Youngsun Lee Professor

Department of Special Education

이영선 프로필 사진

				
  • Associate Vice President for University Planning and Coordination(Evaluation)/Director, Center for Future Innovation
  • Education Building A #509
  • 02-3277-6688
  • Research Interests
    • Transition to adulthood, Special education technology, Learning science, motivation/emotions, HCI/HRI
Research Record
  • Sustainable Vocational Preparation for Adults with Disabilities: A Metaverse-Based Approach Sustainability (Switzerland), 2023, v.15 no.15, 12000
    SCIE SSCI Scopus dColl.
  • 메타버스와 자폐성장애: 기회와 고려점 한국게임학회 논문지, 2023, v.23 no.1, 35-46
    KCI dColl.
  • 발달장애 학생을 지도하는 특수교사의 세계시민교육 인식과 경험 탐색 열린교육연구, 2023, v.31 no.1, 61-90
    KCI dColl.
  • 발달장애인의 질병표현을 돕는 의료용 AAC 도서 사례 분석 및 모바일 프로토타입 제안 디지털콘텐츠학회논문지, 2023, v.24 no.1, 91-101
    KCI dColl.
  • 성인 초기의 발달장애인을 위한 플립드러닝 기반 앱 활용 노동인권 교육프로그램의 적용 효과 특수교육학연구, 2023, v.57 no.4, 23-49
    KCI dColl.
  • 앱 기반 시뮬레이션을 활용한 성인 발달장애인 대상 노동인권 교육프로그램 개발 디지털콘텐츠학회논문지, 2023, v.24 no.4, 835-845
    KCI dColl.
  • 자폐스펙트럼장애 아동의 사회적 의사소통 기술 향상을 위한 모바일 앱 분석 디지털콘텐츠학회논문지, 2023, v.24 no.11, 2929-2939
    KCI dColl.
  • A Scoping Review of Technology-Based Vocational Interventions for Individuals with Autism Career Development and Transition for Exceptional Individuals, 2022, v.45 no.1, 44-56
    SSCI Scopus dColl.
  • Development and Implementation of An Online Teacher Learning Community for Teaching Students with Physical Disabilities in Inclusive Elementary Schools Korean Journal of Physical, Multiple and Health Disabilities, 2022, v.65 no.2, 71-93
    Scopus KCI dColl.
  • The Effects of Text-based AAC Intervention on Letter-phoneme and Word Recognition for Children with Autism Spectrum Disorder Communication Sciences and Disorders, 2022, v.27 no.1, 86-106
    Scopus dColl.
  • 성인 발달장애인을 위한 모바일 앱 활용 교육 연구 분석 발달장애연구, 2022, v.26 no.3, 337-366
    KCI dColl.
  • 성인 초기 장애인을 위한 메타버스 기반 고용가능성 증진 프로그램 개발 디지털콘텐츠학회논문지, 2022, v.23 no.8, 1527-1537
    KCI dColl.
  • 성인기 장애인을 위한 메타버스 기반 직업준비 교육 프로그램의 적용 장애와 고용, 2022, v.32 no.4, 123-153
    KCI dColl.
  • 시나리오 프로토타이핑을 활용한 유니버설 스마트홈 디자인 제안 -장애 사용자를 중심으로- 커뮤니케이션디자인학연구, 2022, v.79, 223-236
    KCI dColl.
  • 일반 및 특수 교육과정에서의 가상현실(VR) 적용 연구 고찰 디지털콘텐츠학회논문지, 2022, v.23 no.6, 1041-1049
    KCI dColl.
  • 자폐성장애 검사도구에 대한 체계적 문헌고찰 자폐성장애연구, 2022, v.22 no.1, 31-54
    KCI dColl.
  • 자폐성장애 특수교육대상자 선정을 위한 특수교육지원센터 평가 현황 및 요구 특수교육, 2022, v.21 no.2, 117-141
    KCI dColl.
  • 장애학생의 일반교육과정 접근을 위한 AAC 활용에 관한 국내외 문헌분석 교육정보미디어연구, 2022, v.28 no.2, 293-318
    KCI dColl.
  • 특수교사를 위한 세계시민교육 교사 역량 측정 도구 개발 특수교육논총, 2022, v.38 no.2, 1-23
    KCI dColl.
  • 학령기 교육 분야에서의 메타버스 중재 연구 동향 분석 디지털콘텐츠학회논문지, 2022, v.23 no.8, 1399-1412
    KCI dColl.
  • Analysis of learning outcomes and learners’ experiences on flipped learning applied ‘Introduction to special education— course Korean Journal of Physical, Multiple and Health Disabilities, 2021, v.64 no.1, 241-269
    Scopus KCI dColl.
  • 교양교육과정 개편의 조건과 방향에 대한 탐색 -I 대학교 개편사례를 중심으로 교양교육연구, 2021, v.15 no.4, 251-263
    KCI dColl.
  • 다문화가정 청소년의 문화적응스트레스가 학교적응에 미치는 영향: 사회적 지지와 자아탄력성의 직렬이중매개효과 교육문화연구, 2021, v.27 no.2, 289-309
    KCI dColl.
  • 사회인 되기: 장애청소년의 미래를 준비하는 대학기반 전환 프로그램 참여경험 탐색 특수교육연구, 2021, v.28 no.2, 174-205
    KCI dColl.
  • 성인 발달장애인 대상 고용환경 중심의 시뮬레이션 게임 프로그램이 대인관계 및 사회적 문제해결에 미치는 영향 특수교육논총, 2021, v.37 no.4, 1-25
    KCI dColl.
  • 자폐스펙트럼장애 아동 및 청소년의 자기점검 기술 향상을 위한 테크놀로지 활용 연구 분석 교육문화연구, 2021, v.27 no.6, 451-475
