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Ewha University

College of Social Sciences

Eunice Eunsil Kim Associate Professor

Department of Psychology

Eunice Eun-Sil Kim(김은실) 프로필 사진
김은실 교수는 심리학전공 교수로 소비자 및 광고심리학 분야를 담당하고 있다. 미국 텍사스 오스틴 대학교에서 광고학으로 박사학위를 받았으며, 디지털 미디어 환경에서의 소비자 심리/행동과 마케팅 커뮤니케이션에 관심을 두고 있다. 미국 플로리다 대학교에서 광고학과 조교수를 역임했으며 미국광고학회 (American Academy of Advertising)에서 2017년 'Mary Alice Shaver Promising Professor Award', 2015년 'Research Fellowship Award'를 수상하였다.  

Dr. Eun Sil (Eunice) Kim, Ph.D. is an associate professor in the Department of Psychology. Her research focuses on consumer and advertising psychology, marketing and persuasive communications in digital media environments, and self-presentation on social media. She is interested in applying theories and concepts from psychology and communication literature to current digital persuasive communications contexts.

Prior to joining Ewha, Dr. Kim worked as an assistant professor with a joint position with the Department of Advertising and the Department of Public Relations at the University of Florida. She has worked in consumer research and account planning at several advertising agencies and worked as a social media communication consultant. She has awarded the 2017 Mary Alice Shaver Promising Professor Award and the 2015 Research Fellowship Award from American Academy of Advertising.
  • Associate Vice President for International Affairs(International Exchange Affairs)
  • Ewha-POSCO Building (Social Sciences) #416
  • 02-3277-3027
Research Record
  • Influencers with #NoFilter: How micro-celebrities use self-branding practices on Instagram Computers in Human Behavior, 2023, v.148, 107892
    SSCI Scopus dColl.
  • The mood effect: How mood, disclosure language and ad skepticism influence the effectiveness of native advertising Journal of Consumer Behaviour, 2023, v.22 no.5, 1296-1308
    SSCI Scopus dColl.
  • 인지부하, 인플루언서의 내러티브, 광고 공시가 인플루언서 후원 콘텐츠 광고 효과에 미치는 영향 사회과학연구논총, 2023, v.39 no.1, 91-121
    KCI dColl.
  • 피드백 및 회상이 친환경 소비 의도와 광고 메시지 태도에 미치는 영향: 지각된 자기 완성의 매개효과를 중심으로 한국심리학회지: 소비자·광고, 2023, v.24 no.2, 167-194
    KCI dColl.
  • [학술지논문] The Effects of Hispanics’ Social TV Participation on Ethnic Identifications The International Journal of Internet, Broadcasting and Communication, 2023, v.15 no.1 , 243-253
    KCI
  • [학술지논문] The Effects of Influencer Types and Sponsorship Disclosure in Instagram Sponsored Posts Journal of Current Issues and Research in Advertising, 2023, v.44 no.2 , 193-211
    Scopus
  • [학술지논문] 인지부하, 인플루언서의 내러티브, 광고 공시가 인플루언서 후원 콘텐츠 광고 효과에 미치는 영향 사회과학연구논총, 2023, v.39 no.1 , 91-121
    KCI
  • 가상 인플루언서의 상호작용성과 스폰서 유형이 광고 효과에 미치는 영향 : 진정성의 매개효과를 중심으로 한국광고홍보학보, 2022, v.24 no.2, 5-42
    KCI dColl.
  • 선물하기(gift-giving) 행동이 소비자의 정체성 위협에 미치는 영향에 대한 연구: 미국 소비자를 중심으로 한국심리학회지: 소비자·광고, 2022, v.23 no.2, 153-171
    KCI dColl.
  • 인스타그램 스토리의 지각된 일시성이 사용자의 자기개방 의도에 미치는 영향 한국심리학회지: 소비자·광고, 2022, v.23 no.3, 257-288
    KCI dColl.
  • 자아 고갈과 사회적 지지가 SNS 기부 캠페인 참여 의도에 미치는 영향: 자기효능감을 통한 사회적 지지의 매개된 조절효과를 중심으로 사회과학연구논총, 2022, v.38 no.1, 33-64
    KCI dColl.
  • Predicting Consumer Avoidance of Native Advertising on Social Networking Sites: A Survey of Facebook Users Journal of Promotion Management, 2021, v.27 no.1, 1-26
    Scopus dColl.
  • Understanding Motivations and Engagement Outcomes of Social Media Television Coviewing The International Journal of Advanced Smart Convergence, 2021, v.10 no.4, 1-13
