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Ewha University

College of Liberal Arts

Yoomi Choi Professor

Division of Design/Interdisciplinary Program of Media, Arts and Humanities/Social Economy

최유미 프로필 사진
Yoomi Choi is a Professor of Media Interaction Design at Ewha Womans University. Her main research areas are computer animation and digital contents using various new technologies such as augmented reality, stereoscopic 3D technology, etc. She received her Master’s in advertising design from the Graduate School of Design at Ewha Womans University and Master’s in computer animation from Texas A&M University Visualization Science Lab. Recently, her research areas expanded to educational areas concerning children’s creativity, competency, and convergence of art with knowledge of other fields. She has developed various art convergence educational programs and curriculum for teachers from elementary to high school. She was the Chair of the Design for Woman’s Concern Association (DWCA) and the Animation Society of Korea (ASKO). She has published over 30 academic articles in various journals and has published two books: Maya 2012 Basic 3D Character Animation(InToBooks) and Design School for Children(Pig). She translated various books including Completed Animation(Hanul), Learning Maya (YoungJin), and Art of Maya(YoungJin). 
  • Arts & Design Building C #207
  • 02-3277-4091
  • Office hours
    • Tue: 10~12, Thru: 14~16
  • Research Interests
Research Record
  • 문화예술교육 분야에서의 미디어·융합 관련 연구동향 한국콘텐츠학회 논문지, 2023, v.23 no.1, 258-266
    KCI dColl.
  • 사회적 기업의 공유가치의 의미에 대한 탐색적 연구: 일자리 제공형 사회적 기업을 중심으로 사회적경제와 정책연구, 2023, v.13 no.4, 1-29
    KCI dColl.
  • 한국 노년층 대상 그림 설명하기 과제 개선 연구 디지털콘텐츠학회논문지, 2023, v.24 no.11, 2767-2775
    KCI dColl.
  • Illustration Design to Derive Storytelling for the Elderly in South Korea: (Traditional folklore of Heungbu and Nolbu) [국내 노년층의 스토리텔링 도출을 위한 그림 디자인 연구: (흥부와 놀부 전래 동화를 중심으로)] Archives of Design Research, 2022, v.35 no.2, 155-165
    Scopus KCI dColl.
  • 몰입형 가상현실 의료 술기 콘텐츠의 인터페이스 사용성에 따른 어포던스 하위 평가 요소에 관한 연구 한국콘텐츠학회 논문지, 2022, v.22 no.6, 307-318
    KCI dColl.
  • 유아용 2D 애니메이션의 캐릭터 동작에 관한 연구 디지털콘텐츠학회논문지, 2022, v.23 no.12, 2327-2336
    KCI dColl.
  • 애프터이펙트를 사용한 2D VR애니메이션 제작에서의 입체감 표현 방식 연구 애니메이션연구, 2021, v.17 no.2, 216-234
    KCI dColl.
  • 융합형 전시에서의 행위 유도성 표현을 위한 증강현실 앱에 관한 연구 한국과학예술융합학회, 2021, v.39 no.4, 557-567
    KCI dColl.
  • Reconsideration on concepts and conditions of abstraction and figurativeness of animation Archives of Design Research, 2020, v.33 no.1, 219-233
    Scopus KCI dColl.
  • VR 애니메이션의 효과적인 영상 연출방법 분석 연구 애니메이션연구, 2020, v.16 no.2, 95-119
    KCI dColl.
  • 노년층을 위한 ‘이야기말하기형 진단도구’의 그림체 연구 애니메이션연구, 2020, v.16 no.3, 161-174
    KCI dColl.
  • 애니메이션에서 구상형태와 추상동작의 결합을 통한 언캐니 표현에 대한 연구 애니메이션연구, 2020, v.16 no.1, 86-100
    KCI dColl.
  • 액티브시니어를 위한 디지털 콘텐츠의 그림체 디자인 연구 애니메이션연구, 2020, v.16 no.2, 7-18
    KCI dColl.
  • 예술가의 정체성 형성에 관한 사례 연구 -미술 영재교육을 받은 예술가 사례를 중심으로- 미술과 교육, 2020, v.21 no.4, 69-88
    KCI dColl.
  • 애니메이션에서 나타나는 감춤과 드러냄의 이중성 표현 방법에 대한 연구 애니메이션연구, 2019, v.15 no.4, 97-119
    KCI dColl.
  • 애니메이션을 활용한 노년층을 위한 "동사형" 언어처리능력 진단도구의 표현연구 애니메이션연구, 2018, v.14 no.4, 24-36
    KCI dColl.
  • 유아를 위한 애니메이티드 다큐멘터리 제작 연구 애니메이션연구, 2018, v.14 no.3, 61~79
    KCI dColl.
  • Children book app as emotional learning media Proceedings of the 11th International Conference on Ubiquitous Information Management and Communication, IMCOM 2017, 2017 , 72
