우애자 교수는 사범대학 과학교육과 교수로 미국 루이지아나주립대 화학과에서 박사학위를 받았다. 고체상태 NMR(핵자기공명분광법)을 이용한 고체 무기화합물의 분석과 화학교육 영역에서 다양한 연구를 진행하고 있다. 현재 대한화학회와 한국과학교육학회에서 활동 중이며, 현재까지 총 60여편의 논문을 발표했다. 저서로는 『일반화학 탐구실험』, 『과학과 탐구 실험서 및 지도서』, 『중학교 과학1, 2』 등이 있다.
연구실적
2015 개정 교육과정에 따른 화학II 교과서 탐구 활동에 제시된 질문 특성 분석학습자중심교과교육연구, 2021, v.21 no.18, 539-554
A study on the understanding about nature of scientific knowledge and attitude toward scientific inquiry of pre-service science teacher through open inquiryJournal of the Korean Chemical Society, 2017, v.61 no.5, 263-276
An analysis of concept description and model and student understanding about ionic compound in textbooks developed under the 2009 revised national curriculumJournal of the Korean Chemical Society, 2016, v.60 no.5, 362-373
Second-year college students’ scientific attitudes and creative thinking ability: Influence of a problem-based learning (PBL) chemistry laboratory courseAffective Dimensions in Chemistry Education, 2015, 5 DEC 2014, 217-233
The Efficacy of Problem-based Learning in an Analytical Laboratory Course for Pre-service Chemistry TeachersINTERNATIONAL JOURNAL OF SCIENCE EDUCATION, 2014, v.36 no.1, 79-102