EWHA, THE FUTURE WE CREATE

EWHA Portal

Ewha W.UEwha W.U

Open Search
Search
Open Mobile Menu

Ewha W.U

Search
nav bar
 
Ewha University

College of Education

Min Kyeong Kim Professor

Department of Elementary Education

김민경 프로필 사진

				
  • Education Building B #569
  • 02-3277-3552
  • Office hours
    • 수 2시-5시
  • Research Interests
Research Record
  • [학술지논문] Using natural language processing to analyze elementary teachers’ mathematical pedagogical content knowledge in online community of practice Contemporary Educational Technology, 2023, v.15 no.3 , 438-438
    Scopus
  • [학술지논문] 데이터 리터러시 관점에서 초등 수학과 성취기준 및 교과서 문제의 비구조성(ill-structured) 비교분석: 한국, 미국, 일본, 인도를 중심으로 학습자중심교과교육연구, 2023, v.23 no.9 , 209-229
    KCI
  • 다양한 분수 모델에 대한 초등학생의 수감각 및 연산능력에 관한 연구: 영역 모델 및 수직선 모델을 중심으로 수학교육학연구, 2023, v.33 no.1, 173-194
    KCI dColl.
  • 탐구형 소프트웨어를 활용한 합동과 대칭 수업에서 나타나는 초등학생의 귀납적 추론과 시각화에 관한 연구 수학교육 논문집, 2023, v.37 no.2, 299-327
    KCI dColl.
  • A Case Study of Children’s Interaction Types and Learning Motivation in Small Group Project-Based Learning Activities in a Mathematics Classroom Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 2021, v.17 no.12, Article number em2051
    Scopus dColl.
  • 예 만들기 활동 수업에서 나타나는 초등학생의 수학적 추상화 및 수학적 의사소통에 관한 연구: 5학년 도형 영역을 중심으로 학습자중심교과교육연구, 2021, v.21 no.22, 105-127
    KCI dColl.
  • 초등학생들의 비구조화된 문제 해결 과정에서 나타나는 공간 추론 능력과 문제 해결 능력 수학교육, 2021, v.60 no.2, 133-157
    KCI dColl.
  • 프로젝트 기반 학습(Project-Based Learning)에서 나타난 초등학생의 통계적 문제 해결 및 논의 내용 분석 학습자중심교과교육연구, 2021, v.21 no.13, 699-715
    KCI dColl.
  • Developing children’s computational thinking through physical computing lessons International Electronic Journal of Elementary Education, 2020, v.13 no.2, 183-198
    Scopus dColl.
  • Investigating elementary students' problem solving and teacher scaffolding in solving an Ill-structured problem International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 2020, v.8 no.4, 274-289
    Scopus dColl.
  • 각과 각도에 대한 초등학교 4학년 학생의 이해 및 오개념 분석 학교수학, 2020, v.22 no.2 , 183-203
    KCI dColl.
  • 체화된 인지 관점의 수학 중심 융합 수업에서 나타난 초등학생의 집단창의성 발현에 관한 연구 학습자중심교과교육연구, 2020, v. 20 no. 11, 1257-1287
    KCI dColl.
  • Analysis of elementary school teachers' perceptions of mathematics-focused STEAM education in Korea Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 2019, v.15 no.9, 1-13
    Scopus dColl.
  • 초등 수학 영재 학생의 개방형 문제 생성 능력과 메타인지에 관한 연구 영재와 영재교육, 2019, v.17 no.4, 5-30
    KCI dColl.
  • 피지컬 컴퓨팅 수업에서 나타난 초등학생의 컴퓨팅 실천(Computational Practices)에 관한 연구 컴퓨터교육학회 논문지, 2019, v.22 no.3, 1-13
    KCI dColl.
  • 3D프린팅을 활용한 프로젝트 기반 융합수업의설계 및 적용 초등교육연구, 2018, v.31 no.4, 23~48
    KCI dColl.
  • 수학일지 쓰기 활동이 초등학생의 수학적 성향과 수학적 의사소통 수준에미치는 영향: 3학년 수와연산 영역을 중심으로 수학교육, 2018, v.57 no.3, 247~270
    KCI dColl.
  • 체화된 인지 관점에서 초등영재의융합적 소양 및 문제해결에 관한 연구: Goldberg 장치에서 각도 개념을 중심으로 학습자중심교과교육연구, 2018, v.18 no.19, 403~432
    KCI dColl.
  • 체화된 인지와 창의·융합적 관점에서의 수학 수업의 교육적 의의 탐색 학습자중심교과교육연구, 2017, v.17 no.9, 247~271
    KCI dColl.
  • 초등학생들의 다양한 어림 전략을 통한 길이 어림 분석 초등수학교육, 2017, v.20 no.1, 1-18
    KCI dColl.
  • CBAM(Concerns-Based Adoption Model)에 기초한 스토리텔링 수학교육에대한 초등교사의 관심도, 실행 수준, 실행 형태 및 관계 연구 수학교육, 2016, v.55 no.4, 417
