Hye Won Han Professor
Department of Content Convergence/Scranton Honors Program
Hye Won Han is a professor in Department of Content Convergence and Scranton College. She got her Ph.D in Korean Literature at EWHA Womans University. Her field of study is within the area of digital storytelling, ludology and participatory culture for new media. She published Alice Returns(EWHA), Storytelling Strategy for Children(RHK), Homo Narrans(Salim), Digital Game Storytelling(Salim), Vampire Chronicles(Salim) and so on. Her chief journal articles are a study on text generation in AI writing machine(2023), an analysis of posthuman characters in digital games(2021), the study of story retelling in online fanfic (2013). She also executed numerous projects like Woman Transmedia Contents Designer Development(KOCCA, 2014), Interactive e-Content Development(Samsung, 2012).
- Director, Digital Storytelling R&D Center
- Ewha-SK Telecom Center #406-2
- 02-3277-6670
Research Record
- [저역서] 앨리스 리턴즈-뉴미디어 콘텐츠에 나타난 여성 캐릭터 연구 이화여자대학교출판문화원, 2016, 310
- [저역서] edutainment storytelling 알에이치코리아, 2012, 280
- [저역서] 디지털 시대의 신인류 호모 나랜스 , 2010, 200
- 생성형 인공지능의 프롬프트 글쓰기 분석 한국콘텐츠학회 논문지, 2024, v.24 no.4, 59-67
- 숏폼 플랫폼 기반 디지털 밈의 생성 구조 연구 -틱톡의 챌린지 밈을 중심으로 한국콘텐츠학회 논문지, 2024, v.24 no.8, 130-140
- 한국 버추얼 아이돌의 가상성 연구 : <플레이브>를 중심으로 인문콘텐츠, 2024, v.0 no.72, 103-126
- 포스트네트워크 드라마에 나타난 여성 인물의 폭력성 연구 –「킬링이브」와 「구경이」를 중심으로 여성문학연구, 2023, v.0 no.58, 267-294
- 모바일 방치형 게임의 패러독스 연구 인문콘텐츠, 2021, v.0 no.63, 57-73
- [학술지논문] Analysis of Prompt Writing in Generative AI 한국콘텐츠학회 논문지, 2024, v.24 no.4 , 59-67
- [학술지논문] A Study on the Generative Structure of Digital Meme Based on Short-form Platform -Focused on TikTok's Challenge Meme 한국콘텐츠학회 논문지, 2024, v.24 no.8 , 130-140
- [학술지논문] 한국 버추얼 아이돌의 가상성 연구 : <플레이브>를 중심으로 인문콘텐츠, 2024, v.0 no.72 , 103-126
- [학술지논문] 메타 게임의 메탈렙시스 연구 한국게임학회 논문지, 2023, v.23 no.2 , 69-82
-
[학술지논문] 인공지능 글쓰기 기계의 텍스트 생성 연구 :
를 중심으로 인문콘텐츠, 2023, v.0 no.68 , 59-83 - [학술지논문] 포스트네트워크 드라마에 나타난 여성 인물의 폭력성 연구 –「킬링이브」와 「구경이」를 중심으로 여성문학연구, 2023, v.0 no.58 , 267-294
- [학술지논문] 디지털 게임에 나타난 이스터에그의 트랜스텍스트성과 리플레이어빌리티의 향상 연구 한국게임학회 논문지, 2022, v.22 no.1 , 3-18
- [학술지논문] 이어령의 미래학적 선언 연구 이화어문논집, 2022, v.0 no.57 , 147-169
- [학술지논문] SF 영화와 드라마에 나타난 기술적 타자로서의 인공지능 캐릭터 연구 문학과 영상, 2021, v.22 no.1 , 7-31
- [학술지논문] 디지털 게임에 나타난 포스트휴먼 캐릭터 분석 한국게임학회 논문지, 2021, v.21 no.1 , 125-138
- [학술지논문] 모바일 방치형 게임의 패러독스 연구 인문콘텐츠, 2021, v.0 no.63 , 57-73
- [학술지논문] Analysis on Pataphysics of Virtual Idol based on Game Character -Focus on K/DA 한국콘텐츠학회 논문지, 2020, v.20 no.5 , 69-78
- [학술지논문] An analysis on concept housing in digital game 디지털콘텐츠학회논문지, 2020, v.21 no.8 , 1531-1541
- [학술지논문] 버추얼 유튜버의 주체화 연구 인문콘텐츠, 2020, v.0 no.58 , 187-209
- [학술지논문] A Structure of Generating the Fan-made Works in Korean Idol 한국콘텐츠학회 논문지, 2020, v.20 no.9 , 158-168
- [학술지논문] Heroism of Female Protagonists in Digital Games 한국고전여성문학연구, 2018, v.0 no.37 , 67-93
- [학술지논문] 메타 게임의 정체성 연구- 게임에 대한 게임을 중심으로 - 한국게임학회 논문지, 2018, v.18 no.2 , 99-109
- [학술지논문] Subjectivity through Electronic Writing — A focus on writing application 한국문예창작, 2018, v.17 no.2 , 105-126
- [학술지논문] Storytelling of Korean Virtual Reality Game Fiction 한국콘텐츠학회 논문지, 2018, v.18 no.1 , 55-63
- [학술지논문] 한국 설화 기반 웹툰에 나타난 이물교구 모티프의 포스트휴먼적 가치 연구 만화애니메이션연구, 2018, v.0 no.52 , 257-284
