EWHA, THE FUTURE WE CREATE

EWHA Portal

Ewha W.UEwha W.U

Open Search
Search
Open Mobile Menu

Ewha W.U

Search
nav bar
 
Ewha University

HOKMA College of General Education

Hyejung Cheon Professor

Department of Consumer Studies/HOKMA College of General Education

천혜정 프로필 사진
Hyejung Cheon is an associate professor in the Department of Consumer Studies. Her research interest is consumer culture. She is particularly interested in social forces and structural relations of power that mediate consumer culture and society. Her recent works include the consumer citizenship/participation through political/ethical consumption practices. She recently published "Commercialization of leisure: Corporate sponsored running events and running women" "An exploratory study of factors discerning political consumer from non-political consumers" "The SSM regulation and consumer's social responsibility in Korea." She teaches courses on <consumers in modern society>, <consumer culture>, <consumer society>, and <qualitative research methodology>. 
  • Ewha-POSCO Building (Social Sciences) #402
  • 02-3277-4099
  • Research Interests
Research Record
  • [학술지논문] 성별화된 뮤지컬 관람 경험: 남성 뮤지컬 관객 연구 여가학연구, 2024, v.22 no.1 , 41-70
    KCI
  • [학술지논문] 20, 30대 중국 소비자의 생명보험 가입 의도 -국가에 대한 인식 및 집단주의 성향에 따른 유형별 특성과 코로나19 불안의 조절 효과- 한중사회과학연구, 2023, v.21 no.2 , 262-290
    KCI
  • 주민참여예산위원의 활동 경험과 의미: 서울특별시 자치구를 중심으로 정부학연구, 2023, v.29 no.1, 165-189
    KCI dColl.
  • 텍스트마이닝을 활용한 ‘노키즈존’ 관련 트위터 메시지 분석 소비자문제연구, 2023, v.54 no.2, 91-114
    KCI dColl.
  • 한국 소비자의 ‘수리할 권리’를 위한 탐색적 연구 - 휴대전화 수리 경험 및 ‘수리할 권리’에 대한 소비자 인식을 중심으로 - 소비자정책교육연구, 2023, v.19 no.2, 33-59
    KCI dColl.
  • 누가 왜 구독 서비스를 이용하는가 : 구독 서비스 유형별 구독 동기, 구독 만족도 및 구독 지속 의도의 관계 소비자문제연구, 2022, v.53 no.1, 91-119
    KCI dColl.
  • 혼자 집에서 운동하는 사람들: 홈트레이닝 참여동기 및 운동열정에 따른 유형별 특성 및 지속의도 여가학연구, 2022, v.20 no.3, 55-79
    KCI dColl.
  • Political Consumerism as Political Participation in Korea: The Influence of Anti-Business Sentiments, Political Ideology, and Social Media KOREA OBSERVER, 2021, v.52 no.4, 703-731
    SSCI Scopus KCI dColl.
  • [학술지논문] A Study on Consumers' Experiences in C2C Second-hand Goods Transaction 소비자문제연구, 2020, v.51 no.3 , 81-108
    KCI
  • [학술지논문] 예술 장에서 프로페셔널 예술가와 아마추어 예술가의 상징투쟁 문화와 사회, 2020, v.28 no.1 , 239-282
    KCI
  • [학술지논문] ‘Chakhan’ consumption of ‘chakhan’ companies’ ‘chakhan’ products: A study on meanings and uses of ‘chakhan’ represented in Chosun Ilbo 미디어, 젠더 & 문화, 2019, v.34 no.1 , 255-296
    KCI
  • [학술지논문] 여성의 가슴은 어떻게 소비되어 왔는가?: 여성잡지 브래지어 광고 분석 미디어, 젠더 & 문화, 2019, v.34 no.3 , 53-104
    KCI
  • [학술지논문] 정치적 소비주의, 소비자불매행동 그리고 소셜 미디어 : 소셜 미디어 이용 동기 및 정치사회자본을 중심으로 소비자문제연구, 2019, v.50 no.2 , 55-88
    KCI
  • [학술지논문] Exploring Korean Consumers' Attitudes Toward Ethical Consumption Behavior in the Light of Affect and Cognition JOURNAL OF INTERNATIONAL CONSUMER MARKETING, 2018, v.30 no.2 , 98-114
    Scopus
  • [학술지논문] 혼자 밥을 먹는 사람들: 동기 및 자발성에 따른 유형별 특성 및 만족도 소비자정책교육연구, 2018, v.14 no.1 , 127-148
    KCI
  • [학술지논문] IMF 외환위기 기억의 사회적 구성: 조선일보의 ‘금 모으기 운동’ 기사를 중심으로 사회과학연구논총, 2017, v.33 no.2 , 359-395
    KCI
  • [학술지논문] Contradicting Muscle: The Experiences of Muscle Making among Young Women. 미디어, 젠더 & 문화, 2017, v.32 no.4 , 47-86
    KCI
  • [학술지논문] 한국소비자의 사회적 정체성과 우익성향 일본 만화애니메이션 소비의도 소비자정책교육연구, 2017, v.13 no.3 , 45-65
    KCI
  • [학술지논문] 1차 베이비붐세대, 2차 베이비붐세대와 에코세대간 일 가치관, 여가태도 및 은퇴준비행동 비교 여가학연구, 2016, v.14 no.3 , 17-41
    KCI
  • [학술지논문] 국악공연 관람객의 관람동기 및 관람만족도가재관람의도에 미치는 영향 여가학연구, 2016, v.14 no.1 , 1-27
    KCI
  • [학술지논문] 모바일 쇼핑 소비자의 구매연기에 영향을 미치는 요인 소비자정책교육연구, 2016, v.12 no.3 , 45-67
    KCI
  • [학술지논문] 여성소비자에 대한 연구경향 분석: 소비자학 분야 3대 학회지 게재논문을 중심으로 소비자정책교육연구, 2016, v.12 no.1 , 119-150
    KCI
  • [학술지논문] 청년 예술창업가들의 공간 전유 - 이태원 우사단로10길 사례 연구 문화정책논총, 2016, v.30 no.1 , 56-79
    KCI
  • [학술지논문] 20대 소비자에게 벼룩시장 및 중고품의 의미는 무엇인가? : 황학동/동묘 벼룩시장에서의 경험을 중심으로 유통연구, 2015, v.20 no.3 , 189-212
    KCI
  • [학술지논문] 20대 소비자의 사회 책임적 소비행동의 실천 경로 분석: 사회정의 관심과 실천 모델의 적용 소비자정책교육연구, 2015, v.11 no.1 , 25-49
    KCI
  • [학술지논문] 식품안전규제정책에 대한 소비자인식, 대응행동 및 만족도의 관계: 유전자재조합식품 표시규제와 식품리콜규제를 중심으로 소비자정책교육연구, 2015, v.11 no.3 , 97-114
    KCI
  • [학술지논문] 일반의약품 판매 제도에 대한 소비자의 인식도와 대응행동 및 만족도에 관한 연구 소비자정책교육연구, 2015, v.11 no.4 , 159-183
    KCI
  • [학술지논문] 한국의 사회적 위기사건에 대한 기억특성과 사건 중심성 간 관계에서 사회적 공유의 매개효과: 지각된 직접 노출․간접 노출 간 다집단비교 한국심리학회지: 사회및성격, 2015, v.29 no.3 , 23-44
    KCI
  • [학술지논문] Game playing as transnational cultural practice: A case study of Chinese gamers and Korean MMORPGs INTERNATIONAL JOURNAL OF CULTURAL STUDIES, 2014, v.17 no.5 , 469-483
    AHCI
  • [학술지논문] 공유가치창출을 위한 기업의 역할 변화와 소비자 참여 소비자학연구, 2014, v.25 no.3 , 1-20
    KCI
  • [학술지논문] 북한이탈주민이 남한사회에서 경험하는 소비행위의 의미 소비자정책교육연구, 2014, v.10 no.3 , 109-135
    KCI
  • [학술지논문] The Official Memory of Seoul Olympic Represented in Seoul Olympic Museum 사회과학연구논총, 2014, v.1 no.30 , 151-183
    KCI
  • [학술지논문] 여가의 상업화와 사회적 의미 : 기업 주최 ‘달리기 이벤트’에 참여한 20대 여성의 경험 여가학연구, 2014, v.12 no.1 , 123-148
    KCI
  • [학술지논문] An Exploratory Study of Factors Discerning Political Consumers from Non-Political Consumers 소비자정책교육연구, 2014, v.10 no.2 , 39-56
    KCI
  • [학술지논문] 50대 중년 여성들의 모바일 캐주얼 게임 경험: 애니팡을 중심으로 여가학연구, 2013, v.11 no.2 , 1-29
    KCI
  • [학술지논문] Family Leisure Experiences at Theme Park in the Consumer Society 가족과 문화, 2013, v.25 no.3 , 214-246
    KCI
  • [학술지논문] Work-Family Balance Policies, The Decoupling between Policy and Reality 담론201, 2013, v.16 no.1 , 115-135
  • [학술지논문] Historical Trends in the Relations between Economic Transformation and Changes of Work and Leisure in Korea 여가학연구, 2013, v.10 no.3 , 77-100
  • [저역서] 한국소비자불매운동사 이화여자대학교출판원, 2020, 351
Courses
  • 2024-1st

