Soon Hwan Kim Associate Professor
Department of Early Childhood Education
Professor. Soon Hwan Kim is affiliated in Early Childhood Education Department and specializes language education. She got a Ph.D in Early Childhood Education at Ewha Womans University. As well internationally researched comparing and contrasting on children’s language ability among variables. Nationally studied longitudinal analysis based on children’s language in early childhood stage through grade 3. Currently, Professor. Kim is dealing with ways of supporting multi-cultural children’s literacy.
- Education Building A #525
- 02-3277-3459
Research Record
- A Study on Teachers’ Perceptions of Early Childhood Language Teaching Methods Asia-Pacific Journal of Research in Early Childhood Education, 2024, v.18 no.3, 1-16
- 유ㆍ초이음교육 방향 탐색 : 스웨덴, 핀란드, 오스트리아, 크로아티아의 학제와 교육과정을 중심으로 교육과학연구, 2024, v.55 no.4, 285-308
- 유치원 교사의 계승어 교육에 대한 인식과 이중언어교육에 대한 요구 육아지원연구, 2024, v.19 no.3, 125-155
- Using Philosophical Discussion in Exploring Kindergarten Teachers' Perceptions on the Application of Intercultural Education Asia-Pacific Journal of Research in Early Childhood Education, 2023, v.17 no.2, 89-109
- 만 5세 학급 놀이기록 개선을 위한 실행연구 육아지원연구, 2023, v.18 no.1, 59-89
- 철학적 토론을 통해 형성된 상호문화교육에 대한 유치원 교사의 이해 다문화와 평화, 2023, v.17 no.1, 42-61
- 팬데믹 이후 유아기 문해력에 대한 유아교사 인식 연구: 개정 누리과정 적용을 중심으로 육아지원연구, 2023, v.18 no.4, 5-31
- Examining the intercultural competence of early-childhood teachers European Early Childhood Education Research Journal, 2022
- Keyword Network Analysis of Research Articles in the Asia-Pacific Journal of Research in Early Childhood Education: Research Trends From 2007 to 2021 Asia-Pacific Journal of Research in Early Childhood Education, 2022, v.16 no.3, 179-202
- 글 없는 그림책을 활용한 만 3세의 이야기 꾸미기 사례 교육과학연구, 2022, v.53 no.2, 55-73
- 다문화가정의 이중언어환경과 다문화가정 유아를 위한 교육적실행에 관한 교사의 인식 영유아교육: 이론과 실천, 2021, v.6 no.1, 125-152
- 다문화교육과 상호문화교육에 대한 유아교사의 인식과 요구 다문화와 평화, 2021, v.15 no.1, 81-100
- Kindergarten principals, associate principals, and teachers' perceptions of daily lesson plan's necessity, preparation, and utilization Asia-Pacific Journal of Research in Early Childhood Education, 2020, v.14 no.2, 215-233
- 이중언어교육에 대한 인식과 어려움: 다문화가족 특성화사업 직원을 중심으로 다문화와 평화, 2020, v.14 no.1, 159-185
- Effectiveness of smoking prevention programs for preschool children in South Korea at post intervention CHILDREN AND YOUTH SERVICES REVIEW, 2019, v.101, 80-86
- 교사보고형 아동 언어능력 평가척도(TROLL) 개발을 위한 예비연구 Communication Sciences and Disorders, 2019, v.24 no.1, 47~60
- 유아의 놀이를 통한 교육과정 운영에 대한 실행연구 학습자중심교과교육연구, 2019, v.19 no.9, 1267-1298
- 유아의 놀이를 통한 교육과정 운영방안에 대한 실행연구 육아지원연구, 2019, v.14 no.2, 55-83
- 유아 흡연예방교육 및 가정연계에 대한 부모의 인식 육아지원연구, 2018, v.13 no.2, 5~27
- 유아 흡연예방교육을 위한 교사교육 프로그램 개발 유아교육·보육복지연구, 2018, v.22 no.1, 43~70
- 유치원 독립편성 종일제 학급의독서교육 활성화에 따른 유아 및 교사의 반응 학습자중심교과교육연구, 2018, v.18 no.5, 471~501
- 유치원 독립편성 종일제 학급의독서교육 활성화에 따른 유아 및 부모의 반응 어린이문학교육연구, 2018, v.19 no.2, 49~79
- 공립유치원 교사 임용 후보자 선정 경쟁시험 출제 문항 분석을 통한 유아 교사 양성기관 교육과정과의 연계성 검토 교과교육학연구, 2017, v.21 no.4, 350~366
- 만5세 유아의 책읽기 경험에 대한 인식 어린이문학교육연구, 2017, v.18 no.2, 155~177
- 상호작용적 글쓰기가 유아의 자모지식과 쓰기 발달에 미치는 영향 학습자중심교과교육연구, 2017, v.17 no.11, 257~282
- 유아 흡연예방교육 프로그램 시범적용 및 효과 육아정책연구, 2017, v.11 no.1, 185~208
- 유아 흡연예방교육을 위한 교사 교육프로그램의 시범 적용 및 효과 육아지원연구, 2017, v.12 no.3, 95~115
- 은유분석을 통해 본 예비유아교사의 ‘다문화’에 대한 인식 다문화와 평화, 2017, v.11 no.1, 242~273
- 기관-가정 연계 영·유아인성교육 활성화를 위한학부모의 인식 및 요구 조사 육아지원연구, 2016, v.11 no.2, 5~32
- 유아교사의 유아 언어발달 평가 및 평가도구에 관한 인식 및 요구, 활용실태 유아교육학논집, 2016, v.20 no.2, 193~222
- 유치원에서의 읽기, 쓰기 교육 실태 및 교사 인식 한국교원교육연구, 2016, v.33 no.1, 161-190
- 자녀교육에 대한 인식과 유아교육기관에 대한 요구의 이해에기초한 교사-다문화가정 부모 관계의 구축 다문화와 평화, 2016, v.10 no.1, 144~174
- Implementing Multicultural Education for Young Children in South Korea: Early Childhood Teachers’ Needs International Journal of Early Childhood Education, 2015, v.21 no.1, 95-121
- 유아교사의 통합적 인성함양 프로그램 개발 및 적용 육아지원연구, 2015, v.10 no.2, 137-165
- 인성교육에 대한 유·초등 교사의 신념 한국교원교육연구, 2015, v.32 no.1, 119-146
- 유아교사-어머니 관계의 어려움에 대한 상호인식 육아지원연구, 2014, 제9권 2호, 199-225
Courses
-
2025-1st
-
First-Year Seminar
- Subject No 10857Class No 03
