EWHA, THE FUTURE WE CREATE

EWHA Portal

Ewha W.UEwha W.U

Open Search
Search
Open Mobile Menu

Ewha W.U

Search
nav bar
 
Ewha University

College of Education

Jung-Hyo Kim Professor Emeritus

프로필 이미지 없음
Prof. Jung Hyo Kim is teaching at the department of Elementary Education, Ewha Womans University and an expert in the field of elementary education, character and moral education, and Christian education.   She got her B.A. and M.A at Ewha, and she studied at the Univ. of  Ohio State University and earned her doctoral degree on curriculum at OSU. She has taken a position of the principal of Ewha Womans University Elementary school for 8 years(2006-2014). Now she is serving as the president of the Korean society for elementary educaion study and as a trustee member of ACSI Korea.  She has also a special interest of research on the areas of  Christian curriculum development and educational development cooperation and mission for developing countries. She has been published more than 50  articles and 10 books.  Her major publications are <What is the nature of elementary education? > and < Education from christian wordview>( Educational Science Press). 
Research Record
  • 초등학교 담임교사 상담활동 경험의 특징과 의미에 관한 연구 한국교원교육연구, 2023, v.40 no.3, 1-29
    KCI dColl.
  • 중국 초등학교 인공지능(AI) 교육과정과 교과서 분석 한국초등교육, 2021, v.32 no.3, 133-150
    KCI dColl.
  • 초등 도덕과 정보윤리 교육과정 및 교과서 변천 학습자중심교과교육연구, 2021, v.21 no.3, 661-690
    KCI dColl.
  • 학교 성교육 표준안에 근거한 2015 개정 초등 실과 ‘인간 발달과 가족’영역의 교과서별 성교육 내용 분석 한국실과교육학회지, 2021, v.34 no.2, 1-20
    KCI dColl.
  • 기독교 대안초등학교 학급의 공동체 특성에 대한 사례연구: 활동, 관계, 가치를 중심으로 기독교교육 논총, 2020, no.64, 445-477
    KCI dColl.
  • 중국 초등 도덕과 법치 교육과정 및 교과서 분석 초등도덕교육, 2020, no.69, 163-194
    KCI dColl.
  • 초등교육 시기 문화변용을 경험한 제3문화 아이들(Third Culture Kids: TCK)의 한국인 정체성 형성에 관한 연구 질적탐구, 2020, v.6 no.4, 225-266
    KCI dColl.
  • 기독교 초등학교의 미술교육과정 분석: 절기교육을 중심으로 기독교교육정보, 2018, v.59, 93~132
    KCI dColl.
  • 초등학생의 가정에서의 애완동물 기르기 경험에 관한 사례분석: 도덕과의 생명존중·자연애 교육 및 부모역할에 주는 시사점을 중심으로 학습자중심교과교육연구, 2018, v.18 no.11, 365~394
    KCI dColl.
  • 해외 한국계 기독교학교 교사들의 교육과정 참여 특성에 관한 연구: 케냐 희망초등학교를 중심으로 기독교교육 논총, 2018, v.56, 273~316
    KCI dColl.
  • 기독교 학교의 종교교과 교육과정 개선을 위한 기초 연구 : 교육과정 숙의를 통한 신조(Platform) 구축 기독교교육 논총, 2017, no. 52, 181~220
    KCI dColl.
  • 북한이탈청소년의 북한 소학교 경험에 관한 질적 연구 교육과학연구, 2017, v.48 no.4, 57~83
    KCI dColl.
  • 정서교육을 위한 초등도덕교육과정 탐색 초등도덕교육, 2017, v.58 no.1, 279~311
    KCI dColl.
  • 교육개발협력에 있어서 초등여아들의 교육개발 실태와 개선 방안 모색: 사하라이남 아프리카 지역을 중심으로 초등교육연구, 2016, v.29 no.2, 179~205
    KCI dColl.
  • 국제개발협력에서 기초교육 분야의 참여방안개선을 위한 탐색 교육과학연구, 2014, 제45권 4호, 155-185
    KCI dColl.
  • 초등도덕교과교육의 도덕적 정체성관련 요소 탐색- 3, 4학년 ‘도덕적 주체로서의 나’ 영역의 자기반성적 성찰을 중심으로 교과교육학연구, 2014, 제18권 4호, 1323-1346
    KCI dColl.
  • [학술지논문] 초등 도덕과 정보윤리 교육과정 및 교과서 변천 학습자중심교과교육연구, 2021, v.21 no.3 , 661-690
    KCI
  • [학술지논문] A Study on the Formation of Korean Identity of Third Culture Kids (TCKs) who Experienced Cultural Transformation during Elementary Education 질적탐구, 2020, v.6 no.4 , 225-266
    KCI
Courses
  • 2023-2nd

  • 2023-1st

    • Introduction to Elementary Education 강의 계획서 상세보기

      • Subject No 21566Class No 01
      • 1Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 4~5 (EDU-)
      • Major Requisite
    • Basic Theories of Religious and Moral Education in Elementary School 강의 계획서 상세보기

      • Subject No 35180Class No 01
      • 3Year ( 3Credit , 3Hour) Thu 4~5 (EDU-)
    • Curriculum Development Practicum of Christian Education

      • Subject No G12691Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 8~9 (EDU-A410)
    • Understanding of School Education on the Biblical Worldview

      • Subject No ED225Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Thu 8~9 (EDU-)
  • 2022-2nd

    • Teaching Methods of Religious and Moral Education in Elementary Education

      • Subject No 35181Class No 01
      • 3Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 4~5 (EDU-)
    • Studies in Moral and Social Development in Childhood

      • Subject No G12493Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 8~9 (EDU-A406)
    • Education and Mission

      • Subject No ED226Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Fri 8~9 (EDU-)
  • 2022-1st

    • First-Year Seminar

      • Subject No 10857Class No 07
      • 1Year ( 1Credit Tue 7~7 (EDU-A408)
    • Introduction to Elementary Education

      • Subject No 21566Class No 01
      • 1Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 4~5 (EDU-)
      • Major Requisite
    • Seminar on Character Education

      • Subject No G12672Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 8~9 (-)
    • Understanding of School Education on the Biblical Worldview

      • Subject No ED225Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Fri 8~9 (-)
  • 2021-2nd

    • Teaching Methods of Religious and Moral Education in Elementary Education

      • Subject No 35181Class No 01
      • 3Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 4~5 (EDU-A406)
    • Seminar on Biblical Childhood Education

      • Subject No G12524Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 8~9 (EDU-A408)
Academic Background

The Ohio State University Ph.D.(교육과정학)

Ewha Womans University 교육학석사(교육학)

Ewha Womans University 문학사(교육학)