Yang Hee Nam Professor
Department of Content Convergence
Yanghee Nam, a faculty of digital media division of Ewha Womans University, receives her Ph.D from the Computer Science Dept. of KAIST with human gesture-based interface as the first 'Vritual Reality' major research in Korea. Since then, she served as a research fellow in EPFL(Ecole Polytechnique Federal de Lausanne, Swiss) and ATR international (in Japan). She also served as a committee in the User Interface Sector of Korean Standard Association, and in the Robot Industry Policy Forum, and as a CT(Culture Technology) Vision committee of Korea Creative Content Agency. She is currently vice-president of Korea Computer Graphics Society and HCI Society. Her research encompasses Augmented Reality, Smart HCI in engineering side, and Mobile Interactive Art and Digital Humanities applied to storytelling, smart education, art therapy. In this way, as her vocation, Yanghee pursues embracing art, design and humanities on the basis of information technology.
- Department Chair, Content Convergence
- Ewha-SK Telecom Center #401
- 02-3277-3330
- Office hours
- 화 11-14시
- Research Interests





Research Record
- Designing interactive narratives for mobile augmented reality CLUSTER COMPUTING-THE JOURNAL OF NETWORKS SOFTWARE TOOLS AND APPLICATIONS, 2015, v.18 no.1, 309-320
- 비즈니스 스토리텔링을 위한 정보 기술 요소 설계 Journal of Information Technology Applications & Management, 2014, 제21권 2호, 1-14
- 1996~2023년 가상 아이돌 현황 비교 분석 디지털콘텐츠학회논문지, 2023, v.24 no.9, 2003-2014
- UX 라이팅(Writing)을 위한 A/B 테스트 보조 도구로서의 생성형 AI 챗봇 활용 가능성 탐색 및 챗봇 간 결과 비교: ChatGPT와 BARD를 중심으로 산업디자인학연구, 2023, v.17 no.3, 21-32
- 대화형 AI 기반 그림동화 재창작 서비스 디지털콘텐츠학회논문지, 2023, v.24 no.9, 1955-1964
- 미래 모빌리티 산업에서 경험적 속성에 따른 메타버스 적용 사례 연구 :자율주행 자동차 레벨 3-5단계를 중심으로 멀티미디어학회논문지, 2023, v.26 no.2, 341-358
- 이커머스 증강현실 애플리케이션의 구매속성 중요도에 따른 아이콘 선호도와 이해도 - Z세대를 중심으로 - 한국디자인포럼, 2023, v.28 no.3, 41-55
- 특성화고등학교 디지털 신기술분야 인력양성을 위한 3D 모델러 직무분석 및 직업훈련과정 개발 학습자중심교과교육연구, 2023, v.23 no.24, 337-351
- 특성화고등학교 디지털분야 인력양성을 위한 웹프로그래머 직무분석 및 교육훈련과정 개발 직업교육연구, 2023, v.42 no.4, 73-94
- 2030 여성 채식사용자의 AI 식품 판별 서비스에 관한 연구 : Vday 모바일 어플리케이션 개발을 중심으로 한국HCI학회 논문지, 2022, v.17 no.4, 5-15
- AR-HUD의 오버레이 정보 표시 On-Off를 위한 인터랙션 방식 도출 대한인간공학회지, 2022, v.41 no.4, 285-301
- 블렌디드 러닝을 적용한 디자인 씽킹 수업 모형 설계 및 UX 평가: 초등 요트 디자인 수업을 중심으로 산업디자인학연구, 2022, v.16 no.2, 79-91
- 데스크톱 3D 홀로그램 피라미드에서 피라미드 단면 사이 사용자 이동에 따른 끊김 없는(seamless viewing control) 뷰 생성 한국콘텐츠학회 논문지, 2021, v.21 no.3, 1-9
- 패스트푸드점 키오스크의 고령층 접근성 향상을 위한 사용자경험(UX)디자인 연구 -KFC를 중심으로- Journal of Integrated Design Research, 2021, v.20 no.4, 39-58
- 멀티플레이어 가상현실 게임에 나타난 비균질성 연구 : <더 플레이룸 VR>을 중심으로 한국게임학회 논문지, 2016, v.16 no.6, 151
- 공간적 파라텍스트로서의 모바일 혼합현실 스토리텔링 한국HCI학회 논문지, 2015, v.10 no.2, 57-64
- 슈퍼히어로 만화에 등장하는 캐릭터의 정체에 따른 주조색의 운용 경향성에 관한 연구 : 마블 코믹스(Marvel Comics)에 등장하는 캐릭터들을 중심으로 디지털디자인학연구, 2015, 제15권 1호, 495-506
-
체험된 현상학적 공간 표현으로서의 모바일 지오드로잉 연구 - 위치 기반 사진적 행위에 기초한 본인작품
중심으로 디자인융복합연구(구.인포디자인이슈), 2015, v.14 no.5, 117-130 - 휴먼 컴퓨테이션 게임의 플레이 메카닉 유형 연구 한국게임학회 논문지, 2015, v.15 no.6, 157-170
- 모바일 앱 사용행태 분석을 위한 역컴파일 및 역어셈블 데이터 로깅 Journal of Information Technology Applications & Management, 2014, 제21권 4호, 127-139
- 텐저블 인터페이스를 이용한 음계 학습 및 창작용 시스템 제안 - 건반 악기 학습을 중심으로 디지털디자인학연구, 2014, 제14권 2호, 427-437
- [학술지논문] Characterizing Desired Metaverse Experiences: A Comparative Analysis of Korean and American Users Archives of Design Research, 2024, v.37 no.3 , 81-103
- [학술지논문] A Comparative Study on Virtual Idols from 1996 to 2023 디지털콘텐츠학회논문지, 2023, v.24 no.9 , 2003-2014
- [학술지논문] Exploring the Potential of Generative AI Chatbots as an A/B Testing Aid for UX Writing and Comparing the Results between Chatbots: Focusing on ChatGPT and BARD 산업디자인학연구, 2023, v.17 no.3 , 21-32
- [학술지논문] Fairy Tale Reconstruction Service Using Conversational AI 디지털콘텐츠학회논문지, 2023, v.24 no.9 , 1955-1964
