Ewha W.UEwha W.U

Open Search
Search
Open Mobile Menu

Ewha W.U

Search
nav bar
 
Ewha University

Jae Young Chung Professor

Department of Education

정제영 프로필 사진

				
  • Humanities Building #609
  • 02-3277-2632
  • Office hours
    • 월 13-15시, 목 14-16시
Research Record
  • Are bully-victims homogeneous? Latent class analysis on school bullying CHILDREN AND YOUTH SERVICES REVIEW, 2020, v.112, 104922
    SSCI Scopus dColl.
  • Factors affecting youth citizenship in accordance with socioeconomic background Children and Youth Services Review, 2020, v.111, 104847
    SSCI Scopus dColl.
  • Dropout early warning systems for high school students using machine learning Children and Youth Services Review, 2019, v.96, 346-353
    SSCI Scopus dColl.
  • Lessons learned from two years of K-MOOC experience Educational Media International, 2019, v.56 no.2, 134-148
    Scopus dColl.
  • The Machine Learning-Based Dropout Early Warning System for Improving the Performance of Dropout Prediction APPLIED SCIENCES-BASEL, 2019, v.9 no.15, 3093
    SCIE Scopus dColl.
  • What makes bullies and victims in Korean elementary schools? CHILDREN AND YOUTH SERVICES REVIEW, 2018, v.94, 132-139
    SSCI Scopus dColl.
  • AI 도구 활용에 관한 초등교사의 인식 분석 학습자중심교과교육연구, 2024, v.24 no.18, 45-61
    KCI dColl.
  • AI활용교육에 대한 중등 수학교사의 인식 분석 학습자중심교과교육연구, 2024, v.24 no.2, 139-156
    KCI dColl.
  • Astin의 모형을 활용한 대학기본역량진단 (2015~2021) 평가기준 분석 열린교육연구, 2024, v.32 no.2, 79-104
    KCI dColl.
  • 국내·외 교원역량 모델 변화 동향 분석 열린교육연구, 2024, v.32 no.5, 31-54
    KCI dColl.
  • 다차원 교육정책분석 모형을 활용한 디지털 기반 미래교육 분야 교원 연수 정책 분석 교육행정학연구, 2024, v.42 no.1, 253-282
    KCI dColl.
  • 다차원 분석모형을 활용한 디지털교과서 정책 분석 교육정치학연구, 2024, v.31 no.1, 27-53
    KCI dColl.
  • 대학 특성에 따른 4년제 일반대학 신규학과 수 추이 분석: 2007~2022년을 중심으로 교육행정학연구, 2024, v.42 no.5, 309-337
    KCI dColl.
  • 대학수학능력시험 영어 영역 난이도 관련 연구의 체계적 문헌 분석: 1993년부터 2022년까지 국내 학술지를 중심으로 학습자중심교과교육연구, 2024, v.24 no.16, 1-17
    KCI dColl.
  • 디지털 기술의 교육적 활용을 위한 비판적 고찰 교육행정학연구, 2024, v.42 no.1, 683-712
    KCI dColl.
  • 랜덤 포레스트를 활용한 고등학교 교사의 수업 개선 활동 예측 요인 분석 교육학연구, 2024, v.62 no.5, 1-32
    KCI dColl.
  • 일본의 몬스터 패어런츠 현상의 정책적 대응에 대한 문헌 고찰 열린교육연구, 2024, v.32 no.2, 169-188
    KCI dColl.
  • 초등돌봄교실 참여에 영향을 미치는 학교 요인 분석 열린교육연구, 2024, v.32 no.2, 149-168
    KCI dColl.
  • 초등학교 학생평가 정책에 대한 역사적 신제도주의 분석: 1999년 ~ 2024년을 중심으로 교육정치학연구, 2024, v.31 no.3, 113-142
    KCI dColl.
  • 텍스트 마이닝을 활용한 2015 및 2022 개정 교육과정별 정책 변동에 따른 쟁점의 비교 교육행정학연구, 2024, v.42 no.1, 283-315
    KCI dColl.
  • 텍스트마이닝을 활용한 성인문해교육 정책 관련 이슈 분석: 정책, 학술지, 언론보도 간 차이를 중심으로 교육행정학연구, 2024, v.42 no.2, 219-249
    KCI dColl.
  • Systematic analysis on school violence and bullying using data mining Children and Youth Services Review, 2023, v.150, 107020
    SSCI Scopus dColl.
