨어 교육에 대한 초등 소프트웨어 전문가 교사와 일반 교사의 인식 비교 교과교육학연구, 2017, v.21 no.5, 488~497
- 플립러닝(Flipped Learning) 기반 초등 영어과 프로그램이 학습자의 말하기 능력, 창의적 인성 및 학습몰입도에 미치는 영향 학습자중심교과교육연구, 2017, v.17 no.14, 251~273
- 대본 제작 활동을 활용한 역할놀이가 초등학생의 영어 읽기·쓰기 능력 및 흥미도에 미치는 영향 교과교육학연구, 2016, v.20 no.1, 1-20
- 창의성 기법을 기반으로 한 교육연극이 초등학습자의 영어 말하기, 듣기 능력 및 정의적 태도에 미치는 영향 학습자중심교과교육연구, 2016, v.16 no.1, 169-188
- 초등 영어교사 요구에 근거한교내 맞춤형 수업컨설팅 사례연구 학습자중심교과교육연구, 2016, v.16 no.9, 993~1018
- 초등학교의 특수학급 교사와 일반학급 교사 간 의사결정 참여 정도와 교사 헌신도와의 관계 특수교육, 2016, v.15 no.1, 181-200
- 초등 영어과 수업에서 학생의 창의성을 촉진하는 교수 전략 탐색 창의력교육연구, 2015, v.15 no.3, 39-57
- 초등교사의 영어교육 경력에 따른영어교육 전문성 인식 연구 초등교육연구, 2015, v.28 no.2, 103-128
- 초등학교 영어 수업에서 나타나는 학생들의 의사소통 활동 분석 교과교육학연구, 2015, v.19 no.3, 743-763
- 초등학생들의 인터넷 읽기 전략 활용 분석 초등교육연구, 2015, 제28권 1호, 159-184
- What are characteristics, patterns, and ways to promote communication in the English as a foreign language classroom at elementary school in Korea? Information (Japan), 2014, v.17 no.7, 3277-3282
- 초등학교 영어 학습자의 문자 해독 능력, 읽기 유창성 및 흥미도가 독해력에 미치는 영향 교과교육학연구, 2014, 제18권 3호, 703-723
- [학술지논문] AI 챗봇 및 메타버스를 활용한 초등학교 6학년 영어 프로그램이 영어 교과 요인 및 창의성 요인 신장에 미치는 영향 교과교육학연구, 2024, v.28 no.1 , 1-15
- [학술지논문] Analysis of the Current Status of Policy Schools for Multicultural Student Support and the Perceptions and Needs of Teachers: Focusing on the Gyeonggi-Do Case 초등교육연구, 2024, v.37 no.3 , 207-239
- [학술지논문] Exploring the Job Characteristics and Experiences Perceived by the Head of the School Affairs Department in Elementary Schools: Focusing on the Contents of Online Group Chat Room 교과교육학연구, 2023, v.27 no.5 , 452-466
- [학술지논문] Exploration of Conflict Situations Experienced by Elementary School Teachers and Their Conflict Management Approaches 초등교육연구, 2023, v.36 no.2 , 155-181
- [학술지논문] Experiences of University Supervisors for Student Teachers to Assist to Meet the Teaching Performance Standards: Focusing on US Cases 초등교육연구, 2022, v.35 no.4 , 95-121
- [학술지논문] Effects of Parents' Positive Parenting Attitude Perceived by Elementary School Students on Academic Engagement through Self-Esteem 초등교육연구, 2021, v.34 no.3 , 19-44
- [학술지논문] 플립러닝을 활용한 프로젝트 기반 인공지능교육 프로그램이 인공지능 윤리의식과 창의적 문제해결력에 미치는 영향 교과교육학연구, 2021, v.25 no.5 , 359-368
Courses
-
2024-2nd
-
Child Development and Education
- Subject No 21557Class No 01
- 1Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 4~5 (EDU-)
-
Studies on Psychological and Sociological Views of Teachers
- Subject No G12527Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 8~9 (EDU-A406)
-
-
2024-1st
-
First-Year Seminar
- Subject No 10857Class No 06
- 1Year ( 1Credit Wed 7~7
-
Introduction to Elementary Education
- Subject No 21566Class No 01
- 1Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 4~5 (EDU-)
- Major Requisite
-
Basic Theories of English as a Foreign Language(EFL) in Elementary School
- Subject No 35182Class No 01
- 3Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 6~7 (EDU-)
-
Seminar on Elementary Teacher Education Programs
- Subject No G12567Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 8~9 (EDU-A402)
-
-
2023-2nd
-
Expertise and Leadership of Elementary Teachers 강의 계획서 상세보기
- Subject No 38835Class No 01
- 4Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 6~7 (EDU-)
-
Current Research and Issues in Teacher Education
- Subject No G12637Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Thu 8~9 (EDU-A414)
-
-
2023-1st
-
First-Year Seminar 강의 계획서 상세보기
- Subject No 10857Class No 05
- 1Year ( 1Credit Wed 7~7
-
Basic Theories of English as a Foreign Language(EFL) in Elementary School 강의 계획서 상세보기
- Subject No 35182Class No 01
- 3Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 4~5 (EDU-)
-
Research on Inservice Elementary Teacher Education
- Subject No G12639Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 8~9 (EDU-A408)
-
-
2022-2nd
-
Practicum for Teaching English a Foreign Language in Elementary Classroom
- Subject No 35183Class No 01
- 3Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 2~3 (EDU-)
-
Observational Studies in Elementary School Classrooms
- Subject No G12695Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 8~9 (EDU-A402)
-
Teacher Development and Professional Teaching
- Subject No EE213Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 8~9 (EDU-)
-
-
2022-1st
-
Basic Theories of English as a Foreign Language(EFL) in Elementary School
- Subject No 35182Class No 01
- 3Year ( 3Credit , 3Hour) Thu 2~3 (EDU-)
-
Academic Background
University of Southern California Ph.D.(교육과정.교수학습)
University of Southern California M.S.(교육과정)
Ewha Womans University 문학사(교육학과)