    KCI dColl.
  • 광고 길이와 시간적 확실성, 광고 선택이 인스트림 광고 효과에 미치는 영향 한국심리학회지: 소비자·광고, 2021, v.22 no.1, 81-110
    KCI dColl.
  • 시간압박, 조절초점, 인지적 종결욕구가 광고태도와 구매의도에 미치는 영향: 시간한정 메시지를 중심으로 한국심리학회지: 소비자·광고, 2021, v.22 no.2, 179-206
    KCI dColl.
  • Activating persuasion knowledge in native advertising: the influence of cognitive load and disclosure language INTERNATIONAL JOURNAL OF ADVERTISING, 2020, v.39 no.1, 74-93
    SSCI Scopus dColl.
  • How age-morphed images make Me feel: The role of emotional responses in building support for seniors COMPUTERS IN HUMAN BEHAVIOR, 2020, v.107, UNSP 106263
    SSCI Scopus dColl.
  • Influencer marketing on Instagram: How sponsorship disclosure, influencer credibility, and brand credibility impact the effectiveness of Instagram promotional post [照片墙网红营销:公开赞助, 网红信誉以及品牌可信度如何影响照片墙促销效果] Journal of Global Fashion Marketing, 2020, v.11 no.3, 232-249
    Scopus KCI dColl.
  • Social break up: Why consumers hide and unlike brands on Facebook International Journal of Internet Marketing and Advertising, 2020, v.14 no.3, 299-317
    Scopus dColl.
  • Understanding Consumer Intention to Share Native Advertising and Brand Information on Social Media: A Focus on Consumer Socialization 한국심리학회지: 소비자·광고, 2020, v.21 no.1, 55-77
    KCI dColl.
  • Why We #Hashtag: Motivations Associated with Posting Brand Hashtags on Social Media The International Journal of Advanced Smart Convergence, 2020, v.9 no.3, 272-283
    KCI dColl.
  • 소비자 인지부하, 광고-동영상 콘텐츠 맥락 일치성과 광고 위치가 온라인 광고효과에 미치는 영향 한국심리학회지: 소비자·광고, 2020, v.21 no.3, 471-499
    KCI dColl.
  • 인스타그램 마이크로 인플루언서-팔로워 간의 상호작용성이 스폰서십 공시 효과에 미치는 영향: 지각된 진정성과 동일시의 매개효과를 중심으로 한국심리학회지: 소비자·광고, 2020, v.21 no.4, 603-631
    KCI dColl.
  • #Me and brands: understanding brand-selfie posters on social media INTERNATIONAL JOURNAL OF ADVERTISING, 2018, v.37 no.1, 14-28
    SSCI Scopus dColl.
  • [학술지논문] Influencers with #NoFilter: How micro-celebrities use self-branding practices on Instagram COMPUTERS IN HUMAN BEHAVIOR, 2023, v.148 no.107892 , 1-8
    SSCI
  • [학술지논문] The mood effect: How mood, disclosure language and ad skepticism influence the effectiveness of native advertising JOURNAL OF CONSUMER BEHAVIOUR, 2023, v.22 no.5 , 1296-1308
    SSCI
  • [학술지논문] Effects of Feedback and Recall on Pro-environmental Consumption Intention and Advertising Attitudes: The Mediating Role of the Perceived Self-completion 한국심리학회지: 소비자·광고, 2023, v.24 no.2 , 167-194
    KCI
  • [학술지논문] How Perceived Interactivity between Virtual Influencers and Their Followers and Advertising Type Impacts the Advertising Effectiveness : Mediating Role of Authenticity 한국광고홍보학보, 2022, v.24 no.2 , 5-42
    KCI
  • [학술지논문] 선물하기(gift-giving) 행동이 소비자의 정체성 위협에 미치는 영향에 대한 연구: 미국 소비자를 중심으로 한국심리학회지: 소비자·광고, 2022, v.23 no.2 , 153-171
    KCI
  • [학술지논문] 인스타그램 스토리의 지각된 일시성이 사용자의 자기개방 의도에 미치는 영향 한국심리학회지: 소비자·광고, 2022, v.23 no.3 , 257-288
    KCI
  • [학술지논문] 자아 고갈과 사회적 지지가 SNS 기부 캠페인 참여 의도에 미치는 영향: 자기효능감을 통한 사회적 지지의 매개된 조절효과를 중심으로 사회과학연구논총, 2022, v.38 no.1 , 33-64
    KCI
  • [학술지논문] Predicting Consumer Avoidance of Native Advertising on Social Networking Sites: A Survey of Facebook Users Journal of Promotion Management, 2021, v.27 no.1 , 1-26
    Scopus
  • [학술지논문] Understanding Motivations and Engagement Outcomes of Social Media Television Coviewing The International Journal of Advanced Smart Convergence, 2021, v.10 no.4 , 1-13