  • 교육부 과장의 리더십 구성 요소에 대한 탐색적 고찰 교육행정학연구, 2023, v.41 no.5, 279-306
    KCI dColl.
  • 다문화교육 정책의 다문화주의 유형 분석(2006-2022) 교육문화연구, 2023, v.29 no.6, 25-45
    KCI dColl.
  • 다차원 교육 정책 분석 모형을 활용한 초・중등 인공지능 교육 정책 분석 교육정치학연구, 2023, v.30 no.2, 97-126
    KCI dColl.
  • 방과후학교 참여에 영향을 미치는 학교요인 분석 교육행정학연구, 2023, v.41 no.4, 479-498
    KCI dColl.
  • 사교육 참여에 영향을 미치는 거시적 요인 분석 한국교육문제연구, 2023, v.41 no.1, 1-26
    KCI dColl.
  • 외국어고 정책에 대한 역사적 신제도주의 분석 교육정치학연구, 2023, v.30 no.2, 127-159
    KCI dColl.
  • 코로나19 이후 기초학력 보장 정책 변동 분석: Kingdon의 정책흐름모형을 중심으로 교육행정학연구, 2023, v.41 no.2, 91-117
    KCI dColl.
  • 코로나19 팬데믹과 교권 보호 정책의 변동 분석 : Kingdon 모형을 중심으로 한국교원교육연구, 2023, v.40 no.1, 165-188
    KCI dColl.
  • Birkland의 사건 중심 정책학습 모형을 활용한 AI·SW교육 정책변동 분석 한국교육문제연구, 2022, v.40 no.3, 121-144
    KCI dColl.
  • MPP-E 모형을 활용한 20대 대통령 선거의 교육공약 분석 교육정치학연구, 2022, v.29 no.3, 1-23
    KCI dColl.
  • The Philippine Teachers Concerns on Educational Reform Using Concern Based Adoption Model Frontiers in Education, 2022, v.7, 763991
    Scopus dColl.
  • 다문화 청소년의 학교생활 적응에 영향을 미치는 변인 분석 교육문화연구, 2022, v.28 no.1, 223-246
    KCI dColl.
  • 서울형혁신학교의 다차원 교육정책 분석: 텍스트 마이닝 분석을 활용하여 교육행정학연구, 2022, v.40 no.5, 157-193
    KCI dColl.
  • 역사적 신제도주의 관점에서의 중등교원수급정책: 1970년~2000년대를 중심으로 교육행정학연구, 2022, v.40 no.1, 399-427
    KCI dColl.
  • 일반대학 유지충원율에 영향을 미치는 요인 분석 교육행정학연구, 2022, v.40 no.3, 29-58
    KCI dColl.
  • 잠재프로파일 분석을 통한 중학생의 교육성과 유형 분류 및 특성 분석: 학업성취도, 학교행복감을 중심으로 학습자중심교과교육연구, 2022, v.22 no.8, 17-34
    KCI dColl.
  • 중학교의 기초학력 미달 비율에 영향을 미치는 학교 교육 활동 요인 분석 학습자중심교과교육연구, 2022, v.22 no.19, 81-95
    KCI dColl.
  • 초·중등학교 학생상담 정책에 대한 역사적 신제도주의의 분석: 2004년-2020년을 중심으로 교육행정학연구, 2022, v.40 no.4, 349-376
    KCI dColl.
  • 초등 교사의 수업 개선 활동이 교사 효능감에 미치는 영향 분석: TALIS 2018을 중심으로 초등교육연구, 2022, v.35 no.3, 183-213
    KCI dColl.
  • 학교밖 청소년의 교육포부 및 대학 진학에 영향을 미치는 변인 분석 청소년학연구, 2022, v.29 no.6, 1-24
    KCI dColl.
  • 학교폭력 피해학생 치유 프로그램의 효과 분석 열린교육연구, 2022, v.30 no.2, 19-38
    KCI dColl.
  • 학생부종합전형의 정책변동 분석: Kingdon의 정책흐름모형과 토픽분석을 활용하여 교육정치학연구, 2022, v.29 no.2, 29-63
    KCI dColl.
  • 4년제 일반대학 인문계열의 학과 변화 추이 분석 한국교육문제연구, 2021, v.39 no.4, 91-122
    KCI dColl.
  • A Comparative Study of Educational System Reformation in the Philippines and Myanmar 비교교육연구, 2021, v.31 no.5, 179-212
    KCI dColl.
  • A Policy Analysis of Philippine School System Reform Using Advocacy Coalition Framework Eurasian Journal of Educational Research, 2021, v.2021 no.96, 136-152
    Scopus dColl.
  • Mucciaroni의 이익집단 위상변동 모형을 활용한 자율형사립고의 정책 변동 분석 교육혁신연구, 2021, v.31 no.1, 157-186
    KCI dColl.
  • 고등학생의 학업중단 영향 요인 분석 청소년학연구, 2021, v.28 no.11, 87-111
    KCI dColl.
  • 과학기술원 신입생 핵심역량 지표 개발 연구 공학교육연구, 2021, v.24 no.5, 15-27
    KCI dColl.
  • 옹호연합모형(ACF)을 적용한 대학입학전형제도의 변동 과정 분석 교육연구논총, 2021, v.42 no.4, 33-66
    KCI dColl.
