박지선 교수는 초등교육과 소속 교수로 서울대학교 과학교육과에서 박사학위를 받았다. 공립 초등학교에서 정교사로 근무하였으며, 미국 펜실베니아주립대에서 연구원으로 있었다. 현재 학부와 대학원에서 초등과학교육 관련 과목 및 질적 연구 방법론을 가르치고 있다. 초등과학탐구, STEAM 및 공학적 설계, 과학과 관련된 사회적 쟁점과 관련된 다양한 연구를 진행하고 있으며, 다수의 논문을 발표하였다.
[학술지논문] Elementary Students' Management of Conflicts in an Engineering Design Process and Its Effects on Their Group Interaction Progress
Asia-Pacific Science Education, 2023, v.26
no.6
, 1-20
Scopus
[학술지논문] Spelling Errors in Korean Students’ Constructed Responses and the Efficacy of Automatic Spelling Correction on Automated Computer Scoring
Technology, Knowledge and Learning, 2023, v.28
no.1
, 185-205
Scopus
[학술지논문] Using an Artificial Intelligence Chatbot in Scientific Inquiry: Focusing on a Guided-Inquiry Activity Using Inquirybot
Asia-Pacific Science Education, 2023, v.2
no.2
, 1-31
Scopus
[학술지논문] 공기 압력에 대한 초등영재 학생들의 과학그리기 및 과학글쓰기에서 구성된 과학적 설명과 어포던스 분석 - 다중모드적 표상의 교육적 활용 -
초등과학교육, 2023, v.42
no.1
, 161-177
KCI
[학술지논문] 2015 개정 초등학교 슬기로운 생활과 3∼4학년 과학과 교육과정의 연계성 분석
초등과학교육, 2022, v.41
no.2
, 267-282
KCI
[학술지논문] An Analysis of Student-generated Drawings in Terms of the Types of Scientific Explanations and Levels of Representations
New Physics: Sae Mulli, 2022, v.72
no.6
, 456-466
Scopus
[학술지논문] Features of and representational strategies in instructional videos for primary science classes
INTERNATIONAL JOURNAL OF SCIENCE EDUCATION, 2022, v.44
no.16
, 2397-2422
SSCI
[학술지논문] How to understand and support marginalized students' participation in a science classroom from the perspective of framing
Cultural Studies of Science Education, 2022, v.17
no.3
, 945-954
SSCI
[학술지논문] 우리나라 학생의 과학긍정경험 추이 및 하락 원인 분석
한국과학교육학회지, 2022, v.42
no.2
, 215-226
KCI
[학술지논문] 초‧중등 과학교사들의 인공지능 기반 서술형 자동채점 시스템 수용의도에 대한 연구
현장과학교육, 2022, v.16
no.2
, 195-205
KCI
[학술지논문] 초⋅중⋅고등학생들의 과학 정의적 성취가 낮은 원인에 대한 질적 연구
한국과학교육학회지, 2022, v.42
no.3
, 325-340
KCI
[학술지논문] 인간 및 비인간 주체의 교육적 피드백에 대한 고등학생의 인식 분석: 교사, 또래, 인공지능의 피드백을 중심으로
학습자중심교과교육연구, 2021, v.21
no.5
, 733-745
KCI
[학술지논문] 인공지능 챗봇 관련 국내 연구 동향 및 챗봇 활용 현황 분석: 과학 교육에서의 활용을 위한 시사점을 중심으로
학습자중심교과교육연구, 2021, v.21
no.13
, 729-743
KCI
[학술지논문] 초등학생의 과학 탐구의 특징에 대한 이해 -VASI-E를 바탕으로-
한국과학교육학회지, 2021, v.41
no.2
, 83-92
KCI
[학술지논문] An Analysis of Different Grade Levels of Elementary School Students’ Reasoning about the Changes of State of Water within a Learning Progression
Asia-Pacific Science Education, 2020, v.6
no.2
, 548-563
[학술지논문] Developing teacher professionalism for teaching socio-scientific issues: What and how should teachers learn?