    KCI
  • [학술지논문] 광고 길이와 시간적 확실성, 광고 선택이 인스트림 광고 효과에 미치는 영향 한국심리학회지: 소비자·광고, 2021, v.22 no.1 , 81-110
    KCI
  • [학술지논문] Effects of Time Pressure, Regulatory Focus, and Need for Cognitive Closure on Attitude towards and Purchase Intention for an Time-limited Ad 한국심리학회지: 소비자·광고, 2021, v.22 no.2 , 179-206
    KCI
  • [학술지논문] Activating persuasion knowledge in native advertising: the influence of cognitive load and disclosure language INTERNATIONAL JOURNAL OF ADVERTISING, 2020, v.39 no.1 , 74-93
    SSCI
  • [학술지논문] How age-morphed images make Me feel: The role of emotional responses in building support for seniors COMPUTERS IN HUMAN BEHAVIOR, 2020, v.107 no.0 , 106263-106263
    SSCI
  • [학술지논문] Influencer marketing on Instagram: How sponsorship disclosure, influencer credibility, and brand credibility impact the effectiveness of Instagram promotional post Journal of Global Fashion Marketing, 2020, v.11 no.3 , 232-249
    Scopus
  • [학술지논문] Social break up: Why consumers hide and unlike brands on Facebook International Journal of Internet Marketing and Advertising, 2020, v.14 no.3 , 299-317
    Scopus
  • [학술지논문] 소셜미디어 상에서의 네이티브 광고 공유 및 브랜드 추천 의도에 대한 연구: 소비자 사회화 변인을 중심으로 한국심리학회지: 소비자·광고, 2020, v.21 no.1 , 55-77
    KCI
  • [학술지논문] Why We #Hashtag: Motivations Associated with Posting Brand Hashtags on Social Media The International Journal of Advanced Smart Convergence, 2020, v.9 no.3 , 272-283
    KCI
  • [학술지논문] 소비자 인지부하, 광고-동영상 콘텐츠 맥락 일치성과 광고 위치가 온라인 광고효과에 미치는 영향 한국심리학회지: 소비자·광고, 2020, v.21 no.3 , 471-499
    KCI
  • [학술지논문] 인스타그램 마이크로 인플루언서-팔로워 간의 상호작용성이 스폰서십 공시 효과에 미치는 영향: 지각된 진정성과 동일시의 매개효과를 중심으로 한국심리학회지: 소비자·광고, 2020, v.21 no.4 , 603-631
    KCI
  • [학술지논문] The Role of Consumer Affect on Visual Social Networking Sites: How Consumers Build Brand Relationships JOURNAL OF CURRENT ISSUES AND RESEARCH IN ADVERTISING, 2018, v.39 no.2 , 178-191
    Scopus
  • [학술지논문] #Me and brands: Understanding brand-selfie posters on social media INTERNATIONAL JOURNAL OF ADVERTISING, 2017, v.37 no.1 , 14-28
    SSCI
  • [학술지논문] Metaphor as Visual Thinking in Advertising and Its Effects: Focus on Brand Familiarity and Product Involvement JOURNAL OF PROMOTION MANAGEMENT, 2017, v.23 no.5 , 654-672
    Scopus
  • [학술발표] 가상 인플루언서의 상호작용성, 스폰서 유형이 광고 효과에 미치는 영향: 진정성의 매개효과를 중심으로 한국소비자광고심리학회 춘계학술대회, 대한민국, 2022-04-01 지속가능한 소비와 생산 , 2022
  • [학술발표] 선물하기(gift-giving)와 관계규범이 정체성 위협에 미치는 영향 한국소비자광고심리학회 춘계학술대회, 대한민국, 2022-04-01 지속가능한 소비와 생산 , 2022
  • [학술발표] 인간 vs. AI인플루언서 유형과 사회적 거리감과의 관계에 대한 연구 한국소비자광고심리학회 춘계학술대회, 대한민국, 2022-04-01 지속가능한 소비와 생산 , 2022
  • [학술발표] 인스타그램 스토리의 지각된 일시성이 사용자의 SNS 자기제시 의도에 미치는 영향 한국소비자광고심리학회 하계 대학원생 세미나 , 대한민국, 2022-07-06 한국소비자광고심리학회 하계 대학원생 세미나 , 2022
  • [학술발표] 자아 고갈, 사회적 지지, 자기통제 성향이 SNS 기부 캠페인 참여의도 및 구전의도에 미치는 영향 한국소비자광고심리학회 춘계학술대회, 대한민국, 2022-04-01 지속가능한 소비와 생산 , 2022
  • [학술발표] 참여형 친환경 캠페인의 참여노력과 심적 시뮬레이션이 캠페인 태도와 참여의도에 미치는 영향 한국소비자광고심리학회 하계 대학원생 세미나, 대한민국, 2022-07-06 한국소비자광고심리학회 하계 대학원생 세미나, 2022
  • [학술발표] 시간압박, 조절초점, 인지적 종결욕구가 광고태도와 구매의도에 미치는 영향: 시간한정 메시지를 중심으로. 2021년 소비자학회 춘계 학술대회 , 대한민국, 2021-04-24 2021년 소비자학회 춘계 학술대회 , 2021
  • [학술발표] 인스타그램 스토리 vs. 피드: 시간적 속성과 청중이 자기 제시 전략에 미치는 영향 한국심리학회연차학술대회 , 대한민국, 2021-08-20 한국사회의 심리적통증 , 2021
  • [학술발표] 인플루언서 브랜드 셀피와 지각된 유사성이 자기 참고 및 광고 효과에 미치는 영향 한국심리학회연차학술대회 , 대한민국, 2021-08-20 한국사회의 심리적통증 , 2021
  • [학술발표] 지각된 유사성과 부러움: 지각된 유사성은 두 가지 부러움과 어떻게 관련있을까? 한국심리학회연차학술대회 , 대한민국, 2021-08-20 한국사회의 심리적통증 , 2021