- [학술지논문] 한국 웹소설의 매체 변환과 서사 구조 – 궁중 로맨스를 중심으로 어문연구, 2017, v.91 no.0 , 263-291
- [학술지논문] Analysis on the Spectacles of K-POP Hologram Concerts -Focus on Contents of SM Entertainment- 한국콘텐츠학회 논문지, 2016, v.16 no.7 , 740-749
- [학술지논문] 현실을 패러디한 인디게임의 희비극성 연구 한국게임학회 논문지, 2016, v.16 no.2 , 97-110
- [학술지논문] AOS 게임 캐릭터의 존재론적 재현 양상 분석- <리그 오브 레전드>를 중심으로 - 한국게임학회 논문지, 2015, v.15 no.1 , 185-198
- [학술지논문] 포스트 아포칼립스 게임의 플레이어 정체성 연구 한국컴퓨터게임학회논문지, 2015, v.28 no.4 , 149-157
- [학술지논문] A Study on the Narrative Features of Korean Web-Based Women Novel 한국문예창작, 2015, v.14 no.2 , 81-105
- [학술지논문] A Study on Multimodality of Korean Web Novel 대중서사연구, 2015, v.21 no.1 , 263-293
- [학술지논문] Characterization of Female Protagonists in Video Games: A Focus on Lara Croft Asian Journal of Womens Studies, 2014, v.20 no.3 , 27-49
- [학술지논문] MMORPG에 나타난 디지털 디아스포라 연구 한국컴퓨터게임학회논문지, 2014, v.27 no.2 , 23-34
- [학술지논문] Proposing the Model of a Storytelling-based Smart Board Game for Children – Case Study of the Game Development Process for Go! Space Express International Journal of Contents, 2014, v.10 no.2 , 74-82
- [학술지논문] e스포츠 중계에 나타난 여성 게이머의 정체성 한국컴퓨터게임학회논문지, 2014, v.27 no.3 , 161-168
- [학술지논문] A Study on Metaphor Characteristics of Social Network Service 디지털컨텐츠학회논문지, 2014, v.15 no.5 , 621-630
- [학술지논문] 온라인 개인 게임 방송의 스토리텔링 분석 한국게임학회 논문지, 2014, v.14 no.2 , 85-96
- [학술지논문] 온라인 게임 캐릭터에 나타난 젠더 정체성 분석- <리그 오브 레전드>를 중심으로 한국게임학회 논문지, 2014, v.14 no.5 , 147-160
- [학술지논문] 창의형 미디어 스토리텔링 교육 방안 인문콘텐츠, 2014, v.0 no.32 , 59-75
- [학술지논문] 한국 웹툰에 나타난 동물 코드의 기호학적 의미 분석 애니메이션연구, 2014, v.10 no.1 , 154-174
- [학술지논문] 한국 퓨전 사극 기반의 온라인 팬픽션 연구 영상예술연구, 2014, v.0 no.24 , 209-239
- [학술지논문] 뉴미디어 퍼포먼스에 나타난 여성의 몸 이미지 연구 문학과 영상, 2013, v.14 no.2 , 197-219
- [학술지논문] 도감형 애플리케이션의 상호작용적 스토리텔링 한국컴퓨터게임학회논문지, 2013, v.26 no.4 , 1-11
- [학술지논문] Extension of the academic field and interdisciplinary research in the literature 우리어문연구, 2013, v.0 no.46 , 419-443
- [학술지논문] Analysis of Story-Retelling Structure in Digital Storytelling Applications for Infants 한국콘텐츠학회 논문지, 2013, v.13 no.5 , 146-158
- [학술지논문] A Study on Characterization in Korean Online Fanfiction 한국방송학보, 2013, v.27 no.4 , 294-328
- [학술지논문] 한국 웹툰의 아이러니 연구 만화애니메이션연구, 2013, v.0 no.33 , 469-502
- [학술지논문] 문화콘텐츠 스토리텔링의 현황과 전망 인문콘텐츠, 2012, v.0 no.27 , 9-25
- [학술지논문] the study of story retelling in online fanfic 인문콘텐츠, 2012, v.0 no.27 , 117-128
- [학술지논문] Recomposition of History in Electronic Literature 현대문학이론연구, 2012, 217-236
- [학술지논문] The Study on the Representation of Abjection in e-book Content 인문콘텐츠, 2012, 195-210
- [학술지논문] A Study on Fantasy and Verisimilitude in Serious Games 한국컴퓨터게임학회논문지, 2011, v.24 no.3 , 1-10
- [학술지논문] The Study of Materiality in Digital Pop-up Book 한국문학이론과 비평, 2011, v.15 no.3 , 291-311
- [학술지논문] Experientiality and Reading Experience in e-book 한국콘텐츠학회 논문지, 2011, v.11 no.12 , 171-181
- [학술지논문] A Study on Correlation between Console Game Controller 한국게임학회 논문지, 2011, v.11 no.4 , 61-72
- [학술지논문] A Study on Correlation between MMORPG Narrative Strunture and Fatigue Degree System 한국컴퓨터게임학회논문지, 2010, 109-120
- [학술지논문] A study on Conceptual Definition and Types of Serious Games 인문콘텐츠, 2010, 219-236
- [학술지논문] Analysis on User Behavior of Social Game 한국콘텐츠학회 논문지, 2010, v.10 no.12 , 137-145