    • Exploring the Social Sciences 강의 계획서 상세보기

    • Qualitative Research Methodology for Consumer Studies

      • Subject No 36723Class No 01
      • 3Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 5~5 (POSCO151) , Thu 6~6 (POSCO151)
    • Entertainment Culture and Consumer

      • Subject No G11522Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 8~9 (POSCO355)
  • 2023-2nd

    • Consumer Activism 강의 계획서 상세보기

      • Subject No 35587Class No 01
      • 4Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 5~5 (POSCO367) , Thu 6~6 (POSCO367)
    • Qualitative Research Methodology in Consumer Culture Studies

      • Subject No G13774Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 8~9 (POSCO-355)
  • 2023-1st

  • 2022-2nd

    • Consumer Culture

      • Subject No 37187Class No 01
      • 2Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 5~5 (POSCO) , Wed 4~4 (153)
    • Analysis of Online Culture

      • Subject No G13787Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 8~9 (POSCO351)
  • 2022-1st

    • Consumers in Modern Society

      • Subject No 33471Class No 01
      • 1Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 6~6 , Fri 4~4
    • Gender and Consumption

      • Subject No G17581Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 3~4 (POSCO354)
  • 2021-2nd

    • Consumer Culture

      • Subject No 37187Class No 01
      • 2Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 5~5 , Wed 4~4
    • Internship in Consumer StudiesⅠ

    • Internship in Consumer StudiesⅡ

    • Qualitative Research Methodology in Consumer Culture Studies

      • Subject No G13774Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 6~7 (POSCO352)
  • 2021-1st

    • Consumers in Modern Society

      • Subject No 33471Class No 01
      • 1Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 5~5 , Wed 4~4
    • Internship in Consumer StudiesⅠ

    • Internship in Consumer StudiesⅡ

    • Gender and Consumption

      • Subject No G17581Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 5~6 (-)