  • [학술발표] This sponsored post is based on my honest opinions”: The effect of Instagram sponsorship disclosure and influencer type on consumer responses. The 2019 Conference of the International Communication Association, 호주, 2020-05-21 International Communication Association, 2020
  • [학술발표] Who shared on the ad on Facebook?: An investigation of social distance effects on SNSs The 2019 Conference of the International Communication Association, 호주, 2020-05-21 International Communication Association, 2020
  • [학술발표] “I’m cold but feeling warm”: Effect of cold temperature on evaluations of ad message. The 2020 Association for Consumer Research Conference, 프랑스, 2020-10-01 Association for Consumer Research, 2020
  • [학술발표] 소비자가 경험하는 온도가 광고 메시지 평가에 미치는 영향 2020 한국심리학회 온라인 연차학술대회 , 대한민국, 2020-08-21 한국심리학회 , 2020
  • [학술발표] 인스타그램 마이크로 인플루언서-팔로워 간의 상호작용성과 스폰서십 공시가 인스타그램 광고 효과성에 미치는 영향 2020 한국심리학회 온라인 연차학술대회 , 대한민국, 2020-08-21 한국심리학회 , 2020
  • [학술발표] Examining how a plus-size model in advertising generates purchase intention: A perspective from consumption visions The 2019 American Academy of Advertising Conference, 미국, 2019-03-30 The 2019 American Academy of Advertising Conference, 2019
  • [학술발표] How ad location and following brands on social networking sites affect users’ evaluation of ads The 2019 International Conference on Research in Advertising, 오스트리아, 2019-06-28 The 2019 International Conference on Research in Advertising, 2019
  • [학술발표] How age-morphed images make me feel: The role of emotional responses in building support for the elderly among Millennials and Generation Xers The 2019 Conference of the Association for Education in Journalism and Mass Communication, 미국, 2019-08-08 The 2019 Conference of the Association for Education in Journalism and Mass Communication, 2019
  • [학술발표] Positive mood obscures, negative mood alerts: The Interplay between mood and disclosure language on the effectiveness of native advertising The 2019 American Academy of Advertising Conference, 미국, 2019-03-30 The 2019 American Academy of Advertising Conference, 2019
  • [학술발표] The effect of influencers and sponsorship disclosure on Instagram The 2019 American Academy of Advertising Conference, 미국, 2019-03-30 The 2019 American Academy of Advertising Conference, 2019
  • [학술발표] The Effect of Consumer Involvement on Advertising Effectiveness of Instagram’s Shoppable Tag 2019년 한국심리학회 연차학술대회 , 대한민국, 2019-08-23 한국심리학회 학술대회 자료집 , 2019, 295-295
  • [학술발표] 인스타그램 Shoppable Tag가 소비자 태도와 구전 및 구매의도에 미치는 영향: 소비자 관여도를 중심으로 2019년 소비자분야 통합학술대회 , 대한민국, 2019-10-18 2019년 소비자분야 통합학술대회 , 2019
  • [학술발표] The Effects of Micro-Influencer Type and Sponsorship Disclosure on Consumer Responses to Instagram Sponsored Posts 2019년 한국심리학회 연차학술대회 , 대한민국, 2019-08-23 2019년 한국심리학회 학술대회 자료집 , 2019, 304-304
  • [학술발표] 인스타그램 인플루언서의 종류와 스폰서십 광고 공시의 형태가 소비자 설득지식, 정보원 신뢰성과 지각된 이타성에 미치는 영향 2019년 소비자분야 통합학술대회 , 대한민국, 2019-10-18 2019년 소비자분야 통합학술대회 , 2019
  • [학술발표] 페이스북에서 메시지 소구 유형의 효과 연구: 사회적 거리 차이를 중심으로 2019 소비자분야 통합학술대회 , 대한민국, 2019-10-18 2019 소비자분야 통합학술대회, 2019
  • [학술발표] Influencer marketing on Instagram: The effects of sponsorship disclosure, source credibility, and brand credibility The 2018 Conference of the Association for Education in Journalism and Mass Communication, 미국, 2018-08-08 The 2018 Conference of the Association for Education in Journalism and Mass Communication, 2018
Courses
  • 2024-1st