  • 중등교원양성기관의 교육이념 동형화 현상 연구 : 교육여건, 교육과정, 성과영역을 중심으로 교육정치학연구, 2021, v.28 no.3, 267-300
    KCI dColl.
  • 중학교 교사의 효능감 잠재프로파일 및 영향 요인 분석: TALIS 2018 한국과 일본 결과를 중심으로 한국교원교육연구, 2021, v.38 no.1, 143-172
    KCI dColl.
  • 중학생의 학교폭력 피해경험 가능성에 영향을 미치는 학교 요인 분석 교육문화연구, 2021, v.27 no.4, 359-379
    KCI dColl.
  • 한국과 미국의 교원양성기관 평가 비교 분석 비교교육연구, 2021, v.31 no.4, 61-90
    KCI dColl.
  • Lipsky의 일선관료모형을 활용한 비교과교사의 교원성과급제의 정책집행 분석 한국교원교육연구, 2020, v.37 no.3, 189-209
    KCI dColl.
  • The Influence of Foreign Exchange Teachers on Multicultural Acceptance by Korean Students 역량개발학습연구(구 한국HRD연구), 2020, v.15 no.4, 63-85
    KCI dColl.
  • 과학기술특성화대학 핵심역량 검사도구의 개발 및 타당화 공학교육연구, 2020, v.23 no.5, 76-85
    KCI dColl.
  • 교사 및 친구 관계, 그릿, 학업 무기력의 구조적 관계: 성별에 따른 다집단 분석 교육연구논총, 2020, v.41 no.4, 203-234
    KCI dColl.
  • 교원 행정업무 경감 정책 과정 분석: Kingdon의 정책흐름모형을 중심으로 교원교육, 2020, v.36 no.4, 307-332
    KCI dColl.
  • 대학 교양교육과정의 운영과 내용에 대한 학습자 교육요구도 분석 교양교육연구, 2020, v.14 no.5, 109-121
    KCI dColl.
  • 수저계급론에 대한 비판적 담론 분석: 교육불평등을 중심으로 교육정치학연구, 2020, v.27 no.3, 73-96
    KCI dColl.
  • 한국과 호주의 무용교육과정 비교 연구 한국무용교육학회지, 2020, v.31 no.2, 39-61
    KCI dColl.
  • 고등학교 유형에 따른 영어 학업성취도 변화 요인 분석 한국교육문제연구, 2019, v.37 no.1, 67-86
    KCI dColl.
  • 다문화 정책지향성 인식에 미치는 영향요인 분석: 서울지역 고등학교 교원과 학생을 대상으로 교육정치학연구, 2019, v.26 no.2, 57-76
    KCI dColl.
  • 영과잉 음이항 회귀모형을 활용한 중학생의 비행에 영향을 미치는 요인 분석 교육문화연구, 2019, v.25 no.6, 595-618
    KCI dColl.
  • 자기주도학습 능력에 영향을 미치는 변인 분석 : 경기교육종단연구 5차년도 결과를 중심으로 교육행정학연구, 2019, v.37 no.2, 197-221
    KCI dColl.
  • 중국 소수민족지역 초·중등학교 교사의 교직선택 동기가 헌신에 미치는 영향 분석 한국교원교육연구, 2019, v.36 no.3, 373-393
    KCI dColl.
  • Mucciaroni 모형을 활용한 외국어고의 위상 변동 연구 교육정치학연구, 2018, v.25 no.1, 75~101
    KCI dColl.
  • 교육환경 변화에 대응한 중학교 경영전략 탐색 교육정치학연구, 2018, v.25 no.2, 195~215
    KCI dColl.
  • 다차원 정책분석 모형을 활용한 교육 분야 양성평등정책 분석 : 제1차 양성평등 기본계획을 중심으로 교육정치학연구, 2018, v.25 no.3, 53~75
    KCI dColl.
  • 중국 교사자격제도의 의제설정 과정 분석 비교교육연구, 2018, v.28 no.4, 249~272
    KCI dColl.
  • 캄보디아 대학생의 대학생활 경험이학업성취에 미치는 영향 분석 비교교육연구, 2018, v.28 no.3, 309~331
    KCI dColl.
  • 학교 교육 활동이 일반고등학교의기초학력 미달 비율에 미치는 영향 분석 중등교육연구, 2018, v.66 no.2, 551~573
    KCI dColl.
  • 학교폭력 관련 정책에 대한 학부모 요구도 분석 교육과학연구, 2018, v.49 no.1, 19~38
    KCI dColl.
  • 4차 산업혁명 시대의 학교제도 개선 방안 : 개인별 학습 시스템 구축을 중심으로 교육정치학연구, 2017, v.24 no.3, 53~72
    KCI dColl.
  • 고른기회전형 입학생의 대학입학 및 적응과정에 대한 탐색적 연구 교육정치학연구, 2017, v.24 no.1, 87~116
    KCI dColl.
  • 위기 대학의 특성 및 추이 분석 : 중도탈락률을 중심으로 교육행정학연구, 2017, v.35 no.4, 47~72
    KCI dColl.
  • 유치원 초임교사의 직무역량 요구도 분석 교원교육, 2017, v.33 no.4, 187~209
    KCI dColl.
  • 중국의 독립학원 정책 분석 : 다차원 교육정책분석 모형을 중심으로 비교교육연구, 2017, v.27 no.1, 171~197
    KCI dColl.
  • 중등교원임용 교육학 논술시험의 타당성에 대한 탐색적 연구 교과교육학연구, 2017, v.21 no.4, 367~382
    KCI dColl.
  • 중학교 교사의 수업전문성 계발 활동 참여에 영향을 미치는 요인 분석 한국교원교육연구, 2017, v.34 no.1, 127~148
