진예원(陳叡瑗) 조교수

융합콘텐츠학과

진예원 프로필 사진

				
  • 이화·SK텔레콤관 303호
  • 02-3277-6705
  • 연구관심분야
    • 게임연구, 이스포츠연구, 미디어문화연구, 기술철학, 학제간연구
연구실적
  • [학술지논문] Investigating the Behavioral Impact of Video Game’s Social Elements on Motivation, Learning, and Student Engagement Annual Review of CyberTherapy and Telemedicine, 2025, v.23 no.0 , 83-89
  • [학술지논문] Psychological Predictors of Long-term Esports Success: A Registered Report Collabra: Psychology, 2024, v.10 no.1 , 117677-117677
    SSCI
  • [학술지논문] 해외 이스포츠 연구의 비판적 검토 :2005~2020년 발행된 영문 논문의 메타분석을 중심으로 한국게임학회 논문지, 2024, v.24 no.1 , 83-98
    KCI
  • [학술지논문] Transversal Korean Waves: Speculating on the Next Wave With Netflix and Korean Gaming INTERNATIONAL JOURNAL OF COMMUNICATION, 2023, v.17 no.- , 7040-7057
    SSCI
  • [저역서] Routledge Handbook of Esports Routledge, 2024, 722
  • [저역서] 사이버루덴스: 게임의 미학과 문화 문화과학사, 2024, 263
  • [저역서] Global Esports : Transformation of Cultural Perception of Competitive Gaming Bloomsbury, 2021, 336
  • [학술발표] Esports as Assemblages of Post-Digital Culture: On Technicity, Affect, and Community Tsukuba Conference 2025: Going into New Frontiers with Society, 일본, 츠쿠바, 2025-10-01 Tsukuba Conference 2025 Online Program, 2025
  • [학술발표] Investigating the behavioral impact of video game’s social elements on motivation, learning and student engagement The 28th Annual CyberPsychology, CyberTherapy, and Social Networking Conference, 호주, 2025-07-16 Proceedings of The 28th Annual CyberPsychology, CyberTherapy, and Social Networking Conference, 2025
  • [학술발표] Reshaping Esports Fandom : Insights into Platformization from B.Stage and LCK Communities DiGRA 2025, 몰타, 발레타, 2025-07-01 Conference Proceedings of DiGRA 2025: Games at the Crossroads, 2025
  • [학술발표] Sharing and Triangulating Sensitive Qualitative Data SIPS 2025, 헝가리, 부다페스트, 2025-06-25 SIPS 2025 Abstract Booklet, 2025
  • [학술발표] 이스포츠 중계방송 제작의 필수요소 KeSPA Global Esports Forum 2025, 대한민국, 2025-06-06 KeSPA Global Esports Forum 2025 자료집, 2025
강의
  • 2025-2학기

    • 미디어와문화산업

      • 학수번호 37998분반 01
      • 3학년 ( 3학점 , 3시간) 월 6~6 (정보508) , 수 5~5 (정보508)
      • 영어강의
    • 융합콘텐츠캡스톤디자인Ⅱ 강의 계획서 상세보기

      • 학수번호 38023분반 02
      • 4학년 ( 3학점 , 3시간) 목 6~7 (정보203)
      • 추가 개설, 속강
    • 게임학이론 강의 계획서 상세보기

      • 학수번호 G10055분반 01
      • 학년 ( 3학점 , 3시간) 목 4~5 (정보203)
  • 2025-1학기

학력

연세대학교(서울) 문화학 박사(미디어문화연구)(미디어문화연구)

연세대학교(서울) 영상학석사(영상커뮤니케이션)(영상커뮤니케이션)

New York University Bachelor of Fine Arts(Tisch School of the Arts)

경력

게임과학연구원 2022-10-01 ~ 2025-02-28

University of Jyväskylä 2022-06-01 ~ 2025-02-28

연세대 2023-09-01 ~ 2025-02-28

Riot Games Korea 2019-07-01 ~ 2021-07-25

엔씨소프트 2010-10-11 ~ 2015-09-30

Esports Research Network Board Member 2022-11-23 ~

수상
Emmy Award for Outstanding Esports Coverage
Producer, Riot Games, 2020 League of Legends World Finals, The 42nd Annual Sports Emmy Awards.
Issued by The National Academy of Television Arts & Sciences · Jun 2021