    KCI dColl.
  • Creativity of gifted students in an integrated math-science instruction Thinking Skills and Creativity, 2016, v.19, 38-48
    SSCI Scopus dColl.
  • Mathematical Abstraction in the Solving of Ill-Structured Problems by Elementary School Students in Korea EURASIA JOURNAL OF MATHEMATICS SCIENCE AND TECHNOLOGY EDUCATION, 2016, v.12 no.2, 267-281
    SSCI Scopus dColl.
  • Pre-Service Elementary Teachers' Motivation and Ill-Structured Problem Solving in Korea EURASIA JOURNAL OF MATHEMATICS SCIENCE AND TECHNOLOGY EDUCATION, 2016, v.12 no.6, 1569-1587
    SSCI Scopus dColl.
  • Sociomathematical norms and the teacher's mathematical belief: A case study from a Korean in-service elementary teacher Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 2016, v.12 no.10, 2733-2751
    SSCI Scopus dColl.
  • 비(非)구조화된 수학문제의 해결에서교사의 스캐폴딩 제공에 따른 학생 간 상호작용 초등교육연구, 2016, v.29 no.4, 227
    KCI dColl.
  • 수학에 대한 태도 및 진로인식 함양을 위한 프로젝트기반 수학수업 설계 및 적용 한국학교수학회논문집, 2016, v.19 no.4, 329
    KCI dColl.
  • 초등 수학 영재를 위한 Renzulli의 삼부심화모델 도입개방형 수학 문제 만들기 프로그램 개발 및 적용 수학교육, 2016, v.55 no.2, 209~232
    KCI dColl.
  • 초등학생의 수학적 모델링 적용과정에서 나타나는의사소통에 관한 연구 : 5학년 수와 연산을 중심으로 수학교육, 2016, v.55 no.1, 41-71
    KCI dColl.
  • 초등학생의 창의ㆍ융합적 사고 및 문제해결력에 관한 연구 -초등 수학 비(非)구조화된 문제를 중심으로 학교수학, 2016, v.18 no.3, 541~569
    KCI dColl.
  • Design and Implementation of Integrated Instruction of Mathematics and Science in Korea EURASIA JOURNAL OF MATHEMATICS SCIENCE AND TECHNOLOGY EDUCATION, 2015, v.11 no.1, 3-14
    SSCI Scopus dColl.
  • The Study of Constructed-Response Assessment of Elementary Mathematics Education in Korea EURASIA JOURNAL OF MATHEMATICS SCIENCE AND TECHNOLOGY EDUCATION, 2015, v.11 no.2, 299-311
    SSCI Scopus dColl.
  • 다양한 표상활동 중심 분수학습이 분수의 이해 및수학적 태도에 미치는 효과 수학교육 논문집, 2015, v.29 no.2, 215-239
    KCI dColl.
  • 서술형 평가 문항에서 나타나는 초등학생의 분수 연산 능력과오류 유형과의 관계 한국학교수학회논문집, 2014, 제17권 3호, 409-435
    KCI dColl.
  • 수학과 서술형 평가에 대한 초․중학교 교사 간의인식, 실행 및 기대효과에 대한 비교 연구 수학교육, 2014, 제53권 1호, 131-146
    KCI dColl.
  • 초등 수학 영재 프로그램 평가 - ­서울시 A 교육청 평가 사례를 중심으로­ 한국초등수학교육학회지, 2014, 제18권 1호, 149-168
    KCI dColl.
  • 초등수학에서의 비구조화된 문제해결 모형 설계, 적용 및 그 교육적 의미 한국초등수학교육학회지, 2014, 제18권 2호, 189-209
    KCI dColl.
  • 초등학교 수학교실에서 형성되는 규범에 관한 연구 한국학교수학회논문집, 2014, 제17권 2호, 207-234
    KCI dColl.
  • 초등학생의 학습 스타일에 따른 비(非)구조화된 수학문제에서의 문제해결전략 및 정당화 유형 분석 학습자중심교과교육연구, 2014, 제14권 7호, 127-148
    KCI dColl.
  • The influence of implemented curriculum variable on TIMSS 2007 Mathematics assessment 교육과정연구, 2013, 제31권 1호, 187-208
    KCI dColl.
  • [학술지논문] 다양한 분수 모델에 대한 초등학생의 수감각 및 연산능력에 관한 연구: 영역 모델 및 수직선 모델을 중심으로 수학교육학연구, 2023, v.33 no.1 , 173-194
    KCI
  • [저역서] 수학 5-1 동아출판, 2023, 157
  • [저역서] 수학 5-2 동아출판, 2023, 163
  • [저역서] 수학 6-1 동아출판, 2023, 157
  • [저역서] 수학 6-2 동아출판, 2023, 155
  • [저역서] 인공지능시대의 정보교육론 교육과학사, 2023, 378
  • [저역서] 수학 3-1 동아출판, 2022, 153
  • [저역서] 수학 3-2 동아출판, 2022, 159
  • [저역서] 수학 4-1 동아출판, 2022, 155
  • [저역서] 수학 4-2 동아출판, 2022, 163
  • [저역서] 초등교사를 위한 수학 예술 과학 융합 수업 모음집 III 경문사, 2021, 172
  • [저역서] 체화된 앎 실현을 위한 창의·융합 수학 수업의 개발과 실천적 탐구 경문사, 2020, 218
Courses
  • 2024-1st