    KCI dColl.
  • 중학생의 진로성숙도에 영향을 미치는 요인 분석: 경기교육종단연구(GEPS)를 중심으로 청소년학연구, 2017, v.24 no.2, 117-139
    KCI dColl.
  • 지역규모에 따른 고등학생 학업중단의 학교요인 탐색 아시아교육연구, 2017, v.18 no.1, 76~94
    KCI dColl.
  • 초·중·고등학생의 학업성취도에 영향을 미치는 요인 분석 교육행정학연구, 2017, v.35 no.2, 1~20
    KCI dColl.
  • 초등학생의 다문화 수용도에영향을 미치는 요인 분석 한국청소년연구, 2017, v.28 no.2, 225~248
    KCI dColl.
  • “현장중심 학교폭력 대책”에 대한 교원의 요구도 분석 한국교원교육연구, 2016, v.33 no.2, 423~445
    KCI dColl.
  • 교육자원 투입에 따른 청소년의 학업성취 효과에 대한 메타적 접근-교사변인을 중심으로 청소년학연구, 2016, v.23 no.4, 425~450
    KCI dColl.
  • 제2단계 BK21 사업성과 및 개선방향에 대한 델파이 연구 교육행정학연구, 2016, v.34 no.1, 239~262
    KCI dColl.
  • 중학생의 비행에 영향을 미치는 요인 분석 한국청소년연구, 2016, v.27 no.2, 325~352
    KCI dColl.
  • 지능정보사회에 대비한 학교교육 시스템 재설계 연구 교육행정학연구, 2016, v.34 no.4, 49~71
    KCI dColl.
  • 초등 신임교사의 직무역량 요구도 분석 교사교육연구, 2016, v.55 no.2, 201~213
    KCI후보 dColl.
  • 학교폭력 관련 정책에 대한 학생의 요구도 분석: “현장중심 학교폭력 대책”을 중심으로 교육행정학연구, 2016, v.34 no.5, 25
    KCI dColl.
  • Kingdon의 정책흐름모형을 활용한 외국어고 정책 분석: 2004-2013을 중심으로 교육행정학연구, 2015, v.33 no.2, 85-104
    KCI dColl.
  • 교원의 전문성 계발 노력 실태 및 영향요인 탐색 교육행정학연구, 2015, v.33 no.1, 1-23
    KCI dColl.
  • 교육국제화특구 초・중등교육 분야의 방향과 과제 비교교육연구, 2015, v.25 no.3, 95-120
    KCI dColl.
  • 대학생의 중도탈락에 영향을 미치는 대학수준 요인 분석 아시아교육연구, 2015, v.16 no.4, 57-76
    KCI dColl.
  • 부모의 교육적 관여 수준이 학생의 학업성취도에 미치는 영향 청소년학연구, 2015, v.22 no.7, 73-93
    KCI dColl.
  • 자율형 사립고 운영 현황 분석 및 개선 방안 연구 교육행정학연구, 2015, v.33 no.3, 81-102
    KCI dColl.
  • 표준수업시수제 도입에 관한 교원의 인식 연구 교육과학연구, 2015, v.46 no.3, 71-90
    KCI dColl.
  • 학교폭력 관련 정책에 대한 교원의 요구도 분석:“현장중심 학교폭력 대책”을 중심으로 한국교원교육연구, 2015, v.32 no.1, 231-250
    KCI dColl.
  • 학업중단 결정에 대한 학교밖 청소년의 인식 연구 청소년학연구, 2015, v.22 no.11, 239-267
    KCI dColl.
  • 학업중단에 영향을 미치는 보호요인과 위험요인 간의 ‘힘겨루기’에 대한 질적 연구 교육학연구, 2015, v.53 no.3, 89-118
    KCI dColl.
  • 교사의 전문성 계발 수준에 영향을 미치는 지역의 교육환경 요인 분석 한국교원교육연구, 2014, 제31권 3호, 321-342
    KCI dColl.
  • 중등 신임교사의 직무 역량 요구도 분석 한국교원교육연구, 2014, 제31권 4호, 373-396
    KCI dColl.
  • 학교폭력 관련 정책의 효과성과 중요도 분석: “학교폭력근절 종합대책”을 중심으로 교육행정학연구, 2014, 제32권 2호, 1-25
    KCI dColl.
  • 학생의 학업성취에 미치는 영향요인에 대한 위계적 분석 - TIMSS 2011의 교사와 학생 변인을 중심으로 한국교원교육연구, 2014, 제31권 2호, 53-75
    KCI dColl.
  • [학술지논문] Analyzing elementary school teachers' perceptions of using AI tools 학습자중심교과교육연구, 2024, v.24 no.18 , 45-61
    KCI
  • [학술지논문] An Analysis on Secondary Mathematics Teachers' Perceptions of AI-Convergence Education 학습자중심교과교육연구, 2024, v.24 no.2 , 139-156
    KCI
  • [학술지논문] Analyzing the Evaluation Criteria of the Basic Competency Assessment for Universities (2015~2021) Using Astin's model 열린교육연구, 2024, v.32 no.2 , 79-104
    KCI
  • [학술지논문] Analysis of Trends in Teacher Competency Models Changes 열린교육연구, 2024, v.32 no.5 , 31-54
    KCI
