Lee Euna Associate Professor
Women's Studies
Professor Euna Lee received her Ph.D. in Women’s Studies from Ewha Womans University. She has previously served as an Assistant Professor at the Ewha Hokma College of General Education and as a Researcher at the Korean Women's Development Institute (KWDI). Currently, she is an Associate Professor in the Department of Women’s Studies at Ewha Womans University and serves as the Director of the Ewha Institute for Women’s Studies. Her main research interests include gender policy and gender mainstreaming, family and intimacy, data and feminism, and feminist pedagogy. Her academic publications include: The Unfortunate Encounter of ‘Gender Inequality’ and ‘Low Birthrate’: Korea’s Demographic Crisis and Young Women’s Perceptions”(co-authored), A Case Study on Gender-Informed Data Literacy Education, A Study on Hate Speech and Perceptions of Gender Discrimination, Bureaucratic Institutions and the Politics of Gender Mainstreaming, The Implications and Challenges of Mandating Gender Sensitivity Education for Public Officials. Her major books include: Feminists Meet the Police(co-authored), The Sociology of Family and Intimacy(co-authored), The State and Gender(co-authored), Women’s Studies(co-authored).
- Director, Korean Women's Institute/Director, Asian Center for Women's Studies
- Ewha-POSCO Building (Social Sciences) #312
- 02-3277-3561
Research Record
- 젠더 관점의 데이터 리터러시 융합교육 사례 연구-E 대학교 <빅데이터와 젠더> 교과목을 중심으로 교양교육연구, 2025, v.19 no.1, 251-267
- ‘성불평등’과 ‘저출생’의 불행한 만남 ─ 한국의 인구위기와 청년여성의 인식 페미니즘연구, 2024, v.24 no.2, 89-133
- 국제개발협력 사업 실무자를 위한 성주류화 가이드라인 개발연구 한국과 국제사회, 2024, v.8 no.5, 1043-1072
- 청년기 ‘생애과업’과 가족돌봄의 경합 : 가족돌봄청년 여성을 중심으로 가족과 문화, 2024, v.36 no.2, 40-72
- 직장 내/성적 괴롭힘에 대한 인식과 경험 연구 : 금융권 사례 한국여성학, 2023, v.39 no.1, 37-62
- 젠더 관점에서 본 「제1차 청년정책 기본계획」: 취업지원 정책을 중심으로 여성학논집, 2022, v.39 no.2, 3-38
- 혐오표현과 젠더 차별 인식에 대한 연구 학습자중심교과교육연구, 2022, v.22 no.8, 821-836
- 공무원 성인지 교육 '의무화'의 의미와 과제 한국여성학, 2021, v.37 no.3, 65-88
- 여성 고용 안정화를 위한 유연근무제도 활성화 방안 연구 한국여성학, 2021, v.37 no.1, 39-73
- 젠더 관점에서 본 유연근무제의 필요성과 딜레마 가족과 문화, 2021, v.33 no.4, 1-39
- 청년 공무원은 성 주류화의 행위자가 될 수 있을까?: 2030세대 사무관 경험을 중심으로 여성연구, 2021, v.111 no.4, 139-163
- 성인지 교육에 대한 ‘저항’의 의미 구성: 지방자치단체 공무원을 중심으로 여성학연구, 2019, v.29 no.2, 7-40
- 대학생 성 인지 감수성 향상을 위한 젠더 트레이닝 교양교육연구, 2018, v.12 no.5, 11~35
- 행정관료조직과 성 주류화의 정치: 성별영향분석평가를 중심으로 젠더와 문화, 2018, v.11 no.2, 157~194
- ‘혐오’에서 ‘공존’으로: 교양교육의 역할과 여성주의 페다고지 학습자중심교과교육연구, 2017, 17/20, 229~251
- 대학생 공감능력 향상을 위한 공감교육 연구 - 이화여대 '호모 엠파티쿠스: 소통, 공감, 신뢰' 교과목 사례를 중심으로 교육문화연구, 2017, 23/5, 149~168
- ‘나눔’ 가치에 기반한 실천형 인성교육 사례 연구- 이화여대 <나눔리더십> 교과목을 중심으로 교양교육연구, 2016, v.10 no.3, 415~446
- 성 주류화와 성평등 사회구조로의 ‘전환가능성’: 성별영향분석평가 컨설팅 경험을 중심으로 사회과학연구, 2016, v.27 no.4, 265
- Precarious motherhood: Lives of Southeast Asian marriage migrant women in Korea ASIAN JOURNAL OF WOMENS STUDIES, 2015, v.21 no.4, 409-430
- ‘글로벌 하향혼’으로서 결혼이주의 정치학 — 일본 결혼이주여성을 중심으로 — 페미니즘연구, 2015, v.15 no.1, 131-167
- 인성교육의 대안과 방향: ‘경제적 인간’에서 ‘호혜적 인간’으로 사회과학연구, 2015, v.26 no.4, 235-255
Courses
-
2025-1st
-
Introduction to Women's Studies
- Subject No 10094Class No 02
- Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 6~6 (POSCO261) , Wed 5~5 (POSCO261)
-
Global Capitalism and Family
- Subject No G11668Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 5~6 (POSCO-353)
-
The Political Economy of Gender
- Subject No G17967Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 5~6 (POSCO-353)
-
-
2024-2nd
-
Feminist Methodology
- Subject No G13909Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Thu 2~3 (POSCO353)
-
Feminist Labor Policy Studies
- Subject No G13953Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 5~6 (POSCO355)
-
-
2024-1st
-
Introduction to Women's Studies
- Subject No 10094Class No 02
- Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 6~6 (POSCO261) , Wed 5~5 (POSCO261)
-
Exploring the Social Sciences 강의 계획서 상세보기
- Subject No 11304Class No 01
- 1Year ( 3Credit , 3Hour) Fri 3~4 (POSCO160)
-
Studies in Policy Studies
- Subject No G11655Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Thu 2~3 (POSCO353)
-
-
2023-2nd
-
Feminist Methodology
- Subject No G13909Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 5~6 (POSCO352)
-
Family Politics
- Subject No G13950Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Thu 2~3 (POSCO352)
-
Seminar on Family
- Subject No G17958Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Thu 2~3 (POSCO352)
-
Feminist pedagogy 2
- Subject No G18491Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 5~6 (ECC-)
-
-
2023-1st
-
Exploring the Social Sciences 강의 계획서 상세보기
- Subject No 11304Class No 01
- 1Year ( 3Credit , 3Hour) Fri 3~4 (POSCO160)
-
Big Data and Gender 강의 계획서 상세보기
- Subject No 11365Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 4~4 (POSCO161) , Thu 5~5 (POSCO161)
-
Feminist Research Method
- Subject No G11649Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Thu 2~3 (POSCO352)
-
Feminist pedagogy 1
- Subject No G18490Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 5~6 (ECC-)
-
-
2022-2nd
-
Feminist Methodology
- Subject No G13909Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 5~6 (POSCO456)
-
Family. Work, and Class
- Subject No G13948Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Thu 2~3 (ECC-)
-
Seminar on Family
- Subject No G17958Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Thu 2~3 (ECC-)
-
-
2022-1st
-
Data Analytics on Classics
- Subject No 11308Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 6~6 , Thu 7~7
-
Studies in Policy Studies
- Subject No G11655Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 2~3 (POSCO-356)
-
Academic Background
Ewha Womans University 문학박사(여성학)