    KCI dColl.
  • 장애청소년의 성인기 전환을 위한 대학기반 전문직무 - 진로소양 연계 프로그램 개발연구 장애와 고용, 2021, v.31 no.1, 107-135
    KCI dColl.
  • 지체장애 학생을 위한 가상현실(VR) 기반 사회과 탐구학습 설계와 적용: 학업성취도와 학습몰입도를 중심으로 교육정보미디어연구, 2021, v.27 no.3, 1121-1144
    KCI dColl.
  • 청각장애 교사가 경험한 팬데믹 이후 학교에서의 변화와 지원요구 탐색 한국교육문제연구, 2021, v.39 no.1, 159-184
    KCI dColl.
  • 특수학교의 학교시설 개방 및 시설복합화를 통한 지역사회 연계 교육시설, 2021, v.28 no.5, 3-8
    KCI dColl.
  • 학급 차원의 기능기반 중재 팀 적용 연구 동향 및 프로그램 특성 고찰 행동분석ㆍ지원연구, 2021, v.8 no.1, 89-114
    KCI dColl.
  • [학술지논문] Experiences and Support Needs of Parents of Children with Severe and Multiple Disabilities Including Cerebral/Cortical Visual Impairments Korean Journal of Physical, Multiple and Health Disabilities, 2024, v.67 no.2 , 39-53
    Scopus
  • [학술지논문] The effects of gamification-based kiosk usage training program on fast food ordering skills of middle school special education classroom students with intellectual disabilities 교육정보미디어연구, 2024, v.30 no.1 , 205-229
    KCI
  • [학술지논문] 디지털 격차 해소를 위한 실제적 접근: 발달장애인을 위한 VR 기반 신체활동 프로그램 개발 및 적용 디지털콘텐츠학회논문지, 2024, v.25 no.4 , 843-853
    KCI
  • [학술지논문] 시각장애학생을 위한 촉각기반 데이터시각화 학습프로그램 적용 및 참여경험 연구 시각장애연구, 2024, v.40 no.1 , 1-24
    KCI
  • [학술지논문] Critical Review of Government Policy on AI Education in the ChatGPT Era 인공지능인문학연구, 2023, v.13 no.- , 9-38
    KCI
  • [학술지논문] Sustainable Vocational Preparation for Adults with Disabilities: A Metaverse-Based Approach SUSTAINABILITY, 2023, v.15 no.12000 , ---
    SSCI
  • [학술지논문] VSD를 활용한 협력적 팀 중심의 AAC 중재가 자폐 범주성 장애 초등학생의 통합학급 수업참여도 및 의사소통 행동에 미치는 영향 학습자중심교과교육연구, 2023, v.23 no.18 , 211-227
    KCI
  • [학술지논문] The Effect of a Situation-based AAC Intervention Using a Metaverse Platform on the Self-advocacy of Adults with Severe Cerebral Palsy 지체.중복.건강장애연구, 2023, v.66 no.2 , 43-63
    Scopus
  • [학술지논문] 메타버스와 자폐성장애: 기회와 고려점 한국게임학회 논문지, 2023, v.23 no.1 , 35-46
    KCI
  • [학술지논문] 발달장애인의 사회성 기술 향상을 위한 애플리케이션 기반 시뮬레이션 게임 개발 가이드라인 한국게임학회 논문지, 2023, v.23 no.3 , 15-24
    KCI
  • [학술지논문] Review of Medical AAC Book for Users with Developmental Disability and Mobile Prototyping 디지털콘텐츠학회논문지, 2023, v.24 no.1 , 91-101
    KCI
  • [학술지논문] 성인 초기의 발달장애인을 위한 플립드러닝 기반 앱 활용 노동인권 교육프로그램의 적용 효과 특수교육학연구, 2023, v.57 no.4 , 23-49
    KCI
  • [학술지논문] 시각장애학생을 위한 한국과 미국의 특수교육 지원체계 비교연구: 특수교육대상자 선정 및 진단평가를 중심으로 특수교육연구, 2023, v.30 no.3 , 64-87
    KCI
  • [학술지논문] Development of a Labor Rights Program using App-based Simulation for Young Adults with Developmental Disabilities 디지털콘텐츠학회논문지, 2023, v.24 no.4 , 835-845
    KCI
  • [학술지논문] 자폐스펙트럼장애 아동의 사회적 의사소통 기술 향상을 위한 모바일 앱 분석 디지털콘텐츠학회논문지, 2023, v.24 no.11 , 2929-2939
    KCI
  • [학술지논문] 장애학생 통합형 직업교육 거점학교 운영에 대한 특수교사 및 관련 전문가의 경험과 지원요구 탐색 장애와 고용, 2023, v.33 no.4 , 117-147
    KCI
  • [학술지논문] A Scoping Review of Technology-Based Vocational Interventions for Individuals with Autism CAREER DEVELOPMENT AND TRANSITION FOR EXCEPTIONAL INDIVIDUALS, 2022, v.45 no.1 , 44-56
    SSCI
  • [학술지논문] The Effects of Text-based AAC Intervention on Letter-phoneme and Word Recognition for Children with Autism Spectrum Disorder Communication Sciences and Disorders, 2022, v.27 no.1 , 86-106
    Scopus
  • [학술지논문] 성인 발달장애인을 위한 모바일 앱 활용 교육 연구 분석 발달장애연구, 2022, v.26 no.3 , 337-366
    KCI
  • [학술지논문] The Development of Metaverse-based Employability Promotion Program for the Young Adults with Disability 디지털콘텐츠학회논문지, 2022, v.23 no.8 , 1527-1537
    KCI