  • [학술지논문] Analysis of Teacher Training Policies in the Field of Digital-Based Future Education Using a Four-Dimensional of Policy Theory 교육행정학연구, 2024, v.42 no.1 , 253-282
    KCI
  • [학술지논문] An Analysis of Digital Textbook Policy Using a Multi-dimensional Analytical Model 교육정치학연구, 2024, v.31 no.1 , 27-53
    KCI
  • [학술지논문] Systematic Literature Analysis of the on the Difficulty Policy of the English Language in the College Scholastic Ability Test(CSAT): From 1993 to 2022, focusing on domestic journals 학습자중심교과교육연구, 2024, v.24 no.16 , 1-17
    KCI
  • [학술지논문] A Critical Study of the Educational Use of Digital Technologies 교육행정학연구, 2024, v.42 no.1 , 683-712
    KCI
  • [학술지논문] Analysis of Predictive Factors for High School Teacher’s Instructional Improvement Activities Using Random Forest 교육학연구, 2024, v.62 no.5 , 1-32
    KCI
  • [학술지논문] A Review on the Policy Response of Monster Parents in Japan 열린교육연구, 2024, v.32 no.2 , 169-188
    KCI
  • [학술지논문] An Analysis on School Factors Affecting Participation in Elementary School Care Programs 열린교육연구, 2024, v.32 no.2 , 149-168
    KCI
  • [학술지논문] An Analysis of Elementaty School Student Assessment Policy from the Perspective of Historical New Institutionalism :Focusing on the period 1999-2024 교육정치학연구, 2024, v.31 no.3 , 113-142
    KCI
  • [학술지논문] Comparison of issues in the 2015 and 2022 revised curriculum using text mining 교육행정학연구, 2024, v.42 no.1 , 283-315
    KCI
  • [학술지논문] Analyzing Issues on Adult Literacy Education Policy Using Text Mining : A Comparative Analysis of Policy, Academic Journal, and Press 교육행정학연구, 2024, v.42 no.2 , 219-249
    KCI
  • [학술지논문] Systematic analysis on school violence and bullying using data mining CHILDREN AND YOUTH SERVICES REVIEW, 2023, v.150 no.1 , 107020-107020
    SSCI
  • [학술지논문] Analysis of Types of Multiculturalism in Multicultural Education Policy(2006-2022) 교육문화연구, 2023, v.29 no.6 , 25-45
    KCI
  • [학술지논문] Analysis of Elementary and Secondary Artificial Intelligence Education Policy Using the Four-Dimensional Framework 교육정치학연구, 2023, v.30 no.2 , 97-126
    KCI
  • [학술지논문] An Analysis of School Factors Affecting Participation in After-School Programs 교육행정학연구, 2023, v.41 no.4 , 479-498
    KCI
  • [학술지논문] An Analysis of Changes in the Teacher Authority Protection Policy in COVID-19 Period Using Kingdon's Model 한국교원교육연구, 2023, v.40 no.1 , 165-188
    KCI
  • [학술지논문] An Analysis of AI·SW Education Policy Changes Using Berkland’s Case-Based Policy Learning Model 한국교육문제연구, 2022, v.40 no.3 , 121-144
    KCI
  • [학술지논문] An Analysis of the Education Pledges in the 20th Presidential Election Using the MPP-E Model 교육정치학연구, 2022, v.29 no.3 , 1-23
    KCI
  • [학술지논문] The Philippine Teachers Concerns on Educational Reform Using Concern Based Adoption Model Frontiers in Education, 2022, v.7 no.0 , 763991-763991
