Jong Won Lee Professor
Department of Social Studies Education
Dr. Jongwon Lee is currently an associate professor of Social Studies Education (Geography Education major) at Ewha Womans University, Seoul. Prior to the appointment at Ewha, he was an education fellow for 2005-2006 at the Association of American Geographers, Washington, DC. He received his B.A. (1997) and M.A. (2000) in geography education from Seoul National University, and his Ph.D. (2005) in geography from Texas A&M University. His research and teaching interests are in the areas of geography education including using geospatial technologies and smart media to teach geography, geography textbook development, and fieldwork and active learning in geography.
- Education Building B #561
- 02-3277-2642
Research Record
- AI는 지리 교수학습을 어떻게 바꿔놓을 것인가? - 지리탐구를 중심으로 - 한국지리환경교육학회지, 2024, v.32 no.1, 95-112
- 공간정보웹서비스, 공공 빅데이터, AI를 활용한 지리교사 연수 설계 및 평가 한국지리환경교육학회지, 2024, v.32 no.2, 1-19
- 지리적 사고란 무엇인가? 그리고 어떻게 향상시킬 수 있는가? 한국지리환경교육학회지, 2024, v.32 no.4, 77-91
- Beyond Geospatial Inquiry—How Can We Integrate the Latest Technological Advances into Geography Education? Education Sciences, 2023, v.13 no.11, 1128
- 디지털 전환의 시대에 대응하는 교육과정의 개발 - 한국지리 탐구 과목을 사례로 - 한국지리환경교육학회지, 2023, v.31 no.1, 93-106
- 학습자 중심 지리 답사를 위한 교사연수와 실천의 변화 한국지리환경교육학회지, 2022, v.30 no.2, 19-32
- A multinational study of authors’ perceptions of and practical approaches to writing geography textbooks International Research in Geographical and Environmental Education, 2021, v.30 no.1, 54-74
- 커뮤니티 매핑의 초・중등교육 활용 사례 분석 대한지리학회지, 2021, v.56 no.5, 551-564
- 코로나 상황에서 지리교사들이 경험한 원격수업의 어려움과 기회, 그리고 지리교육의 과제 한국지리환경교육학회지, 2021, v.29 no.3, 53-68
- Designing an inquiry-based field work project for students using mobile technology and its effects on students' experience Review of International Geographical Education Online, 2020, v.10 no.SpecialIssue1, 14-39
- 소리 수집을 통한 지역학습 프로그램의 개발과 적용 한국지리환경교육학회지, 2020, v.28 no.3, 43-59
- 지리답사 연구의 동향 -학술지 분석을 중심으로 한국지리환경교육학회지, 2020, v.28 no.2, 39-56
- 지리수업을 위한 모형의 이해와 활용 -해안지형 모형을 사례로 한국지리환경교육학회지, 2020, v.28 no.1, 19-32
- What improves spatial thinking? Evidence from the Spatial Thinking Abilities Test International Research in Geographical and Environmental Education, 2019, v.28 no.4, 262-280
- 탐구기반 야외조사활동 교사연수 프로그램의 개발과 적용 - 교사들의 연수에 대한 만족도와 야외조사활동에 대한 인식의 변화를 중심으로 한국지리환경교육학회지, 2019, v.27 no.2, 113-129
- 야외에서의 데이터 수집활동 참여가 학생들의 이해와야외답사 경험에 미치는 영향 한국지리환경교육학회지, 2018, v.26 no.4, 99~120
- 중등 지리 교과서에서 사용되는 유추의 이해 대한지리학회지, 2018, v.53 no.2, 247~261
- 중등학교 사회과 프로젝트기반학습에서 인지적 도구로서 테크놀로지의 역할 한국지리환경교육학회지, 2018, v.26 no.3, 1~18
- 조사형 야외학습 프로그램의 개발과 교육적 효과 - 해안사구를 사례로 한국지리환경교육학회지, 2017, v.25 no.2, 129~150
- 초등교사들은 현장체험학습을 어떻게 계획하고 실천하는가? 한국지리환경교육학회지, 2017, v.25 no.2, 59~74
- What do geography textbook authors in England consider when they design content and select case studies? International Research in Geographical and Environmental Education, 2016, 24 Aug 2016, 1-15
- 모바일 테크놀로지 활용 탐구기반 야외조사활동의 설계와 적용: 경주 양동마을을 사례로 대한지리학회지, 2016, v.51 no.6, 893
- Some perceptions of English geography textbook authors on writing textbooks International Research in Geographical and Environmental Education, 2015, 2 NOV 2015
- 학습자의 참여와 과제의 실제성을 강조하는지리 교수·학습자료의 개발과 활용 한국지리환경교육학회지, 2015, v.23 no.1, 65-82
- 영국 초‧중등학교 지리과목의 야외조사활동 분석 비교교육연구, 2014, 제24권 4호, 1-27
- 중등학교 지리답사 연구- 목적, 유형, 계획과 제약요소 한국지리환경교육학회지, 2014, 제22권 1호, 111-130
