EWHA, THE FUTURE WE CREATE

EWHA Portal

Ewha W.UEwha W.U

Open Search
Search
Open Mobile Menu

Ewha W.U

Search
nav bar
 
Ewha University

College of Education

Kyu Yon Lim Professor

Department of Educational Technology

임규연 프로필 사진
Kyu Yon LIM is a professor in the Department of Educational Technology at Ewha Womans University. Her recent research is in the areas of technology-enhanced learning, collaborative learning and co-regulation, and learning experience design (LXD). She has published 50 + articles in international and Korean journals. She has been engaged in a variety of research projects funded by the National Research Foundation of Korea. In March 2014, she was honored to receive the Distinguished Teaching Award from Ewha Womans University for her teaching excellence. She received her Ph.D. from the Pennsylvania State University in 2008. Before Penn State, she worked for the Samsung HRD center and CREDU for 5 years as an instructional designer and learning consultant.
Research Record
  • CSCL에서 다중양식(multimodal) 데이터 활용 연구 동향:토픽모델링과 의미연결망 분석을 중심으로 교육정보미디어연구, 2023, v.29 no.4, 1183-1212
    KCI dColl.
  • 국내외 협력학습분석학(Collaboarative Learning Analytics) 연구 동향에 대한 체계적 문헌고찰 교육공학연구, 2023, v.39 no.4, 1081-1121
    KCI dColl.
  • 대학 온라인 학습에서 LMS 로그데이터를 활용한 자기조절학습 예측 요인 탐색: 학습 시간 관리를 중심으로 교육정보미디어연구, 2023, v.29 no.2, 485-510
    KCI dColl.
  • 생성형 AI와 함께하는 미래교육: 기계에서 협력 파트너로 교육공학연구, 2023, v.39 no.4, 1449-1478
    KCI dColl.
  • 자동화된 피드백에 대한 체계적 문헌 고찰: 2013-2022년 국내 연구를 중심으로 교육정보미디어연구, 2023, v.29 no.2, 511-540
    KCI dColl.
  • 테크놀로지 기반 자기조절 지원의 효과에 대한 메타분석 교육방법연구, 2023, v.35 no.2, 295-328
    KCI dColl.
  • 프로그래밍 문제해결 과정 지원도구에 대한 학습자 인식 탐색 교육공학연구, 2023, v.39 no.2, 379-416
    KCI dColl.
  • Promoting English Learning in Secondary Schools: Design-Based Research to Develop a Mobile Application for Collaborative Learning Asia-Pacific Education Researcher, 2022, v.31 no.3, 307-319
    SSCI Scopus dColl.
  • 국내 디지털 리터러시 교육 프로그램 효과에 대한 메타분석 교육정보미디어연구, 2022, v.28 no.1, 105-131
    KCI dColl.
  • 대학 온라인 학습 환경에서 교수자와 학습자의 개별화 학습 지원 테크놀로지 사용 경험 교육정보미디어연구, 2022, v.28 no.2, 347-384
    KCI dColl.
  • 대학생의 학습공동체 참여에서 나타나는 자기조절학습의 인식연결망 분석(ENA) 교육정보미디어연구, 2022, v.28 no.3, 843-872
    KCI dColl.
  • 온라인 학습에서 인지적 참여와 학업성취 간의 예측 관계에 대한 연구: 벌점회귀모형을 적용하여 교육정보미디어연구, 2022, v.28 no.3, 791-820
    KCI dColl.
  • 인식연결망분석(ENA)을 적용한 문제해결과정 비교: 초급자와 중급자, 전문가의 문제해결과정 탐색 교육공학연구, 2022, v.38 no.4, 1059-1094
    KCI dColl.
  • 중학교 교사의 개별화 교수전략 교육요구도 탐색 한국교원교육연구, 2022, v.39 no.2, 31-58
    KCI dColl.
  • 텍스트 마이닝을 활용한 국내 개별화 학습 연구동향 분석: TF-IDF, LDA 기반 텍스트 마이닝을 중심으로 교육방법연구, 2022, v.34 no.4, 711-739
    KCI dColl.
  • 2015 개정 교육과정에 따른 초등 실과교과서 SW교육 단원 학습 문제 분석 컴퓨터교육학회 논문지, 2021, v.24 no.2, 1-14
    KCI dColl.
  • “We're looking good”: Social exchange and regulation temporality in collaborative design Learning and Instruction, 2021 , 101443
    SSCI Scopus dColl.
  • 방과 후 생활시간 활용에 따른 학교생활 만족도의 차이: 중학생과 학부모의 인식 탐색 학습자중심교과교육연구, 2021, v.21 no.12, 39-58
    KCI dColl.
  • 양육태도의 일관성, 스마트폰 사용 빈도, 스마트폰 의존도와 학업열의의 관계: 학교급에 따른 차이 미래교육학연구, 2021, v.34 no.2, 105-131
    KCI dColl.
  • 중학생의 컴퓨터ㆍ정보리터러시와 컴퓨팅 사고력에 영향을 미치는 요인: ICT 자기효능감, ICT에 대한 태도를 중심으로 교육과학연구, 2021, v.52 no.1, 119-146
    KCI dColl.