- [학술지논문] Case Studies of Metaverse Applications for Experiential Attributes in the Future Mobility Industry : Focusing on Autonomous Vehicles, Levels 3-5 멀티미디어학회논문지, 2023, v.26 no.2 , 341-358
- [학술지논문] Icon Preference and Understanding according to the importance of Purchase Attributes in E-Commerce Augmented Reality Applications - Focused on Generation Z - 한국디자인포럼, 2023, v.28 no.3 , 41-55
- [학술지논문] A Comparative Usability Evaluation of Fast Food Kiosk Interface Using AI based Speech Recognition for Elderly Users 산업디자인학연구, 2022, v.16 no.1 , 99-109
- [학술지논문] Analysis of User Experiences to Improve Elementary Learner’s Interactivity in the Exhibition Appreciation Class through Metaverse platform: Focusing on Zepeto 멀티미디어학회논문지, 2022, v.25 no.3 , 476-492
- [학술지논문] Seamless Viewing Control by User Movement Between Pyramid Sections in Desktop 3D Hologram Pyramid 한국콘텐츠학회 논문지, 2021, v.21 no.3 , 1-9
- [학술지논문] A Study on the Elderly-friendly UX Design for Accessibility Improvement of Fast Food Kiosks -Focusing on KFC- Journal of Integrated Design Research, 2021, v.20 no.4 , 39-58
- [학술발표] Vday, an AI food classification service for vegetarian users: focusing on their usability in Supermarket 2022 HCI Korea , 대한민국, 서울, 2022-02-10 The Proceedings of HCI KOREA 2022, 2022, 896-899
- [학술발표] 메타버스 플랫폼에서 크리에이터 모드(3D Build Tool)의 UX 분석 : 네이버 제페토 스튜디오를 중심으로 2021년도 한국멀티미디어학회 추계학술대회, 대한민국, 서울, 2021-11-27 2021년도 한국멀티미디어학회 추계학술대회 논문집, 2021
Courses
-
2025-1st
-
First-Year Seminar 강의 계획서 상세보기
- Subject No 11222Class No 02
- 1Year ( 1Credit , 1Hour) Tue 7~7 (SK403)
-
Virtual Reality Content
- Subject No 38014Class No 01
- 4Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 4~5 (SK508)
-
Capstone Project in Content Convergence Ⅰ 강의 계획서 상세보기
- Subject No 38022Class No 01
- 4Year ( 3Credit , 3Hour) Fri 6~7 (SK403)
-
-
2024-2nd
-
Content Data Analysis and Visualization
- Subject No 38019Class No 01
- 2Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 6~7 (SK508)
-
Data and Artificial Intelligence
- Subject No 38024Class No 01
- 4Year ( 3Credit , 3Hour) Fri 6~7 (SK203)
-
-
2024-1st
-
Virtual Reality Content
- Subject No 38014Class No 01
- 4Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 4~5 (SK508)
-
Mixed and Augmented Reality
- Subject No G10072Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Fri 5~6 (SK203)
-
-
2023-2nd
-
Content Data Analysis and Visualization 강의 계획서 상세보기
- Subject No 38019Class No 01
- 2Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 4~5 (SK306)
-
Data and Artificial Intelligence 강의 계획서 상세보기
- Subject No 38024Class No 01
- 4Year ( 3Credit , 3Hour) Fri 4~5 (SK403)
-
-
2023-1st
-
HOKMA Seminar 강의 계획서 상세보기
- Subject No 11302Class No 29
- 1Year ( 1Credit Fri 7~7 (SK203)
-
Virtual Reality Content 강의 계획서 상세보기
- Subject No 38014Class No 01
- 4Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 4~5 (SK508)
-
Capstone Project in Content Convergence I 강의 계획서 상세보기
- Subject No 38022Class No 01
- 4Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 6~7 (SK203)
-
Creative Convergence Media ResearchI 강의 계획서 상세보기
- Subject No G16716Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Fri 5~6 (SK203)
-
-
2022-2nd
-
Content Data Analysis and Visualization
- Subject No 38019Class No 01
- 2Year ( 3Credit , 3Hour) Fri 5~6 (SK306)
-
Data and Artificial Intelligence
- Subject No 38024Class No 01
- 4Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 5~6 (SK203)
-
-
2022-1st
-
Virtual Reality Content
- Subject No 38014Class No 01
- 4Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 5~5 (SK203) , Tue 6~6 (SK203)
-
Special Research Topics II
- Subject No G12147Class No 01
- Year ( 3Credit , 3Hour) Fri 5~6 (SK203)
-
Academic Background
Korea Advanced Institute of Science & Technology 공학박사(전산학과)