  • [학술지논문] 시나리오 프로토타이핑을 활용한 유니버설 스마트홈 디자인 제안 -장애 사용자를 중심으로- 커뮤니케이션디자인학연구, 2022, v.79 no.0 , 223-236
    KCI
  • [학술지논문] A Literature Review on VR-implemented Studies in General and Special Education 디지털콘텐츠학회논문지, 2022, v.23 no.6 , 1041-1049
    KCI
  • [학술지논문] 자폐성장애 검사도구에 대한 체계적 문헌고찰 자폐성장애연구, 2022, v.22 no.1 , 31-54
    KCI
  • [학술지논문] 자폐성장애 특수교육대상자 선정을 위한 특수교육지원센터 평가 현황 및 요구 특수교육, 2022, v.21 no.2 , 117-141
    KCI
  • [학술지논문] 자폐성장애를 지닌 특수교육대상자 선정에 대한 특수교육지원센터 특수교사의 경험과 인식 특수교육학연구, 2022, v.56 no.4 , 337-362
    KCI
  • [학술지논문] Review of AAC research on access to the general education curriculum for students with disabilities 교육정보미디어연구, 2022, v.28 no.2 , 293-318
    KCI
  • [학술지논문] Development and Implementation of An Online Teacher Learning Community for Teaching Students with Physical Disabilities in Inclusive Elementary Schools 지체.중복.건강장애연구, 2022, v.65 no.2 , 71-93
    Scopus
  • [학술지논문] 특수교사를 위한 세계시민교육 교사 역량 측정 도구 개발 특수교육논총, 2022, v.38 no.2 , 1-23
    KCI
  • [학술지논문] 특수교사의 세계시민교육 지도 경험과 인식에 관한 연구 교원교육, 2022, v.38 no.4 , 31-51
    KCI
  • [학술지논문] Review of Intervention Studies using Metaverse in Education 디지털콘텐츠학회논문지, 2022, v.23 no.8 , 1399-1412
    KCI
  • [학술지논문] Synthesis of Intervention Studies Using Virtual Reality for Students with Physical Disabilities 지체.중복.건강장애연구, 2022, v.65 no.4 , 95-121
    Scopus
  • [학술지논문] A Study on the Condition and Direction for the Improvement of the Curriculum of General Education 교양교육연구, 2021, v.15 no.4 , 251-263
    KCI
  • [학술지논문] 다문화가정 청소년의 문화적응스트레스가 학교적응에 미치는 영향: 사회적 지지와 자아탄력성의 직렬이중매개효과 교육문화연구, 2021, v.27 no.2 , 289-309
    KCI
  • [학술지논문] Being Independent: Exploring Experiences of Youth with Disabilities Participated in College-based Transition Program Preparing for Their Future 특수교육연구, 2021, v.28 no.2 , 174-205
    KCI
  • [학술지논문] 성인 발달장애인 대상 고용환경 중심의 시뮬레이션 게임 프로그램이 대인관계 및 사회적 문제해결에 미치는 영향 특수교육논총, 2021, v.37 no.4 , 1-25
    KCI
  • [학술지논문] 시각장애 대학생의 고등교육 참여와 성과 증진을 위한 지원의 실제 : 한국과 미국의 지원체계를 중심으로 교육문화연구, 2021, v.27 no.5 , 339-364
    KCI
  • [학술지논문] 자폐스펙트럼장애 아동 및 청소년의 자기점검 기술 향상을 위한 테크놀로지 활용 연구 분석 교육문화연구, 2021, v.27 no.6 , 451-475
    KCI
  • [학술지논문] 장애청소년의 성인기 전환을 위한 대학기반 전문직무 - 진로소양 연계 프로그램 개발연구 장애와 고용, 2021, v.31 no.1 , 107-135
    KCI
  • [학술지논문] Design and Application of Virtual Reality-based Inquiry Learning in Social Studies for Students with Physical Disabilities: Focusing on Academic Achievement and Learning Flow 교육정보미디어연구, 2021, v.27 no.3 , 1121-1144
    KCI
  • [학술지논문] Exploring the Post-pandemic Changes in Schools experienced by Teachers of the Deaf and Related Issues of Necessary Support 한국교육문제연구, 2021, v.39 no.1 , 159-184
    KCI
  • [학술지논문] Connecting School to the Community through Community Use and Multiple-Use of Special School Facilities 교육시설, 2021, v.28 no.5 , 3-5
    KCI
  • [학술지논문] Exploring Mothers’ Difficulties and Support Needs in Online Learning for Students with Severe and Multiple Disabilities during Pandemic Situation 지체.중복.건강장애연구, 2021, v.64 no.4 , 45-65
    Scopus
  • [학술지논문] Analysis of learning outcomes and learners’ experiences on flipped learning applied ‘Introduction to special education— course 지체.중복.건강장애연구, 2021, v.64 no.1 , 241-269
    Scopus
  • [학술지논문] 학급 차원의 기능기반 중재 팀 적용 연구 동향 및 프로그램 특성 고찰 행동분석ㆍ지원연구, 2021, v.8 no.1 , 89-114
    KCI
  • [저역서] The Palgrave Handbook of Positive Education Springer, 2021, 772
  • [지적재산권] 실시간 대화 표시 방법 및 시스템 Domestic : Patent , Application
Courses
  • 2024-1st