    Scopus
  • [학술지논문] Analysis of Affecting Multicultural Adolescents' School Life Variables 교육문화연구, 2022, v.28 no.1 , 223-246
    KCI
  • [학술지논문] An Analysis on Seoul Innovative School Using Four-Dimensional Education Policy Framework 교육행정학연구, 2022, v.40 no.5 , 157-193
    KCI
  • [학술지논문] Secondary School Teacher Supply and Demand Policy from the Perspective of Historical New Institutionalism 교육행정학연구, 2022, v.40 no.1 , 399-427
    KCI
  • [학술지논문] Analysis of Factors that Influence Ratio of New Entrants and Enrolled Students to Institutional Entrance Quota at Universities 교육행정학연구, 2022, v.40 no.3 , 29-58
    KCI
  • [학술지논문] A study on classification and characteristic of educational outcomes of students in middle school 학습자중심교과교육연구, 2022, v.22 no.8 , 17-34
    KCI
  • [학술지논문] 중학교의 기초학력 미달 비율에 영향을 미치는 학교 교육 활동 요인 분석 학습자중심교과교육연구, 2022, v.22 no.19 , 81-95
    KCI
  • [학술지논문] An Analysis of Historical Institutionalism on Student Counseling Policy in Elementary and Secondary Schools between 2004 and 2020 교육행정학연구, 2022, v.40 no.4 , 349-376
    KCI
  • [학술지논문] Analysis of the Effect of Elementary Teachers' Class Improvement Activities on Teacher Efficacy: Focusing on TALIS 2018 초등교육연구, 2022, v.35 no.3 , 183-213
    KCI
  • [학술지논문] Factors Affecting the Educational Aspirations and College Entrance of Out-of-School Youth 청소년학연구, 2022, v.29 no.6 , 1-24
    KCI
  • [학술지논문] The Effectiveness of a Program for Victims of School Violence 열린교육연구, 2022, v.30 no.2 , 19-38
    KCI
  • [학술지논문] Analysis of Policy Changes in the School Record-based Screening Method: Using Kingdon's Policy Stream Model and Topic Modeling 교육정치학연구, 2022, v.29 no.2 , 29-63
    KCI
  • [학술지논문] 4년제 일반대학 인문계열의 학과 변화 추이 분석 한국교육문제연구, 2021, v.39 no.4 , 91-122
    KCI
  • [학술지논문] A Policy Analysis of Philippine School System Reform Using Advocacy Coalition Framework Egitim Arastirmalari - Eurasian Journal of Educational Research, 2021, v.96 no.1 , 136-152
    Scopus
  • [학술지논문] 고등학생의 학업중단 영향 요인 분석 청소년학연구, 2021, v.28 no.11 , 87-111
    KCI
  • [학술지논문] A Study on the Educational Ideals of Phenomenon of Isomorphism of Secondary Teacher Training Institute 교육정치학연구, 2021, v.28 no.3 , 267-300
    KCI
  • [학술지논문] A Comparative Study on the Typologies and Influencing Factors of Teachers' Self-efficacy in Lower Secondary Schools: Focusing on TALIS 2018 Korea and Japan Results 한국교원교육연구, 2021, v.38 no.1 , 143-172
    KCI
  • [학술지논문] What are the School Factors Associated with the Experience of School Violence Victimization in Middle School? 교육문화연구, 2021, v.27 no.4 , 359-379
    KCI
  • [학술지논문] Comparative analysis of evaluation of teacher training institutions in Korea and the United States 비교교육연구, 2021, v.31 no.4 , 61-90