    Scopus dColl.
  • 단기 지연검사를 통한 유아 흡연예방용 애니메이션의 교육 효과 연구 애니메이션연구, 2017, v.13 no.2, 62~74
    KCI dColl.
  • 학교문화예술교육을 위한 미술수업이 학습자의 문화예술역량에 미치는 영향: 아츠프로펠에 기초한 미디어아트프로그램을 중심으로 상품학연구, 2017, v.35 no.2, 87~96
    KCI dColl.
  • A study on 3D digital image applying oriental painting techniques SIGGRAPH 2016 - ACM SIGGRAPH 2016 Posters, 2016, 2016
    Scopus dColl.
  • Development of convergence design content through animation production - Focusing on the enhancement of core competencies International Journal of Applied Engineering Research, 2016, v.11 no.2, 1069-1072
    Scopus dColl.
  • 대학의 사회공헌활동(CSR)이 대학평판에 미치는 효과 브랜드디자인학연구, 2016, v.14 no.3, 31~44
    KCI dColl.
  • 동물개념 교육에 활용 가능한 야생동물형 캐릭터의시각표현 연구 애니메이션연구, 2016, v.12 no.1, 99-118
    KCI dColl.
  • 동양화를 적용한 3D 디지털 애니메이션 제작 연구 애니메이션연구, 2016, v.12 no.4, 194
    KCI dColl.
  • 애니메이션 쓰담쓰담 동물원 프렌쥬(FrienZoo) 타깃 시청자 반응 연구 애니메이션연구, 2016, v.12 no.2, 175~189
    KCI dColl.
  • 유아 흡연예방 교육을 위한교사용 인포그래픽 영상 지침서 제작 연구 애니메이션연구, 2016, v.12 no.4, 22
    KCI dColl.
  • 탠저블 인터페이스를 활용한 미디어아트교육 프로그램개발에 관한 연구 애니메이션연구, 2016, v.12 no.1, 161-182
    KCI dColl.
  • The development and application of the augmented reality based steam education program: Based on the inquiry learning model International Journal of Applied Engineering Research, 2015, v.10 no.10, 27243-27354
    Scopus dColl.
  • 스마트러닝 기반 융합 디자인 프로그램 개발 연구 초등학생의 애니메이션 제작 수업을 중심으로 애니메이션연구, 2015, v.11 no.1, 187-202
    KCI dColl.
  • 일본 SF애니메이션에 나타난 미래 인터랙션 테크놀로지구현 사례 고찰 애니메이션연구, 2015, v.11 no.4, 161-180
    KCI dColl.
  • 증강현실’ 기반 교육용 어플리케이션 개발을 통한효과적인 초등 STEAM교육에 관한 연구 애니메이션연구, 2015, v.11 no.2, 85-108
    KCI dColl.
  • 청소년 약물 중독 예방용 애니메이션 제작을 위한 조사 및효과 검증 애니메이션연구, 2015, v.11 no.4, 60-80
    KCI dColl.
  • ‘키넥트’기반 요가 콘텐트를 통한 효과적인 체육과 과학의 융합교육에 관한 연구 - 초등대상 예체능 핵심역량 함양 교육을 중심으로 디자인융복합연구(구.인포디자인이슈), 2014, 제13권 4호, 153-170
    KCI dColl.
  • 기업의 사회공헌활동을 통한 문화예술교육 연구 -문화예술 교육기부를 중심으로 애니메이션연구, 2014, 제10권 1호, 94-111
    KCI dColl.
  • 상호작용 유형에 따른 증강현실 에듀테인먼트 콘텐츠의 교육적 특성 분석 애니메이션연구, 2014, 제10권 4호, 152-169
    KCI dColl.
  • 의료 애플리케이션용 의사 캐릭터 디자인에 관한 연구 : 중장년층 비심인성 흉통 환자의 인지치료 애플리케이션을중심으로 애니메이션연구, 2014, 제10권 2호, 89-107
    KCI dColl.
  • 캐릭터 관련 성격유형에 따른 연상색 연구 - 초등학교 3,4학년을 중심으로 디자인융복합연구(구.인포디자인이슈), 2014, 제13권 5호, 181-197
    KCI dColl.
  • [학술지논문] Research Trends in Media and Convergence in the Field of Culture and Arts Education 한국콘텐츠학회 논문지, 2023, v.23 no.1 , 258-266
    KCI
  • [학술지논문] Affordance Elements According to the Usability of the Interface of Immersive Virtual Reality Clinical Skill Content 한국콘텐츠학회 논문지, 2022, v.22 no.6 , 307-318
    KCI
  • [학술지논문] VR 애니메이션의 효과적인 영상 연출방법 분석 연구 애니메이션연구, 2020, v.16 no.2 , 95-119
    KCI
  • [학술지논문] 액티브시니어를 위한 디지털 콘텐츠의 그림체 디자인 연구 애니메이션연구, 2020, v.16 no.2 , 7-18
    KCI
  • [전시발표] trengthening the 5Cs and career development of prospective artists through on-site connections at art universities 대한민국, 서울, 프로지오 아트홀, 2023
Courses
Academic Background

Texas A&M University M.Sc.(VisualizationScience)

Ewha Womans University 미술학사(생활미술과)

Seoul Nat'l Univ. 교육학박사(교육학과)

Work Experience

Vice President for Office of University Relations and Development 2019-02-01 ~ 2021-02-28

Vice President for Office of General Administration 2016-09-01 ~ 2017-07-06

Director, Business Incubator 2015-11-01 ~ 2016-08-31

Dean, The College of Arts & Design 2021-08-01 ~ 2023-07-31