    • Self-Challenge Design I

    • Self-Challenge Design II

    • Self-Challenge Design III

    • Introduction of Special Education

    • Field Experiences in Special Education

      • Subject No 36959Class No 01
      • 1Year ( 1Credit , 1Hour) Tue 1~1 (EDU-)
    • Special Education Technology

      • Subject No G13129Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 4~5 (ECC-)
    • Special Education Technology

      • Subject No SP243Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 8~9 (EDU-)
  • 2023-2nd

  • 2023-1st

  • 2022-2nd

    • Special Education Technology

      • Subject No 34521Class No 01
      • 4Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 6~7 (EDU-)
    • Educational Practicum

    • Research Design and Statistical Analysis for Special Education 강의 계획서 상세보기

      • Subject No G13363Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 6~7 (EDU-)
  • 2022-1st

    • Education for Students with Learning Disabilities

      • Subject No 21850Class No 01
      • 2Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 4~5 (EDU-)
    • Education of Exceptional Children

      • Subject No 34951Class No 01
      • Year ( 2Credit , 2Hour) Mon 3~4 (EDU-A414)
    • Field Experiences in Special Education 강의 계획서 상세보기

      • Subject No 36959Class No 01
      • 1Year ( 1Credit , 1Hour) Mon 1~1 (EDU-A414)
    • Special Education Technology

      • Subject No G13129Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Thu 6~7 (-)
    • Special Education Technology

      • Subject No SP243Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 8~9 (-)
  • 2021-2nd

    • Special Education Technology

      • Subject No 34521Class No 01
      • 4Year ( 3Credit , 3Hour) Thu 6~7
    • Research Design and Statistical Analysis for Special Education 강의 계획서 상세보기

      • Subject No G13363Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 6~7
    • Experimental Design and Statistical Analysis 강의 계획서 상세보기

      • Subject No SP333Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 8~9 (EDU-)
  • 2021-1st

    • Education for Students with Learning Disabilities

      • Subject No 21850Class No 01
      • 2Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 7~7 , Fri 6~6
      • Language Changed
    • Education for Students with Severe and Multiple Disabilities 강의 계획서 상세보기

      • Subject No 35279Class No 01
      • 3Year ( 3Credit , 3Hour) Fri 3~4
Academic Background

The University of Kansas Ph.D.(Special Education)

The University of Kansas M.S.(Special Education)

Ewha Womans University 문학사(특수교육과)

Work Experience

인하대 2009-03-01 ~ 2021-02-28

Department Chair, Department of Special Education 2022-08-01 ~ 2023-01-31