EWHA, THE FUTURE WE CREATE

EWHA Portal

Ewha W.UEwha W.U

Open Search
Search
Open Mobile Menu

Ewha W.U

Search
nav bar
 
Ewha University

College of Education

Rae Young Kim Professor

Department of Mathematics Education

김래영 프로필 사진
Rae Young Kim is an Assistant Professor in the Department of Mathematics Education at Ewha Womans University. She earned her Ph.D. in mathematics education from Michigan State University. Her academic interests include curriculum development, assessment, mathematics teacher education, and research methods. Her recent work has been published in several journals including Journal of Teacher Education and ZDM. 
Research Record
  • 문해 교육과정에 나타나는 성인의 수학 소양 분석 교과교육학연구, 2023, v.27 no.6, 559-575
    KCI dColl.
  • 수학 교과를 위한 정보 리터러시 규준과 지표 개발 연구 수학교육학연구, 2023, v.33 no.2, 419-445
    KCI dColl.
  • Teachers' Epistemological Assumptions about Educational Inequality in Four Societies: A Holistic Reading Strategy for Examining Sociocultural Epistemologies SUSTAINABILITY, 2022, v.14 no.4, 2437
    SCIE SSCI Scopus dColl.
  • 수학 교과를 위한 정보 리터러시에 대한 고찰 교과교육학연구, 2022, v.26 no.3, 249-262
    KCI dColl.
  • 수학에 대한 성인들의 인식: 학교 안팎에서의 수학적 경험에 대한 내러티브 탐구 수학교육, 2022, v.61 no.3, 477-497
    KCI dColl.
  • 수학적 모델링 관점에 따른 2015 개정 중학교 수학 교과서 과제 분석 The SNU Journal of Education Research, 2022, v.31 no.3, 85-113
    KCI dColl.
  • 정보 리터러시에 대한 수학교육 전문가들의 인식 분석 수학교육, 2022, v.61 no.3, 397-417
    KCI dColl.
  • 수학과 중등학교 교사 임용후보자 선정경쟁시험에서 요구되는 지식의 영역과 수준 분석 수학교육, 2021, v.60 no.3, 281-295
    KCI dColl.
  • 중학교 수학 교과서의 정보처리 능력과 관련된 과제에 나타난 컴퓨팅 사고력 분석 교과교육학연구, 2021, v.25 no.6, 539-552
    KCI dColl.
  • 평생교육으로서의 수학교육 고찰 교과교육학연구, 2021, v.25 no.4, 302-314
    KCI dColl.
  • 교육과정 핵심역량과 교과역량으로서의 지식정보처리 역량의 의미와 요소 분석 교과교육학연구, 2020, v.24 no.5, 500-510
    KCI dColl.
  • 수학과 교과역량으로서의 정보처리 능력의 해석과 적용 : 2015 개정 중학교 수학 교과서를 중심으로 수학교육, 2020, v.59 no.4, 389-403
    KCI dColl.
  • Exploring Implementation of Multicultural Mathematics Education in Northern Thai Classrooms 학습자중심교과교육연구, 2019, v.19 no.21, 693~721
    KCI dColl.
  • 미래사회 핵심 역량 함양을 위한 수학교육 모델 탐색 학습자중심교과교육연구, 2019, v.19 no.6, 1229~1261
    KCI dColl.
  • 통계적 과정의 학습에서 나타난 중학교 1학년 학생들의 단계별·수업 형태별 통계적 사고 분석 수학교육, 2019, v.58 no.3, 459~481
    KCI dColl.
  • 한국과 미국 중학교 수학 교과서의 통계적 문제해결과정 비교연구 수학교육 논문집, 2019, v.33 no.4, 425-444
    KCI dColl.
  • 교원양성교육과정과 교원임용후보자 선정경쟁시험에 나타난 중등수학교사에게 요구되는 지식 분석: 교수를 위한 내용 지식을 중심으로 교과교육학연구, 2017, v.21 no.5, 610~623
    KCI dColl.
  • 수학 교육에의 조선 산학 활용 방안: 닮음을 중심으로 교과교육학연구, 2017, v.21 no.2, 71~83
    KCI dColl.
  • 핵심 역량 개발을 위한 핀란드와 캐나다의 교육과정 개혁 사례 분석: 수학 교과를 중심으로 학습자중심교과교육연구, 2017, v.17 no.8, 161~189
    KCI dColl.
  • ABCD기반 융복합교사교육 강의 운영 사례: 예비수학교사 신념체계에 대한 영향 분석 학습자중심교과교육연구, 2016, v.16 no.10, 1281~1309
    KCI dColl.
  • 루브릭(RUBRIC) 쓰기에 나타난 수학적 모델링 연구 수학교육 논문집, 2016, v.30 no.3, 263~280
    KCI dColl.
  • 융복합적 수학수업에서 나타난 PCK 분석 학습자중심교과교육연구, 2016, v.16 no.4, 1029~1063
    KCI dColl.
  • The Influence of Principals' Instructional Leadership on Teachers' Use of Autonomy-Supportive Instruction: An Analysis of Three Asia-Pacific Countries ASIA-PACIFIC EDUCATION RESEARCHER, 2015, v.24 no.1, 57-65
    SSCI Scopus dColl.
  • 수학과 서술형 평가에 대한 초․중학교 교사 간의인식, 실행 및 기대효과에 대한 비교 연구 수학교육, 2014, 제53권 1호, 131-146
    KCI dColl.
Courses
  • 2024-1st

  • 2023-2nd

    • Theoretical Foundations of Teaching Mathematics 강의 계획서 상세보기

      • Subject No 35554Class No 01
      • 2Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 6~6 (EDU-) , Thu 4~4 (151)
      • Major Requisite
    • Mathematical logics and essay in mathematics education 강의 계획서 상세보기

      • Subject No 36953Class No 01
      • 4Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 6~7 (EDU-)
      • Major Requisite
    • Research on Mathematics Teacher Education

      • Subject No G17129Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 8~9 (EDU-)
  • 2023-1st

  • 2022-2nd

    • Mathematical logics and essay in mathematics education

      • Subject No 36953Class No 01
      • 4Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 4~5 (EDU-)
      • Major Requisite
    • Sociocultural Approach in Mathematics Education

      • Subject No G14480Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 8~9 (EDU-A313)
  • 2022-1st

    • Educational inquiry in mathematics education

      • Subject No 30779Class No 01
      • 1Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 5~6 (EDU-)
    • Teaching Practice

    • Educational Practicum

    • Research Methods in Mathematics Education

      • Subject No G14527Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 8~9 (-)
    • students Teaching II

  • 2021-2nd

    • Theoretical Foundations of Teaching Mathematics

      • Subject No 35554Class No 01
      • 2Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 6~6 (EDU-) , Wed 5~5 (154)
      • Major Requisite
    • Research on Mathematics Teacher Education

      • Subject No G17129Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 8~9 (EDU-A414)
  • 2021-1st

    • Educational inquiry in mathematics education

      • Subject No 30779Class No 01
      • 1Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 5~6 (EDU-)
    • Curriculum Theories for Mathematics Education

      • Subject No G14490Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 8~9 (EDU-)