  • 청소년 스마트폰 의존이 학업성취 인식에 미치는 영향: 자아존중감과 학업열의의 이중매개효과 학습자중심교과교육연구, 2021, v.21 no.23, 477-492
    KCI dColl.
  • 테크놀로지 기반 개별화 학습에 대한 체계적 문헌 분석: 2011-2020년 국내연구를 중심으로 교육공학연구, 2021, v.37 no.3, 525-559
    KCI dColl.
  • Co-regulation in collaborative learning: Grounded in achievement goal theory INTERNATIONAL JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH, 2020, v.103, 101621
    SSCI Scopus dColl.
  • MOOC 학습 맥락에서 자기조절학습전략과 미디어 멀티태스킹의 매개효과 교육정보미디어연구, 2020, v.26 no.1, 183-206
    KCI dColl.
  • SW교육에서 초등교원의 TPACK 역량에 대한 교육요구도 분석 교육정보미디어연구, 2020, v.26 no.4, 879-907
    KCI dColl.
  • Systematic review of CSCL research 2012-2018: Comparing south Korean and international research Journal of Interactive Learning Research, 2020, v.31 no.1, 5-27
    Scopus dColl.
  • 대학생의 협력적 문제해결 경험에 대한 내러티브 탐구 교육공학연구, 2020, v.36 no.1, 69-104
    KCI dColl.
  • 디지털 리터러시 교육 실행에 대한 교사의 인식: 학교의 지원을 중심으로 학습자중심교과교육연구, 2020, v.20 no.15, 139-161
    KCI dColl.
  • 사회비교 정보를 제공하는 대시보드에 대한 학습자 인식 탐색 교육공학연구, 2020, v.36 no.3, 443-477
    KCI dColl.
  • 중등교사의 ICT 효능감, 디지털 리터러시가 수업에서의 ICT 활용 의향에 미치는 영향: ICT에 대한 인식의 매개효과를 중심으로 컴퓨터교육학회 논문지, 2020, v.23 no.6, 67-76
    KCI dColl.
  • 지각된 교수-학생 관계와 대학생활적응 간의 관계에서 학업적 자기조절 및 정서조절의 매개효과 교육방법연구, 2020, v.32 no.4, 533-556
    KCI dColl.
  • 코로나19 시대 온라인 수업의 도전과 과제 교육공학연구, 2020, v.36 no.3, 671-692
    KCI dColl.
  • 학습자 대시보드의 사용성 평가: 상호작용 정보의 시각화에 대한 학습자 인식 탐색 교육정보미디어연구, 2020, v.26 no.2, 395-424
    KCI dColl.
  • Effects of Peer Feedback Types and Feedback Acceptance Levels on Academic Achievement in Middle School Project-based Learning Educational Technology International, 2019, v.20 no.1, 57-81
    KCI dColl.
  • MOOC 대시보드 설계원리 개발: 자기조절학습 촉진을 중심으로 교육공학연구, 2019, v.35 no.3, 655-685
    KCI dColl.
  • Project-based learning in capstone design courses for engineering students: Factors affecting outcomes Issues in Educational Research, 2019, v.29 no.1, 123-140
    Scopus dColl.
  • Promoting learning in online, ill-structured problem solving: The effects of scaffolding type and metacognition level Computers and Education, 2019, v.138, 116-129
    SCIE SSCI Scopus dColl.
  • What is Monitored and by Whom in Online Collaborative Learning?: Analysis of Monitoring Tools in Learner Dashboard Educational Technology International, 2019, v.20 no.2, 223-255
    KCI dColl.
  • 대학 플립러닝 환경에서 그릿, 협력지향성, 참여도, 문제해결력 간의 관계 학습자중심교과교육연구, 2019, v.19 no.17, 1047-1071
    KCI dColl.
  • 동료피드백 시스템 개발 연구: 프로젝트기반학습에서의 팀간 피드백 도구 설계 사례 교육정보미디어연구, 2019, v.25 no.4, 627-655
    KCI dColl.
  • 멀티미디어 설계원리를 적용한 공개교육자료(Open Educational Resources) 사례 분석 및 학습자 인식 탐색 학습자중심교과교육연구, 2019, v.19 no.1, 1035-1060
    KCI dColl.
  • Visual feedback for asynchronous online interaction: Exploratory study on the pattern of other-regulation Proceedings of International Conference of the Learning Sciences, ICLS, 2018, v.3 no.2018-June, 1347-1348
    Scopus dColl.
  • 대학생용 타인조절 척도 개발 교육과학연구, 2018, v.49 no.2, 1~26
    KCI dColl.
  • 온라인 토론학습에서 메타인지, 사회비교경향성, 팀에 대한 인식이 참여 수준에 미치는 영향 학습자중심교과교육연구, 2018, v.18 no.20, 1371~1399
    KCI dColl.
  • 팀 프로젝트기반학습에서 협력적 조절의 매개효과: 협력적 자기효능감, 공유정신모형, 만족도 간의 관계를 중심으로 교육정보미디어연구, 2018, v.24 no.4, 805~831
    KCI dColl.
  • 학습자중심 대시보드 설계를 위한 탐색적 연구: 학습정보를 중심으로 컴퓨터교육학회 논문지, 2018, v.21 no.3, 35~50
