이미진 교수의 주요 연구 관심분야는 영어말하기교육, 제2언어 화용론(L2 Pragmatics), 그리고 교실 및 미디어 담화 분석이다. 대화분석(Conversation Analysis)을 활용하여 교실·가정·디지털 미디어 환경에서 이루어지는 언어 사용을 미시적으로 탐구하며, 이를 바탕으로 상호작용 중심 영어교육에 대한 이해를 확장하고 교수·학습 실제에 적용할 수 있는 방안을 모색하고 있다. 연구 결과는 Applied Linguistics, TESOL Quarterly, Language Teaching Research, System, Journal of Pragmatics, Linguistics and Education, Social Semiotics을 비롯한 SSCI 및 A&HCI 국제 학술지와 국내 KCI 등재 학술지에 다수 게재되었으며, 한국사회언어학회 우수논문상과 이화여자대학교 강의우수교원상을 수상한 바 있다. 또한 한국연구재단 신진연구자지원사업과 한–일협력연구사업 등 여러 국가 연구과제를 수행하였고, 한국과학창의재단의 창의교육 선도 교원양성대학 운영사업에도 참여하였다. 현재는 유아·아동의 이중언어 상호작용, 부모·교사의 화용적 지원 전략, AI·디지털매체 기반 언어학습, 그리고 협력수업의 교실 담화를 중심으로 연구를 활발히 진행하고 있다.
The Effect of Voice-enabled ChatGPT on Speaking Proficiency, Affective and Metacognitive Domains of Korean EFL Learners교과교육학연구, 2023, v.27 no.4, 344-359
Effects of Video Conferencing and Metaverse Platforms on Korean EFL University Learners’ Self-assessed L2 Speaking, Interaction, Immersion, and Affective Factors교과교육학연구, 2022, v.26 no.4, 397-414
Tracking Individual Change in Willingness to Communicate: A Comparison of Whole Class, Group, and Dyadic Interactions across Two Classroom ContextsEnglish Teaching(South Korea), 2022, v.73 no.3, 29-52
Tracking Individual Change in Willingness to Communicate: A Comparison of Whole Class, Group, and Dyadic Interactions across Two Classroom Contexts영어교육, 2018, v.73 no.3, 29~52
[학술지논문] Multimodality of the non-leading teacher in collaborative teaching
SOCIAL SEMIOTICS, 2025, v.35
no.4
, 684-707
AHCI
[학술지논문] AI펭톡을 활용한 플립 러닝 수업이 초등학습자의 영어 말하기 능력에 미치는 영향
멀티미디어 언어교육, 2024, v.27
no.3
, 78-105
KCI
[학술지논문] The complexity of acts with self-deprecation in Korean reality TV shows
JOURNAL OF PRAGMATICS, 2024, v.230
no.0
, 102-125
SSCI
[학술지논문] 중학교 전국영어듣기능력평가 대화문의 화행 분석
중등영어교육, 2024, v.17
no.5
, 85-114
KCI
[학술지논문] Like and dislike scales in couples' argumentative interaction
JOURNAL OF PRAGMATICS, 2023, v.215
no.0
, 159-175
AHCI
[학술지논문] The Effect of Voice-enabled ChatGPT on Negotiation of Meaning of Korean EFL Learners
응용언어학, 2023, v.39
no.3
, 3-33
KCI
[학술지논문] The Effect of Voice-enabled ChatGPT on Speaking Proficiency, Affective and Metacognitive Domains of Korean EFL Learners
교과교육학연구, 2023, v.27
no.4
, 344-359
KCI
[학술지논문] Effects of Video Conferencing and Metaverse Platforms on Korean EFL University Learners’ Self-assessed L2 Speaking, Interaction, Immersion, and Affective Factors
교과교육학연구, 2022, v.26
no.4
, 397-414
KCI
[학술지논문] L2 pragmatic comprehension of aural sarcasm: Tone, context, and literal meaning
SYSTEM, 2022, v.105
no.0
, 102724-102724
SSCI
[학술지논문] Disagreement Sequences in Middle School English Textbook Dialogues: A CA-informed Analysis
중등영어교육, 2021, v.14
no.2
, 108-131
KCI
[학술지논문] Affection and Gratitude: Korean EFL Learners’Construction of Emotion across Different Proficiency Levels
중등영어교육, 2020, v.13
no.1
, 93-116
KCI
[학술지논문] The Effects of YouTube Production Activities on the Learning of English Phrasal Verbs
교과교육학연구, 2020, v.24
no.3
, 226-238
KCI
[학술지논문] “I actually picked up a physics textbook:” Complexities of the Freedom Principle in Extensive Reading
영어교육, 2020, v.75
no.1
, 3-23
KCI
[학술지논문] Native-English-Speaking Teacher and Korean English Teacher Identities in EFL Co-Teaching Interaction
응용언어학, 2019, v.35
no.3
, 51-75
KCI
[학술지논문] Scaling as an argumentative resource in television talk shows
JOURNAL OF PRAGMATICS, 2019, v.150
no.0
, 133-149
AHCI
[학술지논문] Methodological Applications of Membership Categorization Analysis for Social Class Research
APPLIED LINGUISTICS, 2018, v.39
no.4
, 532-554
SSCI
[학술지논문] Preference Organization as a Characterization Device in TV Sitcoms
사회언어학, 2018, v.26
no.2
, 167-193
KCI
[학술지논문] Tracking Individual Change in Willingness to Communicate: A Comparison of Whole Class, Group, and Dyadic Interactions across Two Classroom Contexts
영어교육, 2018, v.73
no.3
, 29-52