Cultural Studies of Science Education, 2020, v.15
no.2
, 423-431
SSCI
[학술지논문] Elementary science teacher education in Korea: past, present, and future
Asia-Pacific Science Education , 2019, v.0
no.5
, 20-20
[학술지논문] Relations among education, religiosity and socioeconomic variables
SOUTH AFRICAN JOURNAL OF EDUCATION, 2019, v.39
no.1
, 1-13
SSCI
[학술지논문] 초등 과학과 교육과정 성취기준과 교사용 지도서에 제시된 차시 학습 목표, 교과서 확인 문제의 일치도 분석: 2015 개정 교육과정 3 · 4학년을 중심으로
교과교육학연구, 2019, v.23
no.3
, 241-250
KCI
[학술지논문] 초등 임용시험 과학과 문항 분석: 2001-2018학년도 출제 문항을 중심으로
학습자중심교과교육연구, 2019, v.19
no.3
, 647-661
KCI
[학술지논문] 학습 도구로서의 서술형 평가 그리고 인공지능의 활용: WA3I 프로젝트 사례
현장과학교육, 2019, v.13
no.3
, 271-282
KCI
[학술지논문] 한국, 영국, 싱가포르 초등 과학교과서에 제시된 질문의 유형과 특징 비교: ‘그림자와 거울’ 관련 단원을 중심으로
현장과학교육, 2019, v.13
no.2
, 159-170
KCI
[학술지논문] ‘수업을 보는 눈’으로서 교사의 전문적 시각에 대한 기존 연구의 특징과 쟁점 분석
한국과학교육학회지, 2018, v.38
no.6
, 765-780
KCI
[학술지논문] 초등교사의 시각적 표상 활용 실태 및시각적 표상의 기능에 대한 인식
초등과학교육, 2018, v.37
no.2
, 219-231
KCI
[학술지논문] 초등학생이 직접 디자인한 초등 과학 교과서 앞표지 분석 및 선호도 분석
현장과학교육, 2018, v.12
no.3
, 341-352
KCI
[저역서] 함께 생각해보는 과학 수업의 딜레마2
북스힐, 2023, 325
2015 개정 초등학교 과학과 검정 교과서에 제시된 창의·융합 활동의 공학 설계 측면 분석현장과학교육, 2024, v.18 no.4, 369-384
Spelling Errors in Korean Students’ Constructed Responses and the Efficacy of Automatic Spelling Correction on Automated Computer ScoringTechnology, Knowledge and Learning, 2023, v.28 no.1, 185-205
Features of and representational strategies in instructional videos for primary science classesINTERNATIONAL JOURNAL OF SCIENCE EDUCATION, 2022, v.44 no.16, 2397-2422
How to understand and support marginalized students’ participation in a science classroom from the perspective of framingCultural Studies of Science Education, 2022
Developing teacher professionalism for teaching socio-scientific issues: What and how should teachers learn?Cultural Studies of Science Education, 2020, v.15 no.2, 423-431
[학술지논문] 2015 개정 초등학교 과학과 검정 교과서에 제시된 창의·융합 활동의 공학 설계 측면 분석
현장과학교육, 2024, v.18
no.4
, 369-384
KCI
[학술지논문] Exploring Pre-Service Teachers' Cognitive Processes and Calibration with an Unsupervised Learning-Based Automated Evaluation System
SAGE OPEN, 2024, v.14
no.3
, 1-15
SSCI
[학술지논문] Development of an Unsupervised LearningBased Automated Evaluation System of Descriptive Assessment
Brain, Digital, & Learning, 2023, v.13
no.4
, 339-351
KCI
[학술지논문] 공학적 설계 과정에서 초등학생들이 마주하는 실패 경험과 이에 대한 대처 행동의 특징 탐색
초등과학교육, 2023, v.42
no.4
, 577-590