김순환 교수는 사범대학 유아교육과 소속 교수로 전공분야는 유아 언어교육이다. 이화여자대학교에서 유아교수학습방법 전공으로 박사학위를 받았고, 이화여대 부속 이화유치원에서의 교사 경력이 있으며, 현재 유아 교과교육론 및 유아 언어교육을 지도하고 있다.
언어교육관련 국제연구로는 한국·일본 국가 간 유아의 언어발달 경향을 살펴본 것이 있고, 국내연구로는 다양한 변인에 따른 유아의 언어능력을 종단연구로 살펴본 것이 있다. 현재는 국내외 다문화 가정 유아의 문해능력 발달 및 지원방법에 대한 연구를 진행하고 있다.
A Study on Teachers’ Perceptions of Early Childhood Language Teaching MethodsAsia-Pacific Journal of Research in Early Childhood Education, 2024, v.18 no.3, 1-16
Using Philosophical Discussion in Exploring Kindergarten Teachers' Perceptions on the Application of Intercultural EducationAsia-Pacific Journal of Research in Early Childhood Education, 2023, v.17 no.2, 89-109
Keyword Network Analysis of Research Articles in the Asia-Pacific Journal of Research in Early Childhood Education: Research Trends From 2007 to 2021Asia-Pacific Journal of Research in Early Childhood Education, 2022, v.16 no.3, 179-202
Kindergarten principals, associate principals, and teachers' perceptions of daily lesson plan's necessity, preparation, and utilizationAsia-Pacific Journal of Research in Early Childhood Education, 2020, v.14 no.2, 215-233
Effectiveness of smoking prevention programs for preschool children in South Korea at post interventionCHILDREN AND YOUTH SERVICES REVIEW, 2019, v.101, 80-86
Implementing Multicultural Education for Young Children in South Korea: Early Childhood Teachers’ NeedsInternational Journal of Early Childhood Education, 2015, v.21 no.1, 95-121