    KCI
  • [학술지논문] Are bully-victims homogeneous? Latent class analysis on school bullying CHILDREN AND YOUTH SERVICES REVIEW, 2020, v.112 no.0 , 104922-104922
    SSCI
  • [학술지논문] Factors affecting youth citizenship in accordance with socioeconomic background CHILDREN AND YOUTH SERVICES REVIEW, 2020, v.111 no.0 , 104847-104847
    SSCI
  • [학술지논문] An Analysis on Teacher’s Performance-based Pay System for Non-teaching Teacher Using Lipsky’s Street-level Bureaucracy Model 한국교원교육연구, 2020, v.37 no.3 , 189-209
    KCI
  • [학술지논문] 과학기술특성화대학 핵심역량 검사도구의 개발 및 타당화 공학교육연구, 2020, v.23 no.5 , 76-85
    KCI
  • [학술지논문] The Structural Relationship Between Teachers, Friends, Grit, and Academic Helplessness: A Multi-Group Analysis by Gender 교육연구논총, 2020, v.41 no.4 , 203-234
    KCI
  • [학술지논문] An Analysis on the Policy Process for Reducing Teachers’ Administrative Duties Using Kingdon’s Model 교원교육, 2020, v.36 no.4 , 307-332
    KCI
  • [학술지논문] 대학 교양교육과정의 운영과 내용에 대한 학습자 교육요구도 분석 교양교육연구, 2020, v.14 no.5 , 109-121
    KCI
  • [학술지논문] Critical Discourse Analysis of the Spoon Class Theory with focus on Educational Inequality 교육정치학연구, 2020, v.27 no.3 , 73-96
    KCI
  • [학술지논문] A comparative study on dance curriculum in Korea and Australia 한국무용교육학회지, 2020, v.31 no.2 , 39-61
    KCI
  • [저역서] AI 교육혁명 시원북스, 2021, 248
  • [저역서] 뉴 이퀼리브리엄 테크빌교육, 2021, 295
  • [저역서] 미래교사를 위한 교육학개론 학지사, 2021, 461
  • [저역서] 교육쟁점으로 풀어쓴 교육학개론 이화여자대학교출판문화원, 2020, 407
  • [저역서] Artificial Intelligence in Education: Promises and Implications for Teaching and Learning 박영스토리, 2020, 278
  • [학술발표] 인공지능시대, 미래교육의 방향 한국어린이미디어학회 추계학술대회, 대한민국, 청주, 2023-06-24 한국어린이미디어학회 추계학술대회 자료집, 2023, 16-53
  • [학술발표] 지속가능한 고등교육 개혁을 위한 방향과 과제 지속가능발전을 위한 고등교육개혁 방향, 대한민국, 서울, 2023-05-16 지속가능발전을 위한 고등교육개혁 방향 자료집, 2023
  • [학술발표] AI 융합 교육의 방향 2021 한국컴퓨터교육학회 동계 학술대회, 대한민국, 2021-01-22 2021 한국컴퓨터교육학회 동계 학술대회 자료집, 2021
  • [학술발표] Coping Strategies among International Students in South Korean Universities The 21st International Conference on Education Research, 대한민국, 서울, 2021-10-21 The 21st International Conference on Education Research, 2021
  • [학술발표] Pandemic Challenges in Philippine Higher Education: A systematic review The 21st International Conference on Education Research, 대한민국, 서울, 2021-10-21 The 21st International Conference on Education Research, 2021
  • [학술발표] 디지털 역량 기반 스포츠 교육 2021년 한국스포츠교육학회 춘계학술대회, 대한민국, 2021-04-24 2021년 한국스포츠교육학회 춘계학술대회 자료집, 2021
  • [학술발표] 온택트 시대, 교수자의 역량 다시 바라보기 제47회 학습자중심교과교육학회 학술대회, 대한민국, 2021-06-19 제47회 학습자중심교과교육학회 학술대회 자료집, 2021
  • [학술발표] Creative Education System in the Artificial Intelligence Era International Conference on Advancement of STEAM Fall 2020, 대한민국, 서울, 2020-10-23 International Conference on Advancement of STEAM Fall 2020, 2020
Courses
  • 2024-1st