- 지리적 유추 사례 찾기- 지식, 경험, 내용의 역할 한국지리환경교육학회지, 2014, 제22권 3호, 71-83
- [학술지논문] The Development and Content of Korean Geography - An Inquiry Approach 한국지리환경교육학회지, 2023, v.31 no.2 , 15-25
- [학술지논문] Beyond Geospatial Inquiry—How Can We Integrate the Latest Technological Advances into Geography Education? Education Sciences, 2023, v.13 no.11 , 1128-1128
- [학술지논문] 디지털 전환의 시대에 대응하는 교육과정의 개발 - 한국지리 탐구 과목을 사례로 - 한국지리환경교육학회지, 2023, v.31 no.1 , 93-106
- [학술지논문] A multinational study of authors’ perceptions of and practical approaches to writing geography textbooks International Research in Geographical and Environmental Education, 2021, v.30 no.1 , 54-74
- [학술지논문] The influence of collaboration on students' learning approaches in a geography task Research in Geographic Education , 2021, v.23 no.1 , 32-51
- [학술지논문] Designing an inquiry-based field work project for students using mobile technology and its effects on students' experience Review of International Geographical Education Online, 2020, v.10 no.1 , 14-39
- [학술지논문] How Models Can Be Used in Geography Teaching? Using a Model of Coastline Wave Tank 한국지리환경교육학회지, 2020, v.28 no.1 , 19-32
- [저역서] Thriving in an Academic Career An International and Interdisciplinary Guide for Early Career Faculty Routledge, 2024, 390
- [저역서] handbook of geography education Springer, 2024, 952
- [저역서] 지리교사교육과 전문성 Springer , 2022, 331
- [학술발표] 공간정보기술과 야외조사를 활용한 지리탐구 한국지리환경교육학회 하계학술대회 , 대한민국, 서울, 2023-06-10 한국지리환경교육학회 하계학술대회 발표요약집, 2023
- [학술발표] 데이터 기반의 한국지리 탐구 - 공공 빅데이터, 공간정보웹서비스 활용 한국지리환경교육학회 하계학술대회 , 대한민국, 서울, 2023-06-10 한국지리환경교육학회 하계학술대회 발표요약집, 2023
- [학술발표] 인공지능과 파이썬 기반의 공공 빅데이터 활용 지리탐구 한국지리환경교육학회 하계학술대회 , 대한민국, 서울, 2023-06-10 한국지리환경교육학회 하계학술대회 발표요약집, 2023
- [학술발표] 인공지능은 지리탐구에 어떻게 기여할 수 있는가? 한국지리환경교육학회 동계학술대회 , 대한민국, 온라인, 2023-12-09 한국지리환경교육학회 동계학술대회 발표요약집, 2023
Courses
-
2025-1st
-
First-Year Seminar
- Subject No 10857Class No 16
- 1Year ( 1Credit , 1Hour) Wed 7~7
-
Geography for Life: Introduction to Human Geography 강의 계획서 상세보기
- Subject No 34160Class No 01
- 1Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 3~3 (ECC) , Wed 2~2 (143)
-
Educational Practicum
- Subject No 36937Class No 04
- 4Year ( 2Credit
-
Geographical Writing 강의 계획서 상세보기
- Subject No 36947Class No 01
- 4Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 3~3 (EDU-) , Fri 2~2 (461)
- Major Requisite
-
AI for Geographical Educaiton
- Subject No G18670Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 8~9 (EDU-)
-
students Teaching II
- Subject No ED114Class No 04
- Year ( 2Credit , 2Hour)
-
-
2024-2nd
-
Theoretical Foundation of Teaching Geography 강의 계획서 상세보기
- Subject No 35544Class No 01
- 2Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 4~4 (EDU-) , Fri 5~5 (461)
- Major Requisite
-
Teaching Material Design and Teaching Methods in Geography 강의 계획서 상세보기
- Subject No 35545Class No 01
- 3Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 2~2 (EDU-) , Fri 3~3 (461)
- Major Requisite
-
Teaching and Learning Design and Assessment in Geography Education
- Subject No G17459Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 6~7 (EDU-)
-
Geographic Education: Concepts and Issues 강의 계획서 상세보기
- Subject No GE101Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 8~9 (EDU-)
-
-
2024-1st
-
First-Year Seminar
- Subject No 10857Class No 16
- 1Year ( 1Credit Thu 7~7
-