- 1Year ( 1Credit , 1Hour) Thu 7~7
-
Language Arts in Early Childhood Education
- Subject No 21539Class No 01
- 2Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 6~6 (EDU-) , Thu 4~4 (253)
-
Introduction to Early Childhood Education
- Subject No 33849Class No 01
- 1Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 3~3 (EDU-) , Thu 2~2 (253)
-
Studies of Language Education for Young Children
- Subject No G12440Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 7~8 (EDU-A414)
-
-
2024-2nd
-
Theoretical Foundation of Teaching Early Childhood Education
- Subject No 35532Class No 01
- 3Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 5~5 (EDU-) , Wed 4~4 (461)
- Major Requisite
-
Theoretical Foundation of Teaching Early Childhood Education
- Subject No 35532Class No 02
- 3Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 6~6 (EDU-) , Wed 5~5 (461)
- Major Requisite
-
Seminar on Multicultural Education
- Subject No G12427Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 3~4 (EDU-)
-
Seminar on Language Arts for Young Children
- Subject No EC231Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 8~9 (EDU-)
-
-
2024-1st
-
First-Year Seminar
- Subject No 10857Class No 04
- 1Year ( 1Credit Tue 7~7
-
Language Arts in Early Childhood Education
- Subject No 21539Class No 01
- 2Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 5~5 (EDU-) , Wed 4~4 (253)
-
Introduction to Early Childhood Education 강의 계획서 상세보기
- Subject No 33849Class No 01
- 1Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 3~3 (EDU-) , Wed 2~2 (253)
-
Studies on language and cognitive
- Subject No G18796Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 6~7 (EDU-)
-
-
2023-2nd
-
Theoretical Foundation of Teaching Early Childhood Education 강의 계획서 상세보기
- Subject No 35532Class No 01
- 3Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 3~3 (EDU-) , Wed 2~2 (253)
- Major Requisite
-
Theoretical Foundation of Teaching Early Childhood Education
- Subject No 35532Class No 02
- 3Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 5~5 (EDU-) , Wed 4~4 (253)
- Major Requisite
-
Studies of Young Children's Personality Development & Education
- Subject No G16528Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 5~6 (EDU-)
-
-
2023-1st
-
First-Year Seminar 강의 계획서 상세보기
- Subject No 10857Class No 03
- 1Year ( 1Credit Tue 7~7
-
Language Arts in Early Childhood Education
- Subject No 21539Class No 01
- 2Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 6~6 (EDU-) , Thu 4~4 (253)
-
Introduction to Early Child Education 강의 계획서 상세보기
- Subject No 33849Class No 01
- 1Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 3~3 (EDU-) , Thu 2~2 (253)
-
Studies of Language Education for Young Children
- Subject No G12440Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Thu 6~7 (EDU-)
-
Seminar on Language Arts for Young Children
- Subject No EC231Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 8~9 (EDU-)
-
-
2022-2nd
-
Theoretical Foundation of Teaching Early Childhood Education
- Subject No 35532Class No 01
- 3Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 3~3 (EDU-) , Thu 2~2 (152)
- Major Requisite
-
Theoretical Foundation of Teaching Early Childhood Education
- Subject No 35532Class No 02
- 3Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 6~6 (EDU-) , Thu 4~4 (152)
- Major Requisite
-
Seminar on Multicultural Education
- Subject No G12427Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 8~9 (ECC-)
- Classroom Changed
-
-
2022-1st
-
First-Year Seminar
- Subject No 10857Class No 06
- 1Year ( 1Credit Tue 7~7
-
Language Arts in Early Childhood Education
- Subject No 21539Class No 01
- 2Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 5~5 (EDU-) , Thu 6~6 (253)
-
Introduction to Early Child Education
- Subject No 33849Class No 01
- 1Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 6~6 (EDU-) , Thu 4~4 (253)
-
Studies of Young Children's Personality Development & Education
- Subject No G16528Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 2~3 (EDU-)
-
Academic Background
Ewha Womans University 문학박사(유아교육)