    • First-Year Seminar

    • Artificial Intelligence and Education

      • Subject No 39312Class No 01
      • 1Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 2~3 (EDU-)
    • Policy Issues in Educational Administration

      • Subject No G11524Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 8~9 (HAK-854)
      • Classroom Changed
    • Digital & AI Education

      • Subject No ED119Class No 01
      • Year ( 1Credit , 1Hour) Tue 8~8 (EDU-)
    • K-MOOC:Future education in the era of artificial intelligence

      • Subject No ED222Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour)
      • Professor Changed
  • 2023-2nd

    • Educational Administration & Management 강의 계획서 상세보기

      • Subject No 34948Class No 03
      • Year ( 2Credit , 2Hour) Wed 4~5 (EDU-A313)
    • School Leadership 강의 계획서 상세보기

      • Subject No 35176Class No 01
      • 3Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 4~5 (EDU-)
    • Educational Policy: Theory and Practice

      • Subject No G11612Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Thu 8~9 (HUM-104)
    • Future Education in AI Era

      • Subject No AI101Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 8~9 (EDU-)
    • K-MOOC:Future education in the era of artificial intelligence

  • 2022-2nd

    • Case Studies on Educational Administration

      • Subject No G11621Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Thu 8~9 (HUM-104)
    • K-MOOC:Future education in the era of artificial intelligence

  • 2022-1st

    • Issues in Educational Administration

      • Subject No 33838Class No 01
      • 2Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 3~3 (ECC) , Thu 2~2 (144)
    • Educational Policy: Theory and Practice

      • Subject No G11612Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Thu 8~9 (ECC-)
    • Capstone Design I

      • Subject No AI301Class No 02
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 8~9 (ECC-)
Academic Background

Seoul Nat'l Univ. 교육학박사(교육학)

Work Experience

Dean, The HOKMA College of General Education 2020-08-01 ~ 2021-02-28

Assistant Director, School Violence Prevention 2014-03-01 ~ 2020-09-30

Department Chair, Moral Education 2019-08-01 ~ 2020-07-31

Department Chair, Department of Education 2019-08-01 ~ 2020-07-31

Vice President for University Planning and Coordination 2021-03-01 ~ 2023-01-31