    KCI dColl.
  • [학술지논문] Research trends of the use of multimodal data in CSCL: Topic modeling and semantic network analysis approach 교육정보미디어연구, 2023, v.29 no.4 , 1183-1212
    KCI
  • [학술지논문] 국내외 협력학습분석학(Collaboarative Learning Analytics) 연구 동향에 대한 체계적 문헌고찰 교육공학연구, 2023, v.39 no.4 , 1081-1121
    KCI
  • [학술지논문] 생성형 AI와 함께하는 미래교육: 기계에서 협력 파트너로 교육공학연구, 2023, v.39 no.4 , 1449-1478
    KCI
  • [학술지논문] A Systematic Literature Review of Automated Feedback: Research from 2013 to 2022 in Korea 교육정보미디어연구, 2023, v.29 no.2 , 511-540
    KCI
  • [학술지논문] 테크놀로지 기반 자기조절 지원의 효과에 대한 메타분석 교육방법연구, 2023, v.35 no.2 , 295-328
    KCI
  • [학술지논문] 프로그래밍 문제해결 과정 지원도구에 대한 학습자 인식 탐색 교육공학연구, 2023, v.39 no.2 , 379-416
    KCI
  • [학술지논문] 인식연결망분석(ENA)을 적용한 문제해결과정 비교: 초급자와 중급자, 전문가의 문제해결과정 탐색 교육공학연구, 2022, v.38 no.4 , 1059-1094
    KCI
  • [학술지논문] 텍스트 마이닝을 활용한 국내 개별화 학습 연구동향 분석: TF-IDF, LDA 기반 텍스트 마이닝을 중심으로 교육방법연구, 2022, v.34 no.4 , 711-739
    KCI
  • [저역서] 알기쉬운 학위논문 작성법 학지사, 2022, 372
  • [저역서] 미래사회를 위한 교육의 방법과 테크놀로지 교육과학사, 2021, 422
  • [저역서] 교육공학 용어해설 학지사, 2020, 450
  • [학술발표] 자기조절학습의 지원에 대한 연구 동향 분석: 토픽모델링 분석을 중심으로 2022 한국교육공학회 춘계학술대회, 대한민국, 2022-06-18 2022 한국교육공학회 춘계학술대회 프로시딩, 2022
  • [학술발표] 자동화된 온라인 피드백의 내용 분석: 소프트웨어 교육 플랫폼을 중심으로 2022 한국교육정보미디어학회-한국교육공학회 추계공동학술대회, 대한민국, 2022-10-22 2022 한국교육정보미디어학회-한국교육공학회 추계공동학술대회 프로시딩, 2022
  • [학술발표] A Dynamic Social Network Approach to Capturing Shared Regulation Interactions in Collaborative Learning 15th International Conference of the Learning Sciences (ICLS), 독일, Ruhr University Bochum (Online Event), 2021-06-10 ICLS Proceedings, 2021
  • [학술발표] Engagement patterns in an asynchronous virtual classroom: Different use of active observation and ICAP framework 15th International Conference of the Learning Sciences (ICLS), 독일, Ruhr University Bochum (Online Event), 2021-06-10 ICLS Proceedings, 2021
  • [학술발표] Collaboration Patterns and Design Practices in First-Year Project-Based Engineering ASEE 2020 Annual Conference & Exposition, 미국, 2020-06-24 ASEE 2020 Annual Conference & Exposition proceeding, 2020
  • [학술발표] Supporting Groups to Monitor Themselves: Does It Distribute the Interaction? 14th International Conference of the Learning Sciences (ICLS) 2020, 미국, 2020-06-22 14th International Conference of the Learning Sciences Conference Proceedings, 2020, 833-834
  • [학술발표] “I Thought We Said”: Perceived Peer Support, Discourse Cohesion, and Regulation in Engineering Design 14th International Conference of the Learning Sciences (ICLS) 2020, 미국, 2020-06-21 14th International Conference of the Learning Sciences Conference Proceedings, 2020, 521-522
  • [학술발표] Teachers’ intention to use ICT in South Korea: UTAUT model approach 2019 AECT International Convention, 미국, 라스베가스, 2019-10-22 2019 AECT International Convention proceeding, 2019
Courses
Academic Background

The Pennsylvania State University Ph.D.(Instructional System)

Work Experience

Department Chair, Multimedia 2014-02-01 ~ 2018-01-31

Department Chair, Department of Educational Technology 2014-02-01 ~ 2018-01-31

Director, Center for Excellence in Teaching & Learning 2020-08-01 ~ 2022-07-31

Director, Office of Teaching Profession 2020-02-01 ~ 2020-07-31