    • First-Year Seminar

    • Advertising Psychology

  • 2023-2nd

    • Consumer Psychology

  • 2023-1st

    • Consumer Psychology in Cyberspace

      • Subject No G13250Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Thu 5~6 (POSCO351)
  • 2022-2nd

    • Consumer Psychology

    • Studies of Advertising Effect

      • Subject No G11462Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 4~5 (POSCO-459)
  • 2022-1st

    • First-Year Seminar

    • Advertising Psychology

      • Subject No 34517Class No 01
      • 4Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 5~5 , Thu 6~6
    • Advertising Psychology

      • Subject No G11386Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 2~3 (-)
  • 2021-2nd

    • Consumer Psychology

      • Subject No 32959Class No 02
      • 3Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 2~2 , Thu 3~3
    • Seminar in Consumer and Advertising Psychology

      • Subject No G13122Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 4~5
  • 2021-1st

    • HOKMA Seminar

    • Exploring the Social Sciences

      • Subject No 11304Class No 01
      • 1Year ( 3Credit , 3Hour) Fri 3~4
    • Advertising Psychology

      • Subject No 34517Class No 01
      • 4Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 5~5 , Wed 4~4
    • Consumer Psychology in Cyberspace

      • Subject No G13250Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Mon 2~3 (POSCO354)
Academic Background

The University of Texas at Austin Ph.D.(Advertising)

Work Experience

University of Florida 2014-08-19 ~ 2018-02-28

Associate Vice President for International Affairs(International Exchange Affairs) 2023-01-01 ~ 2024-07-31

University of Florida 2014-09-01 ~ 2018-05-15