    • First-Year Seminar

    • Basic Theories of Elementary Mathematics

      • Subject No 21576Class No 01
      • 3Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 4~5 (EDU-)
    • Teaching and Learning in Elementary Mathematics

      • Subject No G18821Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 8~9 (EDU-)
      • Classroom Changed
  • 2023-2nd

    • Teaching Methods of Elementary Mathematics 강의 계획서 상세보기

      • Subject No 21575Class No 01
      • 3Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 2~3 (EDU-)
    • Studies on Number Sense and Operations in Childhood

      • Subject No G12521Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 8~9 (EDU-)
    • Seminars on Current Issues in Elementary Schools Mathematics

      • Subject No EE251Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 8~9 (EDU-)
  • 2022-2nd

    • Teaching Methods of Elementary Mathematics

      • Subject No 21575Class No 01
      • 3Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 2~3 (EDU-)
    • Studies on Mathematical Connections

      • Subject No G12692Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Thu 8~9 (EDU-)
  • 2022-1st

    • First-Year Seminar

      • Subject No 10857Class No 08
      • 1Year ( 1Credit Tue 7~7 (EDU-)
    • Basic Theories of Elementary Mathematics

      • Subject No 21576Class No 01
      • 3Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 2~3 (EDU-)
    • Studies on Elementary Mathematics Education

      • Subject No G12500Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Thu 8~9 (-)
    • Teaching Elementary Mathematics and Gifted Education

      • Subject No EE207Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 8~9 (EDU-)
  • 2021-2nd

    • Teaching Methods of Elementary Mathematics

      • Subject No 21575Class No 01
      • 3Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 2~3 (EDU-)
    • Studies on Elementary Mathematics Education and Problem Solving

      • Subject No G12687Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 8~9 (EDU-)
  • 2021-1st

    • First-Year Seminar

      • Subject No 10857Class No 10
      • 1Year ( 1Credit Tue 7~7 (EDU-A102)
    • Basic Theories of Elementary Mathematics

      • Subject No 21576Class No 01
      • 3Year ( 3Credit , 3Hour) Tue 2~3 (EDU-)
    • Studies on Mathematical Connections

      • Subject No G12692Class No 01
      • Year ( 3Credit , 3Hour) Wed 8~9 (EDU-A414)
Academic Background

Iowa State University Ph.D.(Curriculum & Instruction)

Ewha Womans University 교육학석사(수학교육)

Ewha Womans University 이학사(수학)

Work Experience

Principal, Ewha University Elementary School 2014-10-08 ~ 2018-08-31

Principal, Ewha University Elementary School 2014-09-01 ~ 2014-10-07

Department Chair, Gifted Education 2012-02-01 ~ 2014-01-31

Department Chair, Department of Elementary Education 2009-02-01 ~ 2011-01-31

Department Chair, Department of Elementary Education 2005-02-01 ~ 2007-01-31