Geography for Life: Introduction to Human Geography 강의 계획서 상세보기
- Subject No 34160Class No 01
- 1Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 3~3 (ECC) , Wed 2~2 (143)
-
Educational Practicum
- Subject No 36937Class No 04
- 4Year ( 2Credit
-
Geographical Writing 강의 계획서 상세보기
- Subject No 36947Class No 01
- 4Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 5~5 (EDU-) , Wed 4~4 (462)
- Major Requisite
-
Fieldwork
- Subject No 38236Class No 01
- 4Year ( 1Credit
-
Geospatial Technologies and ICT for Teaching and Learning
- Subject No G17477Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Thu 8~9 (EDU-)
-
students Teaching II
- Subject No ED114Class No 04
- Year ( 2Credit , 2Hour)
-
-
2023-2nd
-
Theoretical Foundation of Teaching Geography 강의 계획서 상세보기
- Subject No 35544Class No 01
- 2Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 2~2 (EDU-) , Fri 3~3 (461)
- Major Requisite
-
Teaching Material Design and Teaching Methods in Geography 강의 계획서 상세보기
- Subject No 35545Class No 01
- 3Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 4~4 (EDU-) , Fri 5~5 (461)
- Major Requisite
-
Teaching Methods in Geography
- Subject No GE102Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Thu 8~9 (EDU-)
-
-
2023-1st
-
First-Year Seminar 강의 계획서 상세보기
- Subject No 10857Class No 15
- 1Year ( 1Credit Wed 7~7 (EDU-A503)
-
Geography for Life: Introduction to Human Geography 강의 계획서 상세보기
- Subject No 34160Class No 01
- 1Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 3~3 (ECC) , Fri 2~2 (143)
-
Educational Practicum 강의 계획서 상세보기
- Subject No 36937Class No 04
- 4Year ( 2Credit , 0Hour)
-
Geographical Writing 강의 계획서 상세보기
- Subject No 36947Class No 01
- 4Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 6~6 (EDU-) , Fri 4~4 (462)
- Major Requisite
-
Fieldwork 강의 계획서 상세보기
- Subject No 38236Class No 01
- 4Year ( 1Credit
-
Teaching and Learning Design and Assessment in Geography Education
- Subject No G17459Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 8~9 (EDU-)
-
Development of Geography Teaching Resources
- Subject No GE103Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 8~9 (EDU-)
-
-
2022-2nd
-
Theoretical Foundation of Teaching Geography 강의 계획서 상세보기
- Subject No 35544Class No 01
- 2Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 4~4 (EDU-) , Thu 5~5 (461)
- Major Requisite
-
Teaching Material Design and Teaching Methods in Geography
- Subject No 35545Class No 01
- 3Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 2~2 (EDU-) , Thu 3~3 (461)
- Major Requisite
-
Geospatial Technologies and ICT for Teaching and Learning
- Subject No G17477Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 8~9 (EDU-A408)
-
World Regional Geography for Teachers
- Subject No GE153Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Thu 8~9 (EDU-)
-
-
2022-1st
-
Geography for Life: Introduction to Human Geography
- Subject No 34160Class No 01
- 1Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 5~5 (ECC) , Thu 6~6 (143)
-
Educational Practicum
- Subject No 36937Class No 04
- 4Year ( 2Credit
-
Geographical Writing
- Subject No 36947Class No 01
- 4Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 6~6 , Thu 4~4
- Major Requisite
-
Geographic Education: Concepts and Issues
- Subject No GE101Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Thu 8~9 (-)
-
Academic Background
Texas A&M University Ph.D.(지리학과)