임규연은 사범대학 교육공학과 교수로, 테크놀로지기반 학습, 협력학습 및 자기조절학습, 학습경험설계(LXD) 분야에서 다수의 연구를 수행하였으며 그 결과를 SSCI급 국제학술지 및 국내 학술지에 게재하였다. 연구재단 인문사회분야 신진/중견/융합연구자지원과제, BK21플러스과제 등 다양한 연구과제를 책임 혹은 공동연구원으로 수행하였으며, 최근에는 온라인 학습을 위한 대시보드 설계(2017-2019), 개별화학습 설계(2020-2022), 협력학습분석학(2023-2025)의 주제로 연구재단 이공분야 중견과제를 수주한 바 있다. 2014년 이화여자대학교 강의우수교수상을 수상하였다. 미국 펜실베니아주립대학에서 박사학위를 받았으며, 그 전에는 삼성인력개발원 사이버교육팀 및 (주)크레듀에서 이러닝프로젝트매니저, 학습컨설턴트로 근무하였다.
Promoting English Learning in Secondary Schools: Design-Based Research to Develop a Mobile Application for Collaborative LearningAsia-Pacific Education Researcher, 2022, v.31 no.3, 307-319
Systematic review of CSCL research 2012-2018: Comparing south Korean and international researchJournal of Interactive Learning Research, 2020, v.31 no.1, 5-27
Effects of Peer Feedback Types and Feedback Acceptance Levels on Academic Achievement in Middle School Project-based LearningEducational Technology International, 2019, v.20 no.1, 57-81
Promoting learning in online, ill-structured problem solving: The effects of scaffolding type and metacognition levelComputers and Education, 2019, v.138, 116-129
What is Monitored and by Whom in Online Collaborative Learning?: Analysis of Monitoring Tools in Learner DashboardEducational Technology International, 2019, v.20 no.2, 223-255
Visual feedback for asynchronous online interaction: Exploratory study on the pattern of other-regulationProceedings of International Conference of the Learning Sciences, ICLS, 2018, v.3 no.2018-June, 1347-1348
[학술지논문] 텍스트 마이닝을 활용한 국내 개별화 학습 연구동향 분석: TF-IDF, LDA 기반 텍스트 마이닝을 중심으로
교육방법연구, 2022, v.34
no.4
, 711-739
KCI
[저역서] 알기쉬운 학위논문 작성법
학지사, 2022, 372
[저역서] 미래사회를 위한 교육의 방법과 테크놀로지
교육과학사, 2021, 422
[저역서] 교육공학 용어해설
학지사, 2020, 450
[학술발표] 자기조절학습의 지원에 대한 연구 동향 분석: 토픽모델링 분석을 중심으로2022 한국교육공학회 춘계학술대회, 대한민국, 2022-06-18
2022 한국교육공학회 춘계학술대회 프로시딩, 2022
[학술발표] 자동화된 온라인 피드백의 내용 분석: 소프트웨어 교육 플랫폼을 중심으로2022 한국교육정보미디어학회-한국교육공학회 추계공동학술대회, 대한민국, 2022-10-22
2022 한국교육정보미디어학회-한국교육공학회 추계공동학술대회 프로시딩, 2022
[학술발표] A Dynamic Social Network Approach to Capturing Shared Regulation Interactions in Collaborative Learning15th International Conference of the Learning Sciences (ICLS), 독일, Ruhr University Bochum (Online Event), 2021-06-10
ICLS Proceedings, 2021
[학술발표] Engagement patterns in an asynchronous virtual classroom: Different use of active observation and ICAP framework15th International Conference of the Learning Sciences (ICLS), 독일, Ruhr University Bochum (Online Event), 2021-06-10
ICLS Proceedings, 2021
[학술발표] Collaboration Patterns and Design Practices in First-Year Project-Based EngineeringASEE 2020 Annual Conference & Exposition, 미국, 2020-06-24
ASEE 2020 Annual Conference & Exposition proceeding, 2020
[학술발표] Supporting Groups to Monitor Themselves: Does It Distribute the Interaction?14th International Conference of the Learning Sciences (ICLS) 2020, 미국, 2020-06-22
14th International Conference of the Learning Sciences Conference Proceedings, 2020, 833-834
[학술발표] “I Thought We Said”: Perceived Peer Support, Discourse Cohesion, and Regulation in Engineering Design14th International Conference of the Learning Sciences (ICLS) 2020, 미국, 2020-06-21
14th International Conference of the Learning Sciences Conference Proceedings, 2020, 521-522
[학술발표] Teachers’ intention to use ICT in South Korea: UTAUT model approach2019 AECT International Convention, 미국, 라스베가스, 2019-10-22
2019 AECT International Convention proceeding, 2019