- [학술지논문] A Study of the Animated Female Character’s Monstrosity 문학과 영상, 2010, v.11 no.1 , 209-234
- [학술지논문] MMORPG의 NPC유형에 따른 서사적 기능 연구 한국게임학회 논문지, 2009, v.9 no.3 , 53-66
- [학술지논문] A Study on antagonist in MMORPG's 한국언어문학, 2009, 479-497
- [학술지논문] The Study of Collective Intelligence as Creative Author in the Virtual World 한국문학이론과 비평, 2009, v.13 no.3 , 415-438
-
[학술지논문] Narrative Structural Analysis of Quest in MMORPGs : Focused on
한국콘텐츠학회 논문지, 2009, v.9 no.9 , 143-150 - [학술지논문] A Study on the Interaction between Self and World of Digital Game 어문학, 2009, 291-319
- [학술지논문] A Study on the Quest structure in Myth and Digital Game Storytelling 탐라문화, 2009, 135-160
- [학술지논문] A Study on Storytelling Structure of Trans-media Contents : Focus on the LOST Alternative Reality Game 인문콘텐츠, 2009, 7-27
- [학술지논문] A Study on Typology of Virtual World and its Development in Metaverse 디지털컨텐츠학회논문지, 2008, v.9 no.2 , 317-323
Courses
-
2025-1st
-
K-MOOC: Digital Storytelling in the age of Artificial Intelligence 강의 계획서 상세보기
- Subject No 11523Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour)
-
Capstone Project in Content Convergence Ⅰ
- Subject No 38022Class No 02
- 4Year ( 3Credit , 3Hour) Fri 6~7 (SK203)
-
Digital Storytelling Seminar
- Subject No G16723Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Thu 6~7 (SK203)
-
-
2024-2nd
-
Scranton Seminar
- Subject No 10844Class No 03
- 1Year ( 1Credit Thu 7~7
-
Transmedia Storytelling 강의 계획서 상세보기
- Subject No 38006Class No 01
- 2Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 4~4 (ECC) , Thu 5~5 (144)
-
Pop-Culture Study
- Subject No G16727Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 6~7 (SK203)
-
-
2024-1st
-
First-Year Seminar 강의 계획서 상세보기
- Subject No 11222Class No 01
- 1Year ( 1Credit Fri 7~7
-
Introduction to Digital Storytelling 강의 계획서 상세보기
- Subject No 37996Class No 01
- 1Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 4~4 (ECC) , Thu 5~5 (144)
-
Capstone Project in Content Convergence Ⅰ 강의 계획서 상세보기
- Subject No 38022Class No 01
- 4Year ( 3Credit , 3Hour) Fri 4~5 (SK403)
-
Virtual Storytelling 강의 계획서 상세보기
- Subject No G18707Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 6~7 (SK203)
-
-
2023-2nd
-
Transmedia Storytelling 강의 계획서 상세보기
- Subject No 38006Class No 01
- 2Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 4~4 (ECC) , Thu 5~5 (144)
-
Introduction to Transmedia Storytelling
- Subject No G16763Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Fri 4~5 (SK203)
-
-
2023-1st
-
First-Year Seminar 강의 계획서 상세보기
- Subject No 11222Class No 01
- 1Year ( 1Credit Fri 7~7 (ECOL607)
-
Introduction to Digital Storytelling 강의 계획서 상세보기
- Subject No 37996Class No 01
- 1Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 4~4 (ECC) , Fri 5~5 (144)
-
Digital Storytelling Seminar
- Subject No G16723Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 6~7 (SK203)
-
-
2022-2nd
-
Transmedia Storytelling 강의 계획서 상세보기
- Subject No 38006Class No 01
- 2Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 3~3 (ECC) , Fri 2~2 (144)
-
Movie Animation Storytelling
- Subject No G16762Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 6~7 (SK203)
-
Academic Background
Ewha Womans University 문학박사(국어국문학)
Ewha Womans University 문학석사(국어국문학)
Ewha